Guia de Compra i Conservació d'Aliments

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Química

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,59 KB

Tipus de Compra: Programada, Urgent i Impulsiva

La compra com a activitat d'aprovisionament:

  • Programada o periòdica: Compra habitual que es realitza generalment amb una periodicitat concreta.
  • Diària: Productes frescos i peribles.
  • Ocasional: Aquella que es realitza de manera esporàdica.
  • Urgent: Passa sovint que, per un error de planificació, s'oblidi reposar algun producte de primera necessitat i aquest s'exhaureixi.

La Compra per Comportament: Racional i Impulsiva

  • Racional: És el tipus de compra decidida amb anterioritat.
  • Impulsiva: La persona compra seguint els seus propis impulsos.

Establiments de Compra: Botigues, Mercats i Més

  • Botigues tradicionals: De caràcter general i especialitzades en alimentació.
  • Especialitzades en productes no alimentaris.
  • Mercat municipal: Fruites i verdures, llegums i cereals, forn, carnisseria, xarcuteria-cansaladeria, peix i marisc, conserves i pesca salada, polleria, aus i caça, despulles, productes congelats, herbolari i productes dietètics.
  • Supermercat: Entre 400 i 2500 m².
  • Hipermercat: Superfície superior a 2500 m².
  • Les grans superfícies especialitzades.
  • Els centres comercials.
  • Compra per comoditat: Es du a terme per falta de temps o, com indica el seu nom, per comoditat, i evita el desplaçament a l'establiment (per Internet o catàleg).

Seguretat Alimentària: Normativa i Criteris

  • Organolèptiques: Són aquelles que es poden apreciar amb els sentits, i això de vegades implica un cert grau de subjectivitat. Per tant, els criteris han de ser aportats estadísticament pels experts.
  • De salubritat i innocuïtat: Es basen en criteris totalment objectius basats en exàmens microbiològics i qualsevol suport científic que determini que l'aliment és apte per al consum.
  • Nutricionals: La finalitat d'aquest compliment és poder certificar que els productes cobreixen les necessitats de l'organisme. També es fa mitjançant proves objectives, analitzant químicament la composició del producte, etc.

Productes Frescos i Processats: Tipus i Conservació

  • Frescos: Productes naturals que han estat extrets del seu medi i no han patit cap tipus de manipulació, modificació, congelació o cocció.
  • Processats: Aliments que han estat tractats d'alguna manera, sotmesos a un procés tecnològic per a la conservació.
  • Conserves: Productes alimentaris que han estat sotmesos a un tractament de calor intensa i han estat envasats.
  • Congelats: Són productes sotmesos a temperatures inferiors a -18 °C.
  • Preparats: Productes que han estat tractats per garantir la conservació més temps i després han estat envasats hermèticament.
  • Precuinats: Productes que han estat preparats culinàriament, sense concloure'n la cocció, per a l'ús domèstic.
  • Etiquetatge: Instrument d'informació sobre el producte, en el qual es troben les dades més importants que afecten la salut.

Mètodes Físics de Conservació

Canvien les condicions físiques del producte sense afegir-hi substàncies.

Tèrmics

  • Calor:
    • Esterilització