Guia Essencial de Motors i Mecanismes: Funcionament i Components

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,38 KB

Components Essencials del Motor

Culata

La culata tanca els cilindres. Al seu interior es troben la bugia, les vàlvules, les cambres de combustió i els seus conductes d'admissió.

Càrter

El càrter tanca el cigonyal. En un motor de 4 temps, el càrter està ple d'oli. El càrter d'un motor de 2 temps serveix de cambra d'admissió.

Bloc del Motor

El bloc és una peça gran, situada entre la culata i el càrter, feta d'acer o aliatge d'alumini, en la qual s'han perforat els cilindres.

Cigonyal

La biela connecta el pistó, mitjançant un colze, al cigonyal. Combina el moviment longitudinal dels pistons i el transforma en moviment rotatori.

Vàlvules

Cada cilindre porta dues o més vàlvules d'admissió i d'escapament. Les primeres permeten l'entrada de la mescla d'aire i gasolina (motors de gasolina) o bé l'entrada d'aire (motors de gasoil).

Tipus de Motors

Motor de 2 Temps (2T)

Els motors de 2 temps són més senzills que els de 4 temps. Utilitzen gasolina barrejada amb oli. Comprenen 4 fases que es realitzen en una sola volta de cigonyal:

  • 1r Temps: Admissió i Compressió
  • 2n Temps: Explosió i Escapament

Són freqüents en petites motocicletes, llanxes i grans vaixells.

Motor de 4 Temps (4T)

Els motors de 4 temps realitzen les seves fases en dues voltes de cigonyal:

  1. Admissió: La mescla de combustible i aire és introduïda a l'interior del cilindre.
  2. Compressió: La mescla és comprimida perquè la combustió produeixi més potència.
  3. Explosió: La mescla és encesa.
  4. Escapament: Els fums i els vapors són expulsats.

Són freqüents en cotxes i camions, i utilitzen principalment gasolina.

Motor Dièsel

En el motor dièsel, el combustible dièsel és injectat directament al cilindre. Les seves fases són admissió, compressió, explosió i escapament. No tenen bugia; l'injector és l'element més complex.

Mecanismes i Màquines Simples

Avantatge Mecànic

L'avantatge mecànic és la relació que existeix entre la força que podem contrarestar o equilibrar amb la màquina, anomenada resistència (R), i la força que aplicarem (F).

Palanca

La palanca consisteix en una barra rígida que gira al voltant d'un punt fix anomenat punt de suport o fulcre.

Pla Inclinat

El pla inclinat consisteix en una superfície plana amb un extrem elevat a una certa alçada i la seva funció és pujar o baixar càrregues elevades.

Cargol

El cargol és una aplicació del pla inclinat. És un pla inclinat que s'enrotlla al voltant d'una superfície cilíndrica.

Corriola (Politja Fixa)

La corriola és una roda que gira lliurement al voltant d'un eix i que té a la vora un solc o un canal per on corre una corda o una corretja.

Engranatge

Un engranatge és un mecanisme format com a mínim per dues rodes dentades que s'encaixen, engranen entre si de manera que, en girar-ne una, l'altra gira en sentit contrari. La roda que transmet el moviment es diu conductora i la que el rep, conduïda.

Tipus d'engranatges:

  • Roda recta
  • Cargol sense fi
  • Engranatge helicoidal

Biela

La biela és una peça rígida, generalment metàl·lica i d'una gran resistència, que en molts mecanismes i dispositius transmet el moviment d'un òrgan a un altre.

Biela-Manovella

El mecanisme biela-manovella transforma un moviment rectilini i alternatiu en un de circular.

Biela-Cigonyal

El mecanisme biela-cigonyal és doble a diferència de l'anterior. És més eficaç, ja que la manovella descansa sobre dos punts i li proporciona més estabilitat.

La Lleva i les Excèntriques

La lleva i les excèntriques transformen moviments circulars en rectilinis alternatius.

Mecanisme Lleva-Espiga

El mecanisme lleva-espiga transforma un moviment circular en un de rectilini i alternatiu.

Entradas relacionadas: