Guia Essencial del Llenguatge Cinematogràfic i Estructura Narrativa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,95 KB
Llenguatge Cinematogràfic i Estructura Narrativa
Unitats Fonamentals
Seqüències
Estructura dramàtica completa amb significat propi (comença i acaba un conflicte). És una unitat d'escenes, equivalent als capítols d'un llibre.
Escenes
Transcorren amb els mateixos personatges i en el mateix escenari (si canvia l'escenari o els personatges principals, l'escena també canvia). No té significat autònom complet fora de la seqüència. És una unitat de plans, equivalent als paràgrafs.
Plans
Unitat mínima d'una pel·lícula amb significat mínim autònom. És l'element fonamental per donar informació i expressar emocions. Està format per un conjunt de fotogrames, equivalent a les paraules.
- Plans descriptius: Ofereixen informació de l'entorn del personatge.
- Gran Pla General (GPG): Mostra un gran escenari o paisatge.
- Pla General (PG): Mostra un escenari ampli però amb més detall que el GPG, situant els personatges.
- Pla Sencer (PS): Enquadra el cos sencer del personatge.
- Plans narratius: Mostren les accions que fa el personatge.
- Pla Americà (PA) o Pla Tres Quarts: Enquadra des del cap fins als genolls.
- Pla Mitjà (PM): Enquadra des del cap fins a la cintura.
- Plans expressius: Mostren els sentiments i l'estat emocional del personatge.
- Primer Pla (PP): Enquadra el rostre i les espatlles.
- Primeríssim Primer Pla (PPP): Enquadra una part del rostre (ulls, boca).
- Pla Detall (PD): Mostra un objecte o una part petita del cos amb detall.
Fotograma
Unitat mínima de significació, però sola no té sentit complet. Equivalent a les lletres dins les paraules.
Presa (Toma)
Enquadrament continu enregistrat.
- Pla de registre: Tot el material filmat des que es comença a gravar fins que s'atura.
- Pla d'edició: El fragment de la presa que finalment s'utilitzarà en el muntatge de la pel·lícula.
Punt de Vista Narratiu
Càmera objectiva
Actua com un observador omnipresent, grava el que passa des d'una visió externa.
Càmera subjectiva
Adopta la mirada d'un personatge. Visió interna.
Pla seqüència
Una seqüència sencera filmada en un sol pla continu, sense talls d'edició (és una única presa llarga).
Flash-shot
Plans molt curts (mig segon o menys), de poca durada, sovint per crear impacte o transmetre informació ràpida.
Temps Narratiu
Temps contemporani
La narració segueix una línia temporal lineal durant la història (el més habitual).
Flash-back (Retrospecció o Analepsi)
Salt narratiu al passat. Sovint dura una escena o més i després torna a la línia narrativa principal.
Flash-forward (Prolepsi)
Salt narratiu al futur. Anticipa accions. Sovint és una imaginació del personatge o una premonició, i després torna a la línia narrativa principal.
Angles de Càmera
Zenital
Càmera perpendicular al terra, enfocant cap avall des de dalt. És el picat més extrem. Ofereix una visió aèria.
Picat
Càmera inclinada cap avall (diagonal descendent per sobre). Fa el personatge més petit o vulnerable, li resta importància.
Nadir
Càmera perpendicular al terra, enfocant cap amunt des de baix. És el contrapicat més extrem.
Contrapicat
Càmera inclinada cap amunt (diagonal ascendent per sota). Magnifica el personatge, li dona més importància o poder.
Normal (o Neutre)
Càmera a l'alçada dels ulls del subjecte. És el més utilitzat per la seva naturalitat.
Arran (o Rasant)
La càmera està situada arran de terra, sense inclinació.
Aire
Espai buit que es deixa intencionadament dins de l'enquadrament al voltant del personatge, especialment en la direcció on mira o es mou, per donar sensació d'espai o equilibri.
Estructura Dramàtica (Clàssica)
Plantejament
Presenta els personatges principals, la localització, l'època i el conflicte central (aproximadament els primers 20 minuts).
Desenvolupament (o Nus)
Es desenvolupa la trama, augmenta la tensió i s'arriba al clímax (punt de màxima tensió dramàtica) (aproximadament 50-60 minuts).
Desenllaç
Es resol el conflicte principal (no sol aportar informació nova essencial). Serveix per concloure la història i acomiadar-se dels personatges (aproximadament els últims 10-15 minuts).
Moviments de Càmera
Càmera fixa
La càmera roman immòbil sobre un suport (trípode, per exemple) i enregistra tot allò que passa per davant del seu camp de visió. Usual a les primeres pel·lícules.
Panoràmica
Gir de la càmera sobre el seu propi eix, sense desplaçar-se. Pot ser horitzontal (d'esquerra a dreta o viceversa), vertical (de dalt a baix o viceversa) o oblic.
Travelling
Moviment que desplaça físicament la càmera d'un lloc a un altre. Sovint es realitza sobre rails, un vehicle, o altres suports mòbils. Pot ser lateral, frontal (d'apropament o allunyament), circular, vertical, etc.
Moviment lliure
La càmera es mou amb més llibertat, sense seguir necessàriament un eix o recorregut fix. Exemples inclouen l'ús de steadycam (estabilitzador), càmera a l'espatlla, o grua.