Guia Essencial: Motivació, Autoestima i Aprenentatge en l'Educació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,99 KB

Motivació: Definició i Impacte en l'Aprenentatge

La motivació és l'orientació que caracteritza el comportament. A més a més, és la font d'activitat i de direcció d'aquesta.

Context en l'Educació Emocional

En el context de la intel·ligència emocional, és crucial:

  1. Potenciar les emocions que afavoreixin l'aprenentatge.
  2. Neutralitzar els estats anímics que obstaculitzen l'aprenentatge.

Factors Bàsics de la Motivació

  • Desig
  • Poder
  • Deure

Fonts Principals de Motivació

  • Nosaltres mateixos
  • Els amics, la família
  • Un mentor emocional (real o fictici)
  • L'entorn

Components Clau de l'Autoestima

  • L'autoestima
  • El valor
  • Les emocions

Distorsions Cognitives Comunes

Les distorsions cognitives són patrons de pensament irracionals que poden afectar la nostra percepció de la realitat i l'autoestima:

  • Etiquetatges absoluts
  • Hipergeneralització
  • Filtratge negatiu
  • Autoatribució
  • Polarització
  • Lectura de pensament
  • Endevinació negativa
  • Magnificar i minimitzar
  • Raonament emocional
  • Imperatius del deure

Elements Clau de l'Autoavaluació

  • La informació procedent dels altres.
  • L'estil cognitiu mitjançant el qual ens avaluem.

Com hem de fer la nostra avaluació?

  • Com a persona integrant d'una família: Els éssers humans necessitem sentir-nos acceptats, valorats, ajudats i estimats.
  • Com a individu productiu: Necessitem disposar d'unes expectatives realistes i assolir un grau de realització satisfactori.
  • Com a individu social: Necessitem experimentar sentiments positius en les relacions socials.
  • Com a individu físic: Tant l'aparença com les habilitats físiques conformen la imatge corporal, que és un element important.

Objectius per Fomentar l'Autoestima

  • Promoure l'autoconeixement.
  • Promoure l'autovaloració positiva.
  • Desenvolupar una autoimatge ajustada i positiva.
  • Desenvolupar sentiments de competència i confiança.
  • Crear vinculació amb l'escola, mestres i companys.

Què Implica una Autoestima Saludable?

  • Visió saludable d'un mateix.
  • Conèixer les teves capacitats i limitacions.
  • Confiança en un mateix.
  • Poder prendre decisions de forma lliure.
  • Capacitat per defensar els propis drets.
  • Capacitat de compromís.
  • Aconseguiment dels objectius.
  • Sortir-se'n amb èxit de les situacions complicades.

El Paper dels Mestres en el Desenvolupament de l'Alumnat

  • Acceptar cada infant tal com és.
  • Cal tractar-los amb dignitat.
  • Evitar les etiquetes.
  • Fixar-se més en els aspectes positius.
  • Parlar amb els infants sobre com són.
  • Proposar-los metes que puguin assolir.
  • Evitar els fracassos.
  • No tots han de fer ni poden fer el mateix.
  • Potenciar el lideratge.

El Paper de les Mares en el Suport Emocional

  • Acceptar l'infant tal com és.
  • Valorar positivament les característiques diferencials.
  • Definir normes de conducta clares i fermes.
  • No permetre que el seu fill sempre aconsegueixi el que vol.
  • Establir expectatives altes però realistes.
  • Tractar el seu fill amb respecte.
  • Tenir en compte els seus sentiments i preferències.
  • Escoltar (no només sentir).
  • Controlar els judicis negatius.
  • Dir-los que s'està satisfet.
  • Practicar l'elogi.
  • Evitar la sobreprotecció.
  • Fomentar l'autonomia.
  • Compartir amb ells responsabilitats domèstiques.
  • No assumir personalment els seus problemes.
  • Invertir temps per a compartir activitats.
  • Procurar bons models.

Entradas relacionadas: