Guia Essencial: Escolta Activa, Organigrames i Tipus de Comunicació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,54 KB

Escolta Activa: Habilitat Clau de Comunicació

L'escolta activa és una habilitat de comunicació que implica escoltar atentament l'altra persona, mostrant empatia i interès en el que ens està comunicant.

Aspectes Fonamentals de l'Escolta Activa

Aquesta escolta es fonamenta en aspectes concrets que s'han de dur a terme:

  • Prestar atenció i no interrompre: Així demostrem interès i respecte, evitem distreure'ns i l'altra persona se sent millor.
  • Verificació del missatge: En acabar el missatge, podem repetir o resumir el que s'ha volgut expressar per mostrar que s'ha entès correctament.
  • Ser empàtic/a: Aquest és un factor important per demostrar la importància del missatge rebut i fer sentir millor l'interlocutor.
  • Mantenir un bon llenguatge corporal:
    • Adoptar una bona compostura corporal mostrant interès.
    • Mantenir un contacte visual adequat.
    • No fer gesticulacions "agressives" (ni facials ni corporals).
  • No jutjar: No jutjar el que ens estan comunicant.

Tipus d'Organigrames Empresarials

Organigrama Circular

És la representació gràfica de l'estructura organitzativa d'una empresa, on els diversos nivells jeràrquics es mostren en un cercle. Al centre se situen les persones amb més autoritat (o el CEO de l'empresa), i en els apartats més exteriors es mostren els nivells jeràrquics més baixos, com poden ser els responsables que depenen dels líders.

Organigrama Horitzontal

És la representació gràfica de l'estructuració de l'empresa, on els departaments estan representats de manera horitzontal. Cada divisió departamental té diferents funcions i els seus propis objectius.

Models de Comunicació Interpersonal

Comunicació Passiva

En aquesta comunicació, la persona prioritza les necessitats i sentiments dels altres, és a dir, no expressa els seus propis sentiments, opinions o necessitats per complaure els altres. Això sovint mostra un perfil de baixa autoestima i pot portar a que altres persones se n'aprofitin.

Característiques habituals:

  • Solen parlar baixet, interactuar poc i amb un to de veu baix.
  • No s'expressen gaire amb el llenguatge corporal i fan poc contacte visual.
  • Prioritzen les necessitats dels altres per davant de les seves.
  • Permeten el que se'ls diu sense oposar resistència.

Comunicació Assertiva

En aquesta comunicació es dona importància a les necessitats de tots els individus que hi participen. Cadascú expressa les seves necessitats, sentiments o desitjos sent escoltat i respectat. Aquest tipus de comunicació és la més adequada, ja que transmet més confiança per poder-se expressar.

Aspectes clau:

  • S'escolten les idees de tots de manera respectuosa, sense interrompre.
  • No es jutja ni es critica.
  • Es poden comunicar perfectament les necessitats dels individus.
  • S'empatitza i hi ha present un bon llenguatge corporal per part de tots.

Comunicació Agressiva

En aquesta comunicació, una de les persones expressa les seves necessitats i sentiments sense escoltar i ignorant l'altra. Està caracteritzada per ser una comunicació on es critica, s'humilia o es domina l'altra persona.

Comportaments típics:

  • S'interromp i no es respecta ningú.
  • Se sol comunicar amb un llenguatge de frustració o d'enuig.

Entradas relacionadas: