Guia dels Documents Clau: PEC, Currículum i Organització Escolar
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,33 KB
Elements Clau del Projecte Educatiu de Centre (PEC)
Components Essencials del PEC
Senyes d’Identitat
Conjunt de principis ideològics i valors pedagògics que el centre estableix com a guia del seu ideari.
Objectius Generals
En línia amb les senyes d'identitat, es concreten per a les diferents àrees: convivencial, educativa, institucional, comunitària, etc.
Proposta Pedagògica
Incorpora de forma detallada la concreció dels currículums en l'àmbit del centre, així com el tractament dels continguts transversals, la col·laboració centre-família, l'adaptació a la diversitat i l'educació amb valors, entre d'altres.
Pla de Convivència
Inclou tots els mecanismes destinats a regular la convivència en el centre educatiu, ja sigui entre iguals o entre alumne i professor, o bé en tot el que fa referència a la convivència en la interculturalitat, la diversitat i les diferències de gènere.
Pla d'Atenció a la Diversitat
Recull les mesures curriculars i organitzatives per atendre la diversitat de l'alumnat.
Altres Documents de Gestió i Organització
Projecte de Gestió
Document en el qual els centres públics recullen la gestió econòmica del centre i l'administració dels seus recursos, materials i humans.
Normes d'Organització i Funcionament (NOF)
Estan regulades per un document que estableix els requisits de la convivència. Són obligatòries i han de concretar els deures de l'alumnat i les mesures correctores aplicables en cas d’incompliment.
Programació General Anual (PGA)
Document que s'elabora al principi de cada curs i recull els aspectes relatius a l'organització i funcionament del centre.
Memòria Anual de Centre
Document que s'elabora en finalitzar cada curs escolar i recull els resultats aconseguits.
Requisits Essencials de la Programació Docent
La programació docent ha de complir amb els següents requisits:
- Flexible: La programació no és un document tancat en si mateix, sinó que s'ha de poder modificar per adaptar-lo als possibles imprevistos o a necessitats de l’aula.
- Útil: La programació s'ha de convertir en l'instrument principal del docent, com a guia de la seva pràctica professional en el seu treball diari.
- Objectiva: Com a document de planificació, ha de poder servir per a altres docents. Per això, ha d'estar dissenyada amb molta meticulositat i que es pugui adaptar a la realitat de l’aula.
Nivells de Concreció i Desplegament Curricular
Primer Nivell: Disseny Curricular
El Ministeri d'Educació marca uns ensenyaments mínims. A partir d'aquests, les administracions educatives de la comunitat autònoma elaboren el currículum.
Segon Nivell
(Definició no especificada en el document original)
Tercer Nivell: Programació de l’Aula
És el tercer i últim nivell de concreció, precisant amb detall què, quan i com cal ensenyar a través de les programacions de l’aula.
"Quart Nivell"
(Nivell no oficial, mantingut segons el document original)
Funcions del Claustre i Òrgans de Coordinació Docent
El Claustre de Professors
És l'òrgan de participació de la totalitat del professorat en el centre.
Òrgans de Coordinació
Departaments de Coordinació Docent
Formats per professors d'una mateixa especialitat, encarregats de l'organització i desenvolupament dels ensenyaments propis de l’àrea.
Equips de Professors de Grup
Formats per professors de diferents àrees que imparteixen classe a un mateix grup.
Tutors/es
S'encarreguen de la coordinació del professorat d'un mateix grup/classe.
Comissió de Coordinació Pedagògica (CCP)
És l'òrgan encarregat de la coordinació dels aspectes acadèmics i educatius; format pels caps de departament del centre.
Equip d'Activitats Extracurriculars
Són els docents responsables de coordinar les activitats extracurriculars.