Guia Essencial del Llenguatge Audiovisual i Cinematogràfic

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,44 KB

Elements del Llenguatge Audiovisual

Què és el Llenguatge Cinematogràfic?

Introducció al Llenguatge Audiovisual

  • La narrativa audiovisual es basa en la capacitat pròpia de les imatges i els sons per explicar històries.

Gramàtica i Elements del Llenguatge

  • Per transmetre la informació al públic de manera que aquest entengui allò que es vol comunicar.
  • L'espectador/a posseeix uns codis. Entén i accepta unes normes establertes, encara que no en sigui conscient.

Introducció al Llenguatge Audiovisual

  • Per "escriure" amb imatges, primer hem d'aprendre a llegir-les.
  • En concret, imatges en moviment: Imatges Cinematogràfiques.
  • Les imatges tenen significats explícits, però també implícits (tradició, cultura, simbologies, modes...).
  • Els significats varien i evolucionen al llarg del temps, com l'ésser humà.
  • Els/les creadors/es d'imatges han de buscar un discurs formal coherent amb la història que volen narrar.

El Format o Relació d'Aspecte

Pla, Presa i Seqüència

  • Unitat narrativa mínima: un fragment de temps + la composició d'un espai. El pla dialoga amb els plans anteriors i posteriors, expressant una idea concreta (frase).
  • Part de la realitat que es veu a través de l'objectiu de la càmera.
  • Distància de la càmera respecte a allò que es vol enregistrar.
  • Pla de rodatge vs. pla de muntatge.
  • Presa: acció sense interrupció, des que es comença a gravar fins que es talla.
  • La seqüència: unitat d'espai, temps i acció. Exemple: El Padrí, escena del bateig.
    • Seqüència dramàtica/narrativa vs. seqüència de producció. Exemple: El Resplendor.

El Pla Seqüència

  • Prescindeix d'un muntatge extern per expressar una idea o acció concreta.
  • Continuïtat temporal total.
  • Es recolza en el moviment de la càmera i/o dels actors a través dels diferents espais de l'enquadrament, creant un muntatge intern.
  • No hi ha talls (o estan amagats). Exemples: Goodfellas, Kidding.

L'Enquadrament

Tipologia de Pla: Escala

Gran Pla General (GPG)

  • Escenari molt ampli amb molts personatges, figuració o espai buit.
  • La figura humana no té gaire protagonisme.
  • Sobretot valor descriptiu de l'espai, l'ambient, el paisatge...
  • Pot tenir valor expressiu. Exemple: Solitud dels personatges, empetitir-los, aïllar-los...

Pla General (PG)

«La comèdia és un drama en pla general» (Charles Chaplin)

  • Subjecte sencer envoltat per l'espai.
  • Situa el personatge en l'acció.
  • Permet apreciar l'acció dels personatges, de manera que també aporta un valor narratiu. Exemple: Pous d'ambició (There Will Be Blood).
  • Segons la proporció en relació al personatge, podem considerar el Pla General Llarg (PGL) o el Pla General Curt (PGC).

Pla Americà (PA)

  • Mostra els personatges des del cap fins als genolls.
  • Es veu la cara i les mans, mostrant bé les accions físiques.
  • Té valor narratiu i expressiu.

Exemples: Per un grapat de dòlars (A Fistful of Dollars), Els Venjadors (The Avengers), El Gran Hotel Budapest (Wes Anderson, 2014).

Pla Mig (PM)

  • Personatge de cintura cap amunt.
  • Mostra l'acció que desenvolupa el personatge. L'espai o el fons no té tanta importància.
  • Permet apreciar més les emocions.
  • Distingim:
    • Pla Mig Llarg
    • Pla Mig Curt

Primer Pla (PP)

  • De cap a les espatlles.
  • Aporta valor expressiu.
  • Desapareix l'entorn.
  • Serveix per destacar les emocions i reflexions dels personatges.

Primeríssim Primer Pla (PPP)

  • Enquadra una part del rostre que recull l'expressió dels ulls i la boca.
  • Expressivitat, tensió, emoció...
  • L'entorn desapareix.
  • Més intens.

Pla Detall (PD)

  • Enquadra un objecte (qualsevol escala) o una part del subjecte (sense els ulls). Exemple: Pulp Fiction.

Altres Plans

  • Pla Sencer
  • Pla Conjunt
  • Pla de Situació

Tipologia de Pla: Angle

Relació d'angle (eix vertical) entre l'objectiu de la càmera i allò que enquadrem.

Pla Recte (Neutre o Altura de la Vista)

  • Eix perpendicular a allò que volem enquadrar.
  • Denota equilibri, normalitat... (no és ni positiu ni negatiu).

Pla Picat

  • Des de dalt cap a baix. La càmera té una alçada superior a l'element que volem captar.
  • Pot tenir un valor narratiu, expressiu, descriptiu... depenent del que es vulgui transmetre.

Pla Contrapicat

  • De baix cap a dalt. La càmera se situa en un lloc inferior a allò que vol captar.
  • Emfatitza la perspectiva i, segons la lent, el personatge sembla més gran i poderós, però es pot treballar el significat expressiu que es desitgi.

Exemples: Reservoir Dogs, Inland Empire.

Pla Zenital o Vista d'Ocell

  • Molt picat, a 90º o aproximadament.

Exemples: Vertigen (Alfred Hitchcock, 1958), Rèquiem per un somni (Requiem for a Dream).

Pla Nadir o Supí

  • Contrapicat extrem. La càmera mira cap al cel.

Exemples: El Resplendor (The Shining), Seven.

Pla Aberrant o Holandès

  • L'eix horitzontal de la càmera no és recte.
  • Desequilibri, inestabilitat, moviment...
  • Remarca la profunditat, la perspectiva, la fuga...

Exemple: Por i fàstic a Las Vegas (Fear and Loathing in Las Vegas).

Punt de Vista i Posició de Càmera

Posició de Càmera

Segons la posició de la càmera en relació als elements del quadre:

  • Frontal: rostre de front.
  • Dorsal: esquena del personatge.
  • Lateral: capta els personatges de perfil.
  • 3/4 Frontal o Dorsal: entre frontal/dorsal i lateral.
  • Escorç: part de l'espatlla o rostre del personatge en contraplà.

Aquests plans es defineixen segons l'escala, l'angle i la posició de la càmera respecte dels personatges.

Punt de Vista

  • Pla Objectiu: Exemple: Baby Driver.
    • Punt de vista extern.
    • La càmera intenta trobar la millor posició per mostrar una acció, transmetre una emoció o veure un detall, sense que sigui la visió de cap personatge.
  • Pla Subjectiu:
    • Punt de vista (mirada) d'algun personatge integrat a l'acció.
    Exemples: Toro Salvatge (Raging Bull), Enter the Void.

Normes Bàsiques de Composició

Distribució dels elements dins de l'enquadrament.

  • Sistema de Quadrants: Treballem el pla com si fos una quadrícula, dividit en segments.

Entradas relacionadas: