Guia Essencial de Conceptes Educatius: Avaluació, Inclusió i Mediació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,82 KB
Conceptes Clau en Pedagogia i Educació
Avaluació Educativa: Rol del Mestre i Tipus
Per a un aprenentatge efectiu, és fonamental que l'alumnat desenvolupi la capacitat d'autoavaluar-se i d'avaluar els seus iguals. El paper del mestre és crucial en aquest procés.
Autoavaluació
Un estudiant que vulgui aprendre a aprendre haurà de saber detectar les seves dificultats, comprendre per què les té i prendre decisions per superar-les. El professorat ha de proporcionar a l’alumnat les tècniques i la metodologia de treball per a autoavaluar-se.
Avaluació entre Iguals
Cal aconseguir que els alumnes siguin capaços d’avaluar els treballs dels companys i companyes. Els alumnes reconeixen millor els seus errors en aquest procés.
Coavaluació
Es realitza conjuntament amb el professor. En confrontar les seves respostes amb els criteris d’avaluació de l’ensenyament, els alumnes reconeixen millor els seus errors i són ajudats amb les estratègies més adequades per superar-les.
Avantatges i Inconvenients de les Unitats de Suport a l'Educació Especial (USEE)
Les Unitats de Suport a l'Educació Especial (USEE) són un recurs important en el sistema educatiu, amb beneficis i reptes associats.
- Avantatges:
- Afavoreixen la inclusió.
- Permeten que l’infant realitzi activitats més específiques.
- Augmenten el grau d’autonomia.
- Permeten la continuïtat de l’escolarització inclusiva de primària a secundària.
- Inconvenients:
- Tenen un cost econòmic elevat.
- Per als professionals implicats, els produeixen més feina.
Bullying i Assetjament Escolar: Tipus i Prevenció
El bullying o assetjament escolar es refereix a conductes de maltractament i victimització entre iguals. Es tracta d’una violència que s’instal·la a poc a poc, basada en insults, amenaces i/o missatges.
Tipus d'Assetjament Escolar
- Físic: Agressions físiques.
- Verbal: Insults, burles, amenaces.
- Psicològic: Manipulació, intimidació.
- Social (rebuig): Exclusió, aïllament.
- Actiu (violència en l’acció): Agressions directes.
- Passiu (omissió d’afecte): Ignorar, no donar suport.
Prevenció del Bullying
- No hem de deixar passar les bromes o burles.
- Prestar atenció a determinades situacions i alumnes.
- Hem de fomentar una educació basada en la igualtat i el respecte.
Conceptes Clau per a una Educació Inclusiva i Cohesionada
Inclusió Escolar
Procés d’identificar i respondre a la diversitat de les necessitats de tots els infants, garantint la seva participació plena en l'aprenentatge i la vida escolar.
Cohesió Social
Procés que uneix les persones en la societat, l'aula i altres entorns, fomentant el sentiment de pertinença i la col·laboració.
Pluralisme Educatiu
Concepte d’oportunitats que involucra la qualitat, és a dir, la capacitat dels sistemes educatius per a oferir a tothom una educació sense importar les diferències socioculturals.
Coeducació
Metodologia per disminuir els efectes i conseqüències d’una educació sexista, promovent la igualtat de gènere sense segregació escolar.
Carta de Compromís Educatiu
Eina de diàleg entre les famílies de l’alumnat i els professors, amb la finalitat d’afavorir l’èxit educatiu i la col·laboració mútua.
Fases de la Mediació Escolar
La mediació és un procés estructurat per a la resolució de conflictes, que implica diverses etapes:
Entrar
Entrar en un procés de mediació significa acceptar unes normes: escoltar sense interrompre, parlar sense faltar al respecte, mantenir la confidencialitat del contingut de la trobada i intentar cooperar.
Contar (Explicar)
Les persones ja podran explicar als mediadors els seus sentiments i punts de vista sobre la situació, expressant les seves perspectives.
Situar-se
Definir la situació conjuntament per esbrinar quins aspectes es volen modificar i quins són els objectius de la mediació.
Arreglar
Es treballa per arreglar les qüestions que els protagonistes mostren com importants. Les parts es comuniquen empàticament per trobar solucions.
Acordar
Finalment, s’intenta acordar qui farà què i quan, com transformar la situació i s'adquireixen compromisos en consonància. Es fa constància de l'acord en un document.