Guia Essencial per a Auxiliars de Clínica: Habilitats i Atenció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,23 KB

Competències Clau de l'Auxiliar de Clínica

Són competències centrals de l'auxiliar de clínica:

  • Comunicació
  • Treball en equip
  • Responsabilitat

El Model d'Atenció Sociosanitària Heterocentrat

A més de resoldre els problemes de salut que consulta el malalt, busca millorar la qualitat de vida del pacient i atendre les seves necessitats globals de salut.

Suport Psicològic al Pacient: Límits de l'Auxiliar de Clínica

En el recolzament psicològic al pacient, no és una funció de l'auxiliar de clínica: Ajudar el malalt a controlar els sentiments negatius (ira, ansietat...) mitjançant la prescripció de medicaments.

La Psicologia i el Professional Sanitari

És la ciència que estudia el comportament, les estructures mentals i els processos que el fan possible. Els coneixements de psicologia en el professional sanitari ajuden a preveure el comportament dels pacients, per tal de fer-hi front de la millor manera possible. L'aplicació de tècniques de psicologia (habilitats comunicatives, motivació...) permetrà una millor comunicació del professional sanitari amb el malalt.

Canvis Socials durant l'Adolescència

Durant l'adolescència, els canvis socials es caracteritzen per la importància dels amics de la mateixa edat, que proporcionen un sentiment de protecció, seguretat i pertinença.

Mecanismes de Defensa del Jo (Psicoanàlisi)

En referència als mecanismes de defensa del jo estudiats per la psicoanàlisi: Transformen o falsifiquen la realitat, de manera que ens sentim protegits enfront la realitat amenaçadora.

Tècniques d'Adquisició de Conducta: Modelatge

Quan a un nen asmàtic el posem en contacte amb altres nens asmàtics, perquè aprengui com utilitzar els medicaments broncodilatadors, estem utilitzant una tècnica d'adquisició de conducta de tipus: modelatge.

Proxèmia: Zona Òptima per a Comunicar amb Pacients

En referència a la proxèmia, la zona més adequada per a donar explicacions a un malalt allitat és: la zona personal.

La Comunicació en l'Àmbit Sanitari

Pel que fa a la comunicació: La comunicació no verbal ens proporciona més informació que la verbal.

Elements Clau per a l'Escolta Activa

Són elements que afavoreixen l'escolta activa:

  • Donar temps a l'emissor perquè s'expressi, no donar per fet el que ens dirà l'emissor.
  • Parafrasejar, és a dir, cada cert temps dir amb les nostres paraules el que hem entès que diu l'emissor.
  • Prestar atenció a la comunicació no verbal, que ens aportarà molta informació sobre l'estat de l'emissor (nerviosisme, por, seguretat, ...).

Organització del Personal: L'Equip de Treball

La millor manera d'organitzar el personal d'infermeria en l'atenció sociosanitària és l'equip de treball.

Característiques Generals d'un Equip de Treball

  • Professionals que treballen en un mateix espai, comparteixen finalitat (salut del pacient).
  • Meta: conjunta, consensuada per tots.
  • Responsabilitat: tant de l'individu com de l'equip de què forma part.
  • Coordinació entre els diversos membres.
  • Líder clar i definit, però amb sentit de grup.
  • Resultat del treball: global, fruit del treball de tots.

Avantatges de l'Equip de Treball enfront el Grup de Treball

  • Es poden realitzar tasques més complexes gràcies a la col·laboració de tots els membres de l'equip.
  • Afavoreix el desenvolupament personal i professional (cada membre de l'equip participa segons les seves qualitats i competències).
  • Comunicació fluida, augmenta coneixements i habilitats dels membres.
  • Cada membre és responsable de la seva feina, i pot rebre elogis o crítiques.
  • Millora l'atenció sanitària dels pacients.
  • Clima de treball estimulant i positiu.

Canvis Socials en les Etapes del Desenvolupament Humà

Infantesa

  • Socialització (adquisició de conductes, valors i normes de l'entorn de l'individu).
  • Referents: família, mestres i relacions amb els iguals.

Adolescència

  • Depèn del context en què viu (societat i la seva cultura).
  • Família: ambivalència entre dependència i autonomia. Es redefineixen els vincles familiars, en què les idees i opinions dels adolescents comencen a tenir valor propi.
  • Importància fonamental dels iguals en l'adquisició de la identitat personal (proporcionen identitat grupal, seguretat i pertinença).

Edat Adulta

  • Constitució de la família pròpia (requereix habilitats en comunicació, negociació i resolució de problemes).
  • Desenvolupament professional (estabilitat laboral condiciona estabilitat afectiva, i a la inversa).

Vellesa

  • Rol personal: acceptar la mort com a part de la vida, reconciliació amb el passat. Suport incondicional a la família (es disposa de temps).
  • Rol social: jubilació (disminució dels ingressos econòmics, augment del temps lliure, disminució de les relacions socials).
  • Acceptació del deteriorament de l'organisme, major risc d'emmalaltir.

Gestió de la Conducta Agressiva: Reaccionar vs. Respondre

Diferència entre reaccionar i respondre a una conducta agressiva. Quina serà la millor resposta? Per què?

Quan responem controlem de forma conscient la nostra conducta, mentre que quan reaccionem, actuem sense control, adoptant també nosaltres una conducta agressiva.

Orígens del Comportament Agressiu

Comenta breument els quatre orígens del comportament agressiu. Què tenen en comú tots ells?

Els quatre possibles orígens del comportament agressiu poden ser:

  1. Inseguretat: si no dominem la situació, o bé ens posen en dubte o ens qüestionen.
  2. Falta de valor per a dir el que volem dir: si hem de donar males notícies, fer observacions negatives... i no trobem el moment adequat. Quan finalment ens armem de valor i diem el que volíem dir, és fàcil fer-ho amb agressivitat.

Entradas relacionadas: