Guia Essencial dels Processos i Documents Administratius d'Empresa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,95 KB

Guia dels Processos Administratius Essencials

Els processos administratius són el cor de qualsevol empresa, assegurant la fluïdesa de les operacions comercials. A continuació, es detallen els passos clau des de la sol·licitud d'un producte fins al cobrament final, juntament amb els documents fonamentals que els acompanyen.

Fases dels Processos Administratius de Venda

  1. El client sol·licita un producte o servei i realitza la comanda.
  2. El venedor lliura la mercaderia al client amb l'albarà de lliurament.
  3. El venedor emet la factura del lliurament realitzat o del servei prestat.
  4. El comprador paga l'import de la factura de la forma convinguda (al comptat o a terminis).
  5. El venedor, un cop ha rebut l'import de la venda, envia o lliura al comprador un rebut justificant el pagament.

La Comanda: Inici de la Relació Comercial

La comanda és l'encàrrec fet per un client a un proveïdor perquè aquest li proporcioni un producte o servei determinats, d'unes característiques prèviament establertes, en un termini fixat i a un preu i condicions convingudes.

Els impresos de comanda han de contenir totes les dades necessàries per facilitar les relacions de compravenda. En general, han de constar-hi les dades que identifiquen el comprador, la data en què s'emet el document, i les dades comercials com ara el tipus d'article i la forma de lliurament.

L'Albarà: Comprovant de Lliurament

L'albarà és el document que acompanya el lliurament de la mercaderia, i que ens indica les característiques i la quantitat, les dades de lliurament, i els noms del comprador i venedor.

L'albarà consta de diverses còpies (4), cadascuna amb una finalitat específica:

  • Còpia per al magatzem.
  • Còpia per al departament de vendes.
  • Còpia per al client (com a comprovant dels articles rebuts).
  • Còpia per al client (que la retornarà signada al venedor).

La Factura: Justificant Legal de la Transacció

La factura és un document que acredita legalment i justifica una prestació de serveis o una compravenda de mercaderies. Hi ha 3 tipus principals de factures:

  1. Factura Completa

    S'emet quan el destinatari actua com a empresari o professional en el desenvolupament de la seva activitat.

  2. Factura Simplificada

    S'emet quan la contraprestació no supera els 90 euros, i el destinatari no és professional o empresari.

  3. Documents que Substitueixen les Factures (Tiquets de Compra)

    S'utilitzen per a imports que no excedeixen de 3006 euros. Exemples inclouen:

    • Vendes al detall.
    • Transport de persones i els seus equipatges.
    • Serveis personals en restaurants, bars i establiments similars.

Documents Relacionats amb el Pagament i el Cobrament

El moment del pagament s'estableix per acord entre el comprador i el venedor i pot ser de dues formes principals:

  • Pagament al Comptat

    Es realitza el pagament en el moment de rebre els articles o en un breu termini de temps. Té l'avantatge de poder obtenir descomptes.

  • Pagament Ajornat

    El pagament es realitza amb posterioritat al lliurament. Normalment, el període màxim pel qual s'ajorna un pagament sense recàrrec és de sis mesos.

El Rebut: Comprovant de Pagament

El rebut és el document mitjançant el qual la persona que l'elabora i el lliura reconeix haver rebut una quantitat de diners de la persona que l'accepta.

El Pagaré: Promesa de Pagament

La diferència amb el xec és que aquest és un mandat de pagament i el pagaré és una promesa de pagament. Perquè un pagaré sigui formal, hauran d'existir les condicions següents:

  • Denominació expressa de "pagaré".
  • Promesa pura i simple de pagar una quantitat determinada.
  • La llei diu que "estendre un pagaré no implica un reconeixement del deute".
  • Indicació del venciment (no és imprescindible).
  • Lloc del pagament.
  • Nom de la persona a qui s'ha de fer el pagament, és a dir, el beneficiari.
  • Data i lloc en què es firma el pagaré.
  • La signatura del que emet el pagaré (el firmant).

En el pagaré no existeix el lliurat, el lliurador i el beneficiari; existeix el firmant i el beneficiari.

El Xec: Ordre de Pagament

El xec és un títol valor en el qual la persona que és autoritzada per extreure diners d'un compte, estén a una altra una autorització per retirar una quantitat determinada de diners. En un xec, hi ha tres figures principals:

  • Lliurat: El banc o caixa que ha de pagar.
  • Lliurador: La persona que té els diners al compte i emet el xec.
  • Beneficiari: La persona que rep els diners.

Entradas relacionadas: