Guia Essencial: Conceptes Clau de Docència i Sistema Educatiu
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,53 KB
Concepte de Competència
Capacitat de fer front a un gran nombre de situacions diverses.
Pilars de l'Educació
- Aprendre a conèixer
- Aprendre a viure
- Aprendre a ser
- Aprendre a entendre
Educació al Llarg de la Vida
Possibilitat de rebre educació en tot moment.
Informe Delors
A favor de l'actualització docent.
Innovació a les Institucions Educatives
El desenvolupament de la innovació implica més autonomia als centres.
Rol de les TIC en l'Educació
Les TIC han d'ajudar a l'ensenyament a distància i a la formació contínua.
Disfuncions Greus del Sistema Educatiu
- Escassa eficàcia
- Abandonament del sistema
- Desigualtats d'accés
Disfuncions Menys Greus del Sistema Educatiu
Intercanvi d'estudiants.
Educació Secundària Obligatòria (ESO)
No és un estudi postobligatori.
Monitor d'Esplai
No és considerat un docent.
Competència en Aprendre
No és una competència exigida per a l'exercici professional d'un docent.
Competència Metodològica
Aplicar el coneixement i el procediment a la situació educativa.
Tecnologies de l'Aprenentatge i el Coneixement (TAC)
Les TAC han d'alliberar el docent de les seves tasques repetitives i modificar els seus papers.
Funcions dels Mestres
Els mestres no fan funcions de mestres a CDIAPs.
Mestre d'Educació Infantil
Ha de conèixer l'evolució del llenguatge, identificar alteracions i vigilar l'evolució. No ha de fomentar la competitivitat.
Llibertat Acadèmica
Permet incloure idees pròpies.
Col·laboració amb Famílies (Segons la LEC)
Segons la LEC, un mestre de primària no pot col·laborar amb les famílies en una activitat extraescolar.
Zones Educatives Rurals (ZER)
Totes les ZER tenen especialistes d'anglès, educació física i música.
Elaboració de Plans Especialitzats
El tutor els elabora amb l'ajuda del mestre d'Educació Especial (EE).
Atenció a Alumnes amb Dificultats de Comunicació
Els alumnes que presenten dificultats de comunicació, de parla o de llenguatge són atesos per MALL i CREDA.
Unitat de Suport a l'Educació Especial (USEE)
La USEE no elabora materials per als alumnes del grup ordinari.
Mestres en Centres de Formació d'Adults
No poden impartir matèries específiques del CAS.
Funcions del Pedagog
- Didàctica
- Avaluació
- Orientació
- Organització
Rol de Pedagogs i Educadors Socials
Minimitzar les situacions de conflicte i buscar el desenvolupament personal.
Tasca Professional de l'Educador Social
Acompanyament de la persona.
Centres de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDIAP)
No tenen educadors socials.
Unitat d'Escolarització Compartida (UEC)
No és un servei educatiu de la zona.
CREDA i CREDV: Atenció a Discapacitats
Es diferencien per la discapacitat que tracten.
Equips d'Assessorament i Orientació Psicopedagògica (EAP)
Identifiquen i avaluen les Necessitats Educatives Especials (NEE) de l'alumnat i fan la proposta d'escolarització.
Segon Cicle d'Educació Infantil
No és obligatori, però sí gratuït.
Pla de Coordinació
No és necessari tenir-lo en una escola de primària.
Reunions de Coordinació dels Equips Docents
Es realitzen dins del període de permanència del professorat a l'escola.
Tècnic en Educació Infantil (TEI)
No és un professional extern en una escola.
Consell Escolar del Centre
És l'òrgan de participació de la comunitat escolar en el govern de l'institut.
Departaments Didàctics
Són òrgans de coordinació de col·legiats en un institut.
Institut Obert de Catalunya (IOC)
Permet cursar el batxillerat a distància.
Títol de Tècnic
S'obté amb la superació d'un cicle formatiu de grau mitjà.
Centres Privats Sostinguts amb Fons Públics
Tenen dret a establir caràcter propi.
Titular d'un Centre Concertat
És el responsable d'un centre concertat.
Claustre
L'equip directiu d'un centre concertat està format pel claustre.
Escolaritat Compartida en UEC
Sempre que sigui possible, l'escolaritat serà compartida.
Àrees de Formació d'una UEC
- Àmbit científic i tecnològic
- Àmbit lingüístic i social
- Àmbit pràctic
Centres d'Educació Especial (CEE)
Atenen nens dels 3 als 21 anys.
Tipus d'Escolaritat en una CEE
- A temps complet
- A temps parcial
- Per recursos específics
Programes de Transició a la Vida Adulta (PTVA)
Opció per als alumnes majors de 16 anys amb dificultats greus per fer pràctiques a l'empresa.
Centres de Formació Professional per a Persones Adultes (CFPPA)
Centres per a persones més grans de 16/18 anys per integrar-se novament al sistema educatiu.
CDIAPs i Desenvolupament Infantil
Atenen infants de 0 a 6 anys amb dificultats en el desenvolupament.
Centres de Salut Mental Infantil i Juvenil (CSMIJ)
No tenen educadors socials.
Trastorn per Dèficit d'Atenció (TDA)
Serveis sanitaris de crisi, s'atenen adolescents en situació de crisi.