Guia Essencial de Conceptes Cinematogràfics: Pla, Muntatge i Temps

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,07 KB

Conceptes Fonamentals del Llenguatge Cinematogràfic

El Pla: Unitat Mínima Expressiva

La unitat mínima expressiva en el cinema és el pla.

L'Enquadrament

L'enquadrament és el tros de realitat que limita l'objectiu de la càmera.

Els Fotogrames

Els fotogrames són les fotografies que s'obtenen en rodar un pla.

Definició i Dimensions del Pla

El pla es defineix per:

  • Temps: Els fotogrames són les unitats de temps.
  • Espai: L'espai visual que abasta.
  • Unitat de Muntatge: És la unió dels diferents trossos de metratge.

Una major expressivitat s'aconsegueix amb la combinació de diferents plans.

L'Espai Fílmic

L'Espai en Off

L'espai en off és allò que es troba fora de l'enquadrament, però que se n'intueix la presència o el que hi passarà.

Els Angles de Càmera

  • Angle normal: A l'alçada dels ulls del subjecte.
  • Angle picat: Pres des de dalt del subjecte.
  • Angle contrapicat: Pres des d'una posició inferior al subjecte.
  • Angle subjectiu: Mostra el punt de vista d'un personatge.
  • Angle impossible: Un angle que no seria possible en la realitat (Exemple: des de l'interior d'una nevera).

Escala de Plans i les seves Possibilitats

El Primer Pla

El primer pla té la capacitat de transformar el sentit de la distància i facilita un contacte visual més íntim amb el subjecte.

Moviments de Càmera

Pla Seqüència

Un pla seqüència segueix el subjecte sense cap tall.

Panoràmica

La panoràmica implica moviments interns de la càmera sobre el seu propi eix.

Tipus de Panoràmiques:

  • Horitzontal
  • Vertical
  • Circular

Classes de Panoràmiques:

  • Descriptives: Mostren l'entorn.
  • Dramàtiques: Enfatitzen elements de l'acció.

Travelling

El travelling és un moviment de càmera que es realitza amb un carro sobre vies o altres sistemes que permeten desplaçar la càmera.

Tipus de Travelling:

  • D'aproximació
  • D'allunyament
  • Vertical
  • Paral·lel
  • Circular
  • ... i molts altres.

Steadycam

La steadycam és un sistema que permet portar la càmera a l'espatlla, estabilitzant la imatge.

El Temps en el Cinema

Temps Diegètic vs. Temps Fílmic

  • El temps diegètic són els dies o el període que transcorre dins la història de la pel·lícula.
  • El temps fílmic és el temps real que dura la projecció de la pel·lícula.

Adequació Temporal

L'adequació es produeix quan la pel·lícula dura el mateix temps que l'acció que representa.

Continuïtat Narrativa

La continuïtat es refereix a la coherència narrativa al llarg de la història (similar a una biografia que segueix un fil).

Simultaneïtat

La simultaneïtat es dona quan dues accions succeeixen al mateix temps, però en llocs diferents.

Temps Psicològic

El temps psicològic es pot crear amb plans llargs, fent que la pel·lícula sembli més extensa o intensa.

El·lipsi

L'el·lipsi és la supressió d'elements o de temps en la narració per accelerar el ritme o ometre informació irrellevant.

Ritme a través dels Plans

  • Molts plans curts generen dinamisme.
  • Plans llargs fan que la pel·lícula sembli molt més llarga o pausada.

El Muntatge Cinematogràfic

El Pla com a Unitat de Muntatge

El pla és la unitat de muntatge que, per si sol, no té valor complet, sinó que l'adquireix en relació amb altres plans.

Funcions del Muntatge

Les funcions principals del muntatge són:

  • Descartar plans mal rodats.
  • Intercalar més o menys plans per ajustar la durada.
  • Crear el ritme narratiu desitjat.

Regles del Muntatge

Regla de Gradació d'Escala

Consisteix a regular els plans segons la seva escala (primer pla, pla general, etc.).

Regla del Salt de l'Eix (o Eix de Mirades)

Implica canviar la posició de la càmera respecte a l'eix d'acció per evitar salts visuals bruscos.

Tipus de Muntatge

Segons el Ritme

  • Analític: Utilitza plans curts per a un ritme ràpid.
  • Sintètic: Utilitza plans llargs, sovint amb més personatges o elements en pantalla, per a un ritme més pausat.

Muntatge Narratiu

  • Lineal: Descriu una única acció en ordre cronològic.
  • Paral·lel: Mostra dues o més escenes independents en el temps, sovint per comparar o contrastar.
  • Altern: Presenta accions que succeeixen al mateix temps, però en llocs diferents, intercalant-les.
  • Convergent: Dues línies narratives separades que s'apropen fins a convergir en un sol lloc i temps, sovint en el desenllaç.

Muntatge Expressiu

El muntatge expressiu busca una interpretació artística o simbòlica, més enllà de la simple narració.

Relació entre Plans Consecutius: Aspectes Temporals

  • Continuïtat temporal: Els plans A i B se succeeixen de manera contínua en el temps.
  • El·lipsi de durada indefinida: El canvi de pla ens trasllada a un altre espai o temps sense especificar la durada de l'omissió.
  • Flash-back o retrocés indefinit: Es retrocedeix en el temps durant la transició entre dos plans.

Relació entre Plans Consecutius: Aspectes Espacials i Raccord

Continuïtat i Discontinuïtat Espacial

  • Continuïtat espacial: Dos plans es desenvolupen dins un mateix espai.
  • Discontinuïtat espacial: Els plans es desenvolupen en espais diferents.

El Concepte de Raccord

El raccord és un element clau per mantenir la continuïtat entre dos o més plans, assegurant la coherència narrativa i visual.

Tipus de Raccord:

  • Raccord de mirada: Els personatges es miren en plans successius, mantenint la direcció de la mirada.
  • Raccord de direcció: Es manté la direcció del moviment dels personatges o objectes.
  • Raccord de posició: Es manté la posició relativa dels elements en l'espai.
  • Raccord emocional: Es manté la coherència de l'estat d'ànim o la intensitat emocional entre plans, fins i tot si hi ha moltes coses passant en poc temps.

Entradas relacionadas: