Guia Essencial d'Atenció Primerenca per a la Síndrome de Down
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,27 KB
Manifestació Clínica de la Síndrome de Down en Nens
La manifestació clínica és molt característica i es podria resumir en els següents punts:
- Conjunt de trets físics distintius.
- Hipotonia muscular i hiperlaxitud lligamentosa, és a dir, disminució del to muscular o debilitat.
- Discapacitat intel·lectual.
Importància de l'Atenció Primerenca en Síndrome de Down
Una atenció primerenca de qualitat possibilitarà un millor desenvolupament cognitiu, psicomotor, lingüístic, social i emocional en el nen amb Síndrome de Down.
Estimulació Primerenca vs. Estimulació Precoç: Diferències
L’estimulació precoç inclou les actuacions dirigides exclusivament a l’infant. Aquesta ha evolucionat cap a l’estimulació primerenca, que a més d'actuacions dirigides a l'infant, inclou també aquelles dirigides a la família i la comunitat. Això es deu al fet que el desenvolupament del nen ve condicionat significativament pel seu entorn i els contextos en què viu.
Metodologia de la Intervenció Primerenca en Síndrome de Down
Per a una intervenció primerenca efectiva amb un nen amb Síndrome de Down, és crucial tenir en compte els següents aspectes metodològics:
- Jugar a diari amb ell.
- No comparar els seus progressos amb els d'altres nens.
- Respectar els seus trets propis d’identitat, la seva curiositat, impaciència, alegria, ansietat, etc.
- Alegrar-nos dels seus progressos, per petits que siguin.
- Evitar parlar davant del nen/a, sobretot de les coses menys positives.
- Aprofitar les situacions quotidianes per incloure’l en la vida de la unitat de convivència (família, escola, etc.).
- Precisen de més pràctica i més repeticions.
- Necessiten que els ensenyem coses que altres aprenen espontàniament.
Programa d'Intervenció Primerenca per a Nadons amb SD
Aquest programa es basa en una acció educativa individualitzada, desenvolupant les següents etapes i tenint en compte els objectius de l’estimulació primerenca:
Manipulació, Experimentació i Descoberta Sensorial
Amb objectes motivants per treballar la curiositat, l’interès, l’atenció i la interacció. Aquestes són les primeres experiències de coneixement.
Les fases clau són: Captació, Seguiment i Interacció.
Estimulació de la Propiocepció i de l’Equilibri
Mitjançant basculacions, desplaçaments i habilitats motrius bàsiques per treballar el reconeixement del cos i de l’espai, i millorar la postura corporal.
- El medi aquàtic és un recurs excel·lent en aquest sentit; molt relaxant, motivador i que proporciona al nen sensacions tàctils de tot el seu cos.
Massatge Corporal i Desenvolupament Afectiu
Per reforçar el vincle afectiu, la capacitat d’interacció i el reconeixement i consciència corporal.
- L’educador/a ha de treballar la relació mútua amb el somriure, l’expressió facial, un to de veu alegre i positiu i, en general, construint la confiança.
- Tonificació dels músculs de la boca, sobretot les zones dels llavis, la llengua i l’abdomen.