Guia Essencial del Llenguatge Audiovisual i Cinematogràfic
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,44 KB
Elements del Llenguatge Audiovisual
Què és el Llenguatge Cinematogràfic?
Introducció al Llenguatge Audiovisual
- La narrativa audiovisual es basa en la capacitat pròpia de les imatges i els sons per explicar històries.
Gramàtica i Elements del Llenguatge
- Per transmetre la informació al públic de manera que aquest entengui allò que es vol comunicar.
- L'espectador/a posseeix uns codis. Entén i accepta unes normes establertes, encara que no en sigui conscient.
Introducció al Llenguatge Audiovisual
- Per "escriure" amb imatges, primer hem d'aprendre a llegir-les.
- En concret, imatges en moviment: Imatges Cinematogràfiques.
- Les imatges tenen significats explícits, però també implícits (tradició, cultura, simbologies, modes...).
- Els significats varien i evolucionen al llarg del temps, com l'ésser humà.
- Els/les creadors/es d'imatges han de buscar un discurs formal coherent amb la història que volen narrar.
El Format o Relació d'Aspecte
Pla, Presa i Seqüència
- Unitat narrativa mínima: un fragment de temps + la composició d'un espai. El pla dialoga amb els plans anteriors i posteriors, expressant una idea concreta (frase).
- Part de la realitat que es veu a través de l'objectiu de la càmera.
- Distància de la càmera respecte a allò que es vol enregistrar.
- Pla de rodatge vs. pla de muntatge.
- Presa: acció sense interrupció, des que es comença a gravar fins que es talla.
- La seqüència: unitat d'espai, temps i acció. Exemple: El Padrí, escena del bateig.
- Seqüència dramàtica/narrativa vs. seqüència de producció. Exemple: El Resplendor.
El Pla Seqüència
- Prescindeix d'un muntatge extern per expressar una idea o acció concreta.
- Continuïtat temporal total.
- Es recolza en el moviment de la càmera i/o dels actors a través dels diferents espais de l'enquadrament, creant un muntatge intern.
- No hi ha talls (o estan amagats). Exemples: Goodfellas, Kidding.
L'Enquadrament
Tipologia de Pla: Escala
Gran Pla General (GPG)
- Escenari molt ampli amb molts personatges, figuració o espai buit.
- La figura humana no té gaire protagonisme.
- Sobretot valor descriptiu de l'espai, l'ambient, el paisatge...
- Pot tenir valor expressiu. Exemple: Solitud dels personatges, empetitir-los, aïllar-los...
Pla General (PG)
«La comèdia és un drama en pla general» (Charles Chaplin)
- Subjecte sencer envoltat per l'espai.
- Situa el personatge en l'acció.
- Permet apreciar l'acció dels personatges, de manera que també aporta un valor narratiu. Exemple: Pous d'ambició (There Will Be Blood).
- Segons la proporció en relació al personatge, podem considerar el Pla General Llarg (PGL) o el Pla General Curt (PGC).
Pla Americà (PA)
- Mostra els personatges des del cap fins als genolls.
- Es veu la cara i les mans, mostrant bé les accions físiques.
- Té valor narratiu i expressiu.
Exemples: Per un grapat de dòlars (A Fistful of Dollars), Els Venjadors (The Avengers), El Gran Hotel Budapest (Wes Anderson, 2014).
Pla Mig (PM)
- Personatge de cintura cap amunt.
- Mostra l'acció que desenvolupa el personatge. L'espai o el fons no té tanta importància.
- Permet apreciar més les emocions.
- Distingim:
- Pla Mig Llarg
- Pla Mig Curt
Primer Pla (PP)
- De cap a les espatlles.
- Aporta valor expressiu.
- Desapareix l'entorn.
- Serveix per destacar les emocions i reflexions dels personatges.
Primeríssim Primer Pla (PPP)
- Enquadra una part del rostre que recull l'expressió dels ulls i la boca.
- Expressivitat, tensió, emoció...
- L'entorn desapareix.
- Més intens.
Pla Detall (PD)
- Enquadra un objecte (qualsevol escala) o una part del subjecte (sense els ulls). Exemple: Pulp Fiction.
Altres Plans
- Pla Sencer
- Pla Conjunt
- Pla de Situació
Tipologia de Pla: Angle
Relació d'angle (eix vertical) entre l'objectiu de la càmera i allò que enquadrem.
Pla Recte (Neutre o Altura de la Vista)
- Eix perpendicular a allò que volem enquadrar.
- Denota equilibri, normalitat... (no és ni positiu ni negatiu).
Pla Picat
- Des de dalt cap a baix. La càmera té una alçada superior a l'element que volem captar.
- Pot tenir un valor narratiu, expressiu, descriptiu... depenent del que es vulgui transmetre.
Pla Contrapicat
- De baix cap a dalt. La càmera se situa en un lloc inferior a allò que vol captar.
- Emfatitza la perspectiva i, segons la lent, el personatge sembla més gran i poderós, però es pot treballar el significat expressiu que es desitgi.
Exemples: Reservoir Dogs, Inland Empire.
Pla Zenital o Vista d'Ocell
- Molt picat, a 90º o aproximadament.
Exemples: Vertigen (Alfred Hitchcock, 1958), Rèquiem per un somni (Requiem for a Dream).
Pla Nadir o Supí
- Contrapicat extrem. La càmera mira cap al cel.
Exemples: El Resplendor (The Shining), Seven.
Pla Aberrant o Holandès
- L'eix horitzontal de la càmera no és recte.
- Desequilibri, inestabilitat, moviment...
- Remarca la profunditat, la perspectiva, la fuga...
Exemple: Por i fàstic a Las Vegas (Fear and Loathing in Las Vegas).
Punt de Vista i Posició de Càmera
Posició de Càmera
Segons la posició de la càmera en relació als elements del quadre:
- Frontal: rostre de front.
- Dorsal: esquena del personatge.
- Lateral: capta els personatges de perfil.
- 3/4 Frontal o Dorsal: entre frontal/dorsal i lateral.
- Escorç: part de l'espatlla o rostre del personatge en contraplà.
Aquests plans es defineixen segons l'escala, l'angle i la posició de la càmera respecte dels personatges.
Punt de Vista
- Pla Objectiu: Exemple: Baby Driver.
- Punt de vista extern.
- La càmera intenta trobar la millor posició per mostrar una acció, transmetre una emoció o veure un detall, sense que sigui la visió de cap personatge.
- Pla Subjectiu:
- Punt de vista (mirada) d'algun personatge integrat a l'acció.
Normes Bàsiques de Composició
Distribució dels elements dins de l'enquadrament.
- Sistema de Quadrants: Treballem el pla com si fos una quadrícula, dividit en segments.