Guia Essencial: Estratègies de Lectura, Escriptura i Anàlisi Literària

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,21 KB

Estratègies de Lectura

Abans de la Lectura

  • Capsa sorpresa
  • Formulació d'hipòtesis
  • Preguntes obertes (Fisher)
  • Activació de coneixements previs
  • Connexió emocional

Durant la Lectura

  • Lectura dialogada
  • Ús de sons i imatges
  • Funció metacognitiva
  • Comprensió activa
  • Participació activa en el relat

Després de la Lectura

  • Ordenar i reflexionar
  • Comparar i imaginar gustos
  • Taxonomia de Bloom: avaluació i síntesi

Etapes d'Escriptura

Etapa Indiferenciada

  • Gargots i imitació de traços
  • Hipòtesis de quantitat
  • Varietat interna i externa

Etapa Diferenciada

  • Relació paraula-forma
  • Ús de símbols
  • No correspon so-grafia, però hi ha intenció comunicativa

Etapa Sil·làbica

  • Relació so-lletra
  • Separació de paraules per síl·labes
  • Hipòtesis sil·làbica quantitativa i qualitativa

Etapes Sil·làbico-Alfabètica i Ortogràfica

  • Etapa sil·làbico-alfabètica
  • Etapa ortogràfica

Correcció de Textos

Prioritats: coherència, sintaxi, ortografia.

Tipus de correcció:

  • Resolutiva
  • Classificadora
  • Evidenciadora
  • Mixta

Ensenyar a Llegir i Escriure

Abans: Model ascendent i descendent.

Ara: Model interactiu de processament lector (constructivista).

Ús de la Lectura

  • Pràctic: per a notes, instruccions.
  • Científic: per a projectes, investigació.
  • Literari: per a contes, ficció.

Tipus de Preguntes (Fisher)

  • Record
  • Comprensió
  • Aplicació
  • Anàlisi
  • Avaluació
  • Creació

Tipus de Conversa (Mercer)

  • Disputativa: amb conflicte.
  • Sumativa: amb acord.
  • Exploratòria: per a l'aprenentatge real.

Àlbum Didàctic vs. Didactista

  • Didàctic: acompanya i fa pensar.
  • Didactista: alliçona i moralitza.

Nivells de Lectura

  • Literal
  • Inferencial
  • Crítica

Criteris de Selecció de Llibres

  • Interessos del lector
  • Valor literari i estètic
  • Missatge universal
  • Senzill però profund
  • Cooperatiu (fomenta la cooperació)
  • Multinivell
  • Dimensió emocional
  • Lectura visual

Anàlisi de Llibres: Format i Mida

  • Llibre vertical i allargat: simbolitza ascens.

Anàlisi de Llibres: Paratextos

  • Títol: interrogatiu, poètic, desperta curiositat.
  • Coberta: girafa mira la lluna.
  • Guardes: blaves, creen ambient nocturn.
  • Pàgina de cortesia: amb títol centrat, crèdits i portada.

Anàlisi de Llibres: Tipografia

  • Lletra de pal minúscula, clara.
  • Text negre sobre fons clar: facilita la lectura.

Anàlisi de Llibres: Il·lustracions

  • A plana completa, sense marcs.
  • Composicions centrades i verticals.
  • Estil figuratiu.
  • Colors vius i plans: lluna destacada.
  • Lluminositat simbòlica, no realista.

Anàlisi de Llibres: Narració

  • Narrador extern, to empàtic.
  • Protagonisme coral amb el ratolí al final.
  • Diàlegs repetitius, estructura clara.

Anàlisi de Llibres: Text i Imatge

  • Text breu i senzill.
  • La imatge amplia i guia la comprensió.
  • Acció per pàgina, el text mai domina.

Anàlisi de Llibres: Missatge i Valors

  • Valors: cooperació, esforç col·lectiu, respecte.
  • Final simbòlic: gust diferent per cada animal.
  • Ideal per treballar valors i lectura inferencial.

Entradas relacionadas: