Guia Essencial de Contractació Pública a Catalunya

Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,14 KB

Tipus de Contractes Públics

Els contractes públics es classifiquen segons el seu objecte i característiques:

Contractes d'Obra o Subministrament

Inclouen aquells en què l'adjudicatari s'obliga a executar el servei de forma successiva i per preu unitari.

Contractes Mixtos

Aquells que contenen prestacions corresponents a un altre o uns altres de diferent tipus.

Contractes SARA (Reglamentació Harmonitzada)

Contractes sotmesos a reglamentació harmonitzada, és a dir, comunitària. Són contractes de quantia molt elevada o de característiques molt especials.

Els contractes SARA es donaran en els contractes d’obres, de concessió d’obres públiques, de subministrament, de serveis i de concessió de serveis, adjudicats per una entitat que tingui la condició de poder adjudicador, sempre que el seu valor estimat sigui de quantitats molt altes.

Contractes Administratius vs. Privats

Administratius: Aquells subscrits entre una Administració Pública i una entitat privada, que té per objecte la realització, durant un període determinat, d’una actuació o prestació a canvi de l’entrega d’un preu com a contraprestació.

Privats: Aquells celebrats pels poders adjudicadors integrants del sector públic que no tenen la consideració d’administracions públiques.

Procediment de Contractació

El procediment de contractació pública segueix una sèrie de passos:

  1. Existeix una necessitat?
  2. Correspon amb els fins de l’ens públic?
  3. És un contracte? S’han de determinar les prestacions.
  4. Atendre al vocabulari comú de contractació.
  5. Qualificació del contracte.
  6. Procediment aplicable?
  7. Licitació del contracte.
  8. Formalització i execució.
  9. Satisfacció de la necessitat.

Òrgans de Contractació

Els òrgans de contractació són els responsables de la tramitació i adjudicació dels contractes.

Tipus d'Òrgans

Aquests òrgans poden ser unipersonals (el/la conseller/a o un/a secretari/ària general d'un departament) o col·legiats (Juntes de contractació).

Òrgans de Contractació a Catalunya

A Catalunya, formen part dels òrgans de contractació: consellers, presidents, directors dels organismes autònoms, agències estatals, entitats públiques empresarials, altres entitats públiques estatals, directors generals de les diferents entitats gestores i serveis comuns de la seguretat social, directors general del patrimoni de la Generalitat de Catalunya, per a la contractació centralitzada de les juntes de contractació.

Òrgans de Contractació Municipals

A les entitats municipals, formen part dels òrgans de contractació: l’alcalde o president, el ple, la junta del govern local i la junta de contractació.

Membres de la Mesa de Contractació

La mesa de contractació està composta per:

  • President
  • Secretari (que sigui personal de l’òrgan de contractació)
  • Vocal (que tingui funcions d’assessorament jurídic de l’òrgan)
  • Vocal (que tingui funcions de control economico-pressupostari de l’òrgan)
  • Altres vocals

Òrgans Consultius

Són els òrgans encarregats de promoure l’adopció de normes de caràcter general per a la millora administrativa, tècnica i/o econòmica del sistema de contractació.

Plecs de Clàusules

Els Plecs de Clàusules són documents fonamentals en la contractació pública.

Definició de Plecs de Clàusules

Els Plecs de Clàusules es poden definir com els documents a través dels quals els ens públics regulen els diferents aspectes econòmics, jurídics i tècnics d’una contractació pública, i formulen els drets i obligacions de les parts contractants, definint en tots els seus aspectes el contracte que es proposen subscriure.

Plecs de Clàusules Administratives Generals

Tenen per objecte regular:

  • L'execució del contracte i les seves incidències.
  • Els drets i obligacions de les parts i el règim econòmic.
  • Les modificacions del contracte, casos i límits.
  • La resolució del contracte.
  • L'extinció del contracte, recepció, termini de garantia i liquidació.

L’elaboració i l’aprovació d’aquests plecs té caràcter potestatiu tant per a l’administració estatal com per a l’autonòmica i local.

Plec de Clàusules Administratives Particulars

Aquests plecs tipus també els ha d'aprovar l'òrgan de contractació. Aquests plecs contenen les declaracions que són específiques del contracte de què es tracta i del procediment i els criteris d'adjudicació.

Excepte per als contractes menors, és requisit obligatori en la contractació la inclusió a l’expedient del plec de clàusules administratives particulars, que serà aprovat per l’òrgan de contractació prèviament o conjuntament a l’autorització de la despesa, i sempre abans de la licitació del contracte o, si no n’hi ha, abans de l’adjudicació provisional.

Entradas relacionadas: