Guia del Sistema de Serveis Socials a Catalunya
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 17,19 KB
El Sistema de Serveis Socials a Catalunya
El sistema de serveis socials el formen els recursos, equipaments, projectes, programes i prestacions de titularitat pública (com els Serveis Socials Bàsics, SSB) i privada (com les Residències per a Gent Gran).
Sistema Públic de Serveis Socials
Està integrat pels serveis socials de titularitat pública i els de titularitat privada acreditats i també els concertats per l'Administració. Conjuntament formen la xarxa d'atenció pública.
La Xarxa de Serveis Socials Públics (XSSAP)
La XSSAP agrupa els serveis i centres de serveis socials de Catalunya acreditats per la Generalitat per gestionar les prestacions establertes per la llei o la Cartera de serveis socials.
Finalitat dels Serveis Socials
Garantir una vida digna a totes les persones cobrint les seves necessitats bàsiques i socials en totes les etapes de la vida (Llei de Serveis Socials, article 3.1).
Necessitats Socials i Personals Bàsiques
Les necessitats socials afecten l'autonomia, la dependència, les relacions personals i familiars i el benestar col·lectiu. Les necessitats bàsiques són les pròpies de la subsistència i qualitat de vida individual.
Principis de la Llei 12/2007 de Serveis Socials
- La Universalitat: Garantir l'accés de tothom als serveis socials amb igualtat i justícia.
- La prevenció i dimensió comunitària: Els serveis socials prioritzen les accions preventives i l'enfocament comunitari en les intervencions.
- Foment de la cohesió social: Han de contribuir a la cohesió social afavorint la inclusió i la integració.
- Atenció personalitzada i integral: Ofereixen una atenció personalitzada amb una valoració integral de cada situació.
La Cartera de Serveis Socials
La Cartera de Serveis Socials defineix les prestacions de la Xarxa Pública en l’àmbit econòmic i tecnològic, assegura l'accés a les prestacions garantides, defineix les prestacions i fixa els criteris de les ràtios, titulacions i perfils professionals.
Situacions amb Necessitats d'Atenció Especial
Les necessitats d'atenció especial són les que requereixen suport adaptat per garantir el benestar i la integració social, per tenir les mateixes condicions que la resta. Els destinataris són persones amb discapacitat, malalties, manca d'habitatge, addiccions, violència, exclusió social o discriminació.
Prestacions Garantides, No Garantides i Copagament
Les prestacions garantides són un dret obligatori el qual s’ha de demostrar la necessitat i s’han de prestar independentment del pressupost. Les no garantides depenen de disponibilitat econòmica i prioritzen les situacions de més necessitat. Algunes prestacions poden requerir copagament segons la capacitat econòmica de l’usuari.
Els Serveis Socials Bàsics (SSB)
Els serveis socials bàsics són el primer nivell del sistema públic, són propers als usuaris, s’organitzen de manera territorial i tenen equips multidisciplinaris. Tenen un caràcter polivalent, comunitari i preventiu, fomenten l'autonomia i atenen necessitats per garantir una vida digna.
Àrees Bàsiques de Serveis Socials (ABSS)
Les àrees bàsiques de serveis socials són la unitat primària d'atenció social per a la prestació dels serveis socials bàsics. S'organitzen sobre una població mínima de 20.000 habitants, amb el municipi com a base. Els municipis de menys de 20.000 habitants s'agrupen sota la comarca o un ens associatiu creat per a aquest fi. Els municipis de més de 20.000 habitants poden tenir més d'una àrea bàsica, segons les necessitats socials.
Tipus de Serveis Socials Bàsics
- Servei bàsic d’atenció social
- Serveis d’atenció domiciliària
- Serveis residencials d’estada limitada
- Servei de menjador social
- Servei d’assessorament tècnic d’atenció social
- Serveis d’intervenció socioeducativa no residencial per a infants i adolescents
- Serveis de suport als serveis socials bàsics
- Servei bàsic de distribució d’aliments
Servei Bàsic d'Atenció Social (SBAS)
- TP
- Prestació garantida
- DES
- Accions professionals coordinades per millorar el benestar social i afavorir la integració en grups en situació de risc.
- OBJ
- Promoure els mecanismes per intervenir en cas de risc social.
- RAT
- 3 Treballadors Socials (TS), 1 administratiu i 2 Educadors Socials (Ed.S) per cada 15.000 habitants.
- PD
- Destinada a població general.
- FUN
- Informació, orientació i assessorament, detecció i prevenció de situacions de risc social o d'exclusió, recepció i anàlisi de les demandes relatives a les necessitats socials de l'àrea territorial corresponent.
Servei d'Ajuda a Domicili (SAD)
- TP
- Prestació garantida
- DES
- Accions que es fan de manera coordinada a la llar de l’usuari que té manca d’autonomia o té dificultats d’integració social.
- OBJ
- Ajudar als usuaris a potenciar la seva autonomia.
- PP
- Treballadors socials, treballadora familiar, assistent d’atenció domiciliària, auxiliar de la llar, i altres professionals del servei.
- RAT
- Suficients per prestar el servei.
- PD
- Risc social o dependència.
- FUN
- Ajuda a la llar, suport social, relació amb l'entorn, etc.
Servei de Tecnologies de Suport i Cura
- TP
- Prestació garantida
- DES
- Es fan servir tecnologies per detectar situacions d’emergència o donar una resposta adequada i ràpida.
- PP
- Teleoperadors en central, auxiliar d’equip mòbil, etc.
- OBJ
- Promoure l’autonomia dels usuaris i donar una resposta ràpida en cas d’urgència, garantint la seguretat de l’usuari.
- FUN
- Contacte constant amb l’exterior, detectar situacions d’emergència, donar resposta ràpida.
- PD
- Risc social o dependència.
- RAT
- Suficients per prestar el servei.
Servei Acolliment Residencial d'Urgència
- TP
- Prestació garantida
- DES
- Servei d’acolliment que supleix de manera temporal la llar familiar en casos puntuals i urgents.
- OBJ
- Cobrir de manera temporal les necessitats bàsiques que han portat a terme la situació d’urgència.
- PD
- Població amb greu risc social.
- PP
- Director responsable i 1 professional per torn.
- FUN
- Allotjament, acolliment, suport social i convivència.
- RAT
- Suficients per prestar el servei.
Servei Residencial Estada Limitada: Adults Exclusió
- DES
- Acolliment residencial per a adults que no disposen de condicions sociofamiliars per estar al seu habitatge o que no en disposen.
- TP
- Prestació garantida.
- OBJ
- Acolliment residencial per a persones adultes.
- PD
- Població en greu risc social de 18 a 65 anys.
- PP
- Director responsable i 1 professional per torn.
- FUN
- Acolliment i convivència, allotjament i manutenció, bugaderia, etc.
- RAT
- Suficients per prestar el servei.
Servei de Menjador Social
- TP
- Prestació garantida
- DES
- Ofereix àpats de manera temporal a famílies i persones amb greus necessitats socials i que no poden subsistir. Es pot fer en un establiment o en el mateix domicili.
- OBJ
- Assegurar una alimentació bàsica i una dieta adequada.
- PD
- Amb greu risc social.
- PP
- Director responsable i personal adequat i suficient.
- RAT
- Professionals suficients per prestar el servei.
- FUN
- Proporcionar àpats, dieta adequada, prevenir situacions de necessitat, etc.
Servei Assessorament Tècnic Atenció Social
- TP
- Prestació garantida
- DES
- Proporciona suport i assessorament tècnic als equips multiprofessionals dels SBAS.
- PP
- Psicòlegs, advocats, treballador social, educador social, mediador intercultural, etc.
- PD
- Professionals dels SBAS i persones derivades del servei.
- FUN
- Suport tècnic i atenció segons el cas.
- RAT
- Professionals suficients per prestar el servei.
Servei Intervenció Socioeducativa Infants/Adolescents
- TP
- Prestació garantida
- DES
- Servei fora d’horari lectiu que dona suport en la socialització dels joves (de 3 a 18 anys) i els aprenentatges bàsics.
- OBJ
- Proporcionar atenció a tots els menors en situació de risc evitant que aquesta s’agreugi.
- PD
- Infants i adolescents de 3 a 18 anys en situació de risc.
- FUN
- Atenció individual i grupal, coordinació amb SBAS, intervenció socioeducativa.
- PP
- Director-coordinador, educador social, integrador social i monitor de temps lliure.
- RAT
- 1 director, 2 educadors socials o 1 integrador social per cada 20 usuaris.
Servei de Suport als Serveis Socials Bàsics
- TP
- Segons el pressupost disponible
- DES
- Serveis que complementen els que ja ofereixen els SSB. Cada cop que es fa s’ha de justificar i la Generalitat l’ha d’aprovar.
Servei Bàsic de Distribució d'Aliments
- TP
- Prestació garantida de servei bàsic
- DES
- De caràcter temporal, per atendre necessitats d’alimentació de persones i famílies en situació d’urgència social i que necessiten ajuda per subsistir. Es coordina mitjançant els serveis socials bàsics i el poden prestar els ens locals o les entitats privades d’iniciativa social, degudament acreditades i inscrites en el Registre d’Entitats.
- OBJ
- Proporcionar a les persones i unitats familiars que hi tinguin dret, aliments suficients propis d’una dieta equilibrada.
- PD
- Persones en situació de risc social segons la valoració professional del servei bàsic d’atenció social.
Serveis Socials Especialitzats
Dissenyats per atendre situacions més complexes o que requereixen una intervenció intensiva. Poden ser derivats cap a altres prestacions, com ara ajudes econòmiques, ajudes tècniques o altres recursos que contribueixin al benestar de la persona. La derivació pot implicar la col·laboració amb altres agents del sistema de benestar, com ara ONG, associacions o altres institucions públiques o privades que treballen per millorar la qualitat de vida dels ciutadans.
