Guia dels Documents Clau: PEC, Currículum i Organització Escolar

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,33 KB

Elements Clau del Projecte Educatiu de Centre (PEC)

Components Essencials del PEC

  • Senyes d’Identitat

    Conjunt de principis ideològics i valors pedagògics que el centre estableix com a guia del seu ideari.

  • Objectius Generals

    En línia amb les senyes d'identitat, es concreten per a les diferents àrees: convivencial, educativa, institucional, comunitària, etc.

  • Proposta Pedagògica

    Incorpora de forma detallada la concreció dels currículums en l'àmbit del centre, així com el tractament dels continguts transversals, la col·laboració centre-família, l'adaptació a la diversitat i l'educació amb valors, entre d'altres.

  • Pla de Convivència

    Inclou tots els mecanismes destinats a regular la convivència en el centre educatiu, ja sigui entre iguals o entre alumne i professor, o bé en tot el que fa referència a la convivència en la interculturalitat, la diversitat i les diferències de gènere.

  • Pla d'Atenció a la Diversitat

    Recull les mesures curriculars i organitzatives per atendre la diversitat de l'alumnat.

Altres Documents de Gestió i Organització

  • Projecte de Gestió

    Document en el qual els centres públics recullen la gestió econòmica del centre i l'administració dels seus recursos, materials i humans.

  • Normes d'Organització i Funcionament (NOF)

    Estan regulades per un document que estableix els requisits de la convivència. Són obligatòries i han de concretar els deures de l'alumnat i les mesures correctores aplicables en cas d’incompliment.

  • Programació General Anual (PGA)

    Document que s'elabora al principi de cada curs i recull els aspectes relatius a l'organització i funcionament del centre.

  • Memòria Anual de Centre

    Document que s'elabora en finalitzar cada curs escolar i recull els resultats aconseguits.

Requisits Essencials de la Programació Docent

La programació docent ha de complir amb els següents requisits:

  • Flexible: La programació no és un document tancat en si mateix, sinó que s'ha de poder modificar per adaptar-lo als possibles imprevistos o a necessitats de l’aula.
  • Útil: La programació s'ha de convertir en l'instrument principal del docent, com a guia de la seva pràctica professional en el seu treball diari.
  • Objectiva: Com a document de planificació, ha de poder servir per a altres docents. Per això, ha d'estar dissenyada amb molta meticulositat i que es pugui adaptar a la realitat de l’aula.

Nivells de Concreció i Desplegament Curricular

  1. Primer Nivell: Disseny Curricular

    El Ministeri d'Educació marca uns ensenyaments mínims. A partir d'aquests, les administracions educatives de la comunitat autònoma elaboren el currículum.

  2. Segon Nivell

    (Definició no especificada en el document original)

  3. Tercer Nivell: Programació de l’Aula

    És el tercer i últim nivell de concreció, precisant amb detall què, quan i com cal ensenyar a través de les programacions de l’aula.

  4. "Quart Nivell"

    (Nivell no oficial, mantingut segons el document original)

Funcions del Claustre i Òrgans de Coordinació Docent

El Claustre de Professors

És l'òrgan de participació de la totalitat del professorat en el centre.

Òrgans de Coordinació

  • Departaments de Coordinació Docent

    Formats per professors d'una mateixa especialitat, encarregats de l'organització i desenvolupament dels ensenyaments propis de l’àrea.

  • Equips de Professors de Grup

    Formats per professors de diferents àrees que imparteixen classe a un mateix grup.

  • Tutors/es

    S'encarreguen de la coordinació del professorat d'un mateix grup/classe.

  • Comissió de Coordinació Pedagògica (CCP)

    És l'òrgan encarregat de la coordinació dels aspectes acadèmics i educatius; format pels caps de departament del centre.

  • Equip d'Activitats Extracurriculars

    Són els docents responsables de coordinar les activitats extracurriculars.

Entradas relacionadas: