Guia Essencial per a Ciclistes i Monitors: Control, Normes i Tècnica
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,68 KB
Estratègies de Control en Activitats
El control és fonamental en la gestió de grups. Es pot exercir de diverses maneres:
Control Directe: Gestió Immediata
El monitor pren accions directes en situacions de desordre col·lectiu o individual. En aquest cas, no és adequat utilitzar l'amenaça; cal dirigir-se als participants amb correcció i pel seu nom.
Control Indirecte: Prevenció i Ajust
Moltes vegades, el descontrol és degut a una informació insuficient. Podem actuar modificant l'espai, les tasques (exercicis, jocs, formes jugades...) i la disposició dels participants.
Control Immediat: Resposta Ràpida
Lligades amb les accions directes, es prenen just quan sorgeix el problema.
Control Retardat: Anàlisi i Reflexió
Es realitzen en fred, després de l'anàlisi i la reflexió de la situació.
Normes de Circulació per a Ciclistes
És imprescindible conèixer i respectar les normes de trànsit per garantir la seguretat de tots els usuaris de la via.
Llums i Reflectants: Visibilitat Nocturna
Són obligatoris de nit per assegurar la visibilitat del ciclista.
Codi de Circulació: Respecta les Normes
S'ha de respectar com qualsevol altre vehicle: prioritats, semàfors, passos de vianants, etc.
Circulació pel Carril Bici: Ús Obligatori
Sempre que es condueixi un grup i hi hagi carril bici, cal utilitzar-lo.
Velocitat Adequada en Bicicleta
La velocitat ha d'adaptar-se a les condicions de la via i al trànsit.
Avançament de Ciclistes: Distància Segura
Quan un cotxe avança un ciclista, ha de deixar una separació lateral d'1,5 metres i pot ocupar part o la totalitat del carril contrari, tot i que estigui prohibit l'avançament. El Codi de Circulació també estableix que quan un cotxe s'acosta a un ciclista, cal extremar les precaucions, reduir la velocitat i, si cal, aturar-se. En ciutat, si s'avança utilitzant un altre carril, no cal deixar la distància d'1,5 metres.
Circulació en Grup: Prioritat i Formació
En cruïlles i rotondes, un grup de ciclistes es considerarà com un sol vehicle a efectes de prioritat. Els ciclistes poden circular en paral·lel (màxim 2 files) sense guardar les distàncies de seguretat entre ells.
El Ciclista a la Carretera: Drets i Deures
- Ha de circular pel voral si és suficient i practicable; en cas contrari, per la dreta de la carretera.
- Pot superar els 40 km/h i ocupar tot el carril en descensos.
- Pot circular pel voral de les autovies si no s'especifica el contrari.
- No pot circular per autopista.
Actituds i Aptituds Essencials d'un Guia
Un bon guia ha de posseir les següents qualitats:
- Lideratge
- Proximitat
- Amabilitat
- Paciència
- Iniciativa
Relació Plat-Pinyó i Cadència en Ciclisme
Comprendre la mecànica de la bicicleta és clau per a una pedalada eficient.
Desenvolupament: Avanç per Pedalada
Cada relació de plat i pinyó es coneix amb el nom de desenvolupament. Així, si es parla d'un desenvolupament de 42x14 o 32x20, el primer número fa referència a les dents del plat i el segon a les dents del pinyó. Cada desenvolupament suposa un avanç en centímetres per cada volta completa de les bieles.
Cadència: Ritme de Pedalada
És el nombre de pedalades que es realitzen durant un minut. Així, si es vol rodar ràpid per terreny pla, se sol anar entre 90 i 105 rpm; en pujada, entre 70 i 80 rpm; i quan s'esprinta, s'arriba a més de 120 rpm. En cas de dubte, sempre és millor abusar de l'agilitat, ja que el desgast físic serà menor.