Guia Essencial: Motivació, Autoestima i Aprenentatge en l'Educació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,99 KB
Motivació: Definició i Impacte en l'Aprenentatge
La motivació és l'orientació que caracteritza el comportament. A més a més, és la font d'activitat i de direcció d'aquesta.
Context en l'Educació Emocional
En el context de la intel·ligència emocional, és crucial:
- Potenciar les emocions que afavoreixin l'aprenentatge.
- Neutralitzar els estats anímics que obstaculitzen l'aprenentatge.
Factors Bàsics de la Motivació
- Desig
- Poder
- Deure
Fonts Principals de Motivació
- Nosaltres mateixos
- Els amics, la família
- Un mentor emocional (real o fictici)
- L'entorn
Components Clau de l'Autoestima
- L'autoestima
- El valor
- Les emocions
Distorsions Cognitives Comunes
Les distorsions cognitives són patrons de pensament irracionals que poden afectar la nostra percepció de la realitat i l'autoestima:
- Etiquetatges absoluts
- Hipergeneralització
- Filtratge negatiu
- Autoatribució
- Polarització
- Lectura de pensament
- Endevinació negativa
- Magnificar i minimitzar
- Raonament emocional
- Imperatius del deure
Elements Clau de l'Autoavaluació
- La informació procedent dels altres.
- L'estil cognitiu mitjançant el qual ens avaluem.
Com hem de fer la nostra avaluació?
- Com a persona integrant d'una família: Els éssers humans necessitem sentir-nos acceptats, valorats, ajudats i estimats.
- Com a individu productiu: Necessitem disposar d'unes expectatives realistes i assolir un grau de realització satisfactori.
- Com a individu social: Necessitem experimentar sentiments positius en les relacions socials.
- Com a individu físic: Tant l'aparença com les habilitats físiques conformen la imatge corporal, que és un element important.
Objectius per Fomentar l'Autoestima
- Promoure l'autoconeixement.
- Promoure l'autovaloració positiva.
- Desenvolupar una autoimatge ajustada i positiva.
- Desenvolupar sentiments de competència i confiança.
- Crear vinculació amb l'escola, mestres i companys.
Què Implica una Autoestima Saludable?
- Visió saludable d'un mateix.
- Conèixer les teves capacitats i limitacions.
- Confiança en un mateix.
- Poder prendre decisions de forma lliure.
- Capacitat per defensar els propis drets.
- Capacitat de compromís.
- Aconseguiment dels objectius.
- Sortir-se'n amb èxit de les situacions complicades.
El Paper dels Mestres en el Desenvolupament de l'Alumnat
- Acceptar cada infant tal com és.
- Cal tractar-los amb dignitat.
- Evitar les etiquetes.
- Fixar-se més en els aspectes positius.
- Parlar amb els infants sobre com són.
- Proposar-los metes que puguin assolir.
- Evitar els fracassos.
- No tots han de fer ni poden fer el mateix.
- Potenciar el lideratge.
El Paper de les Mares en el Suport Emocional
- Acceptar l'infant tal com és.
- Valorar positivament les característiques diferencials.
- Definir normes de conducta clares i fermes.
- No permetre que el seu fill sempre aconsegueixi el que vol.
- Establir expectatives altes però realistes.
- Tractar el seu fill amb respecte.
- Tenir en compte els seus sentiments i preferències.
- Escoltar (no només sentir).
- Controlar els judicis negatius.
- Dir-los que s'està satisfet.
- Practicar l'elogi.
- Evitar la sobreprotecció.
- Fomentar l'autonomia.
- Compartir amb ells responsabilitats domèstiques.
- No assumir personalment els seus problemes.
- Invertir temps per a compartir activitats.
- Procurar bons models.