Finançament del Sistema de Serveis Socials
Els ajuntaments i l'Administració de la Generalitat comparteixen el finançament dels serveis socials bàsics. Els SSB han de tendir a la universalitat i la gratuïtat; l'usuari o usuària pot haver de copagar el finançament de la teleassistència i dels serveis d'ajuda a domicili. L'aportació de la Generalitat als serveis socials bàsics s'ha de fixar en els seus pressupostos i s'ha de pagar mitjançant un conveni quadriennal amb cada àrea de SSB locals. Aquesta aportació no pot ser inferior, en cap cas, al 66% del cost que especifica el Pla i la Cartera per a l'àmbit territorial de cada àrea bàsica de serveis socials.
Prestacions Econòmiques
Inclouen ajudes que poden ser de tres tipus: de dret subjectiu (pensió no contributiva per jubilació), de dret de concurrència (prestació per a estades temporals per a gent gran amb discapacitat) i d’urgència social. Les prestacions de dret subjectiu són aquelles a les quals els ciutadans tenen accés si compleixen els requisits establerts. Les de dret de concurrència es concedeixen en funció de la valoració i comparació entre diferents sol·licituds, mentre que les d’urgència social es destinen a situacions excepcionals que requereixen una resposta immediata.
Prestacions Tecnològiques
Tenen com a objectiu facilitar l’accessibilitat i eliminar barreres per a les persones amb necessitats específiques. Inclouen les ajudes tècniques (ajudes per a la mobilitat i el transport), que proporcionen suport tecnològic per a les activitats diàries, així com altres prestacions que ajuden a millorar l’accessibilitat i adaptar entorns per fer-los més inclusius (ajudes per a l'adaptació d'habitatges per a persones amb discapacitat).
Col·laboració entre Administracions Públiques
La Generalitat i els ajuntaments col·laboren aplicant les polítiques de serveis socials, a través dels instruments que estableixen la legislació general de règim jurídic i procediment administratiu i la legislació de règim local. La Generalitat ha d'establir convenis quadriennals amb els ajuntaments, les comarques i els municipis de més de vint mil habitants per garantir la prestació de serveis.
Prestacions de Servei
Es classifiquen en serveis socials bàsics (SBAS, Distribució d'aliments, etc.), serveis socials especialitzats (servei de prevenció de les situacions de dependència) i altres prestacions de servei (serveis experimentals).
Autorització Administrativa
Permet a una entitat prestar un servei social si compleix els requisits normatius. És necessària per iniciar un servei nou, modificar les condicions d’un servei existent o cessar-ne l’activitat. L’objectiu principal és assegurar que els serveis socials compleixin les condicions mínimes establertes per la normativa vigent segons les activitats realitzades. L'autorització verifica les condicions materials, la seguretat, l'equipament, el personal adequat i un pla d'actuació. Si es compleixen, el servei s'autoritza i registra.
Registre d'Entitats de Serveis Socials (RESES)
Depèn del Servei d’Inspecció i Registre del departament de Drets Socials on queden inscrits tots els serveis socials, de titularitat pública i privada. Permet informar dels recursos existents i planificar els serveis socials.
Acreditació d'Entitats de Serveis Socials
Les entitats privades poden formar part de la Xarxa de Serveis Socials Públics si estan acreditades. Per això, han d’estar autoritzades, inscrites al RESES i complir els requisits segons el tipus de servei. L’acreditació permet prestar serveis amb finançament públic mitjançant un contracte de col·laboració amb l’administració.
El Pla Concertat de l'Estat Espanyol (1988)
El Pla Concertat de 1988 va ser creat per garantir prestacions bàsiques de serveis socials a tota la població a nivell local. Es tracta d’un pacte entre el Ministeri de Treball i Seguretat Social i les comunitats autònomes per desenvolupar una xarxa local amb col·laboració econòmica, tècnica i d’intercanvi d’informació.
Objectius del Pla Concertat
- Garantir prestacions bàsiques de serveis socials.
- Cobrir necessitats ciutadanes.
- Desenvolupar equipaments per prestar el servei.
- Donar suport econòmic i tècnic als ens locals.
- Ampliar la xarxa municipal per abordar necessitats socials emergents.
Equipaments del Pla Concertat
- Centres de Serveis Socials: equipaments comunitaris amb Unitats de Treball Social per donar suport a prestacions bàsiques.
- Centres d’acollida: residències temporals per a persones en situació d’urgència o sense medi familiar.
- Albergs: allotjaments temporals per a transeünts sense recursos i persones marginades.
Prestacions Bàsiques del Pla Concertat
No necessàriament han de coincidir amb les que cada Comunitat Autònoma (CA) ha definit.
- Informació i orientació: facilitar l'accés als recursos socials i prevenir desigualtats.
- Ajuda a domicili: suport a persones i famílies amb dificultats per realitzar activitats habituals.
- Allotjament i convivència: alternatives per a qui manca un entorn familiar adequat.
- Prevenció i inserció social: suport a persones en risc o marginació per fomentar la integració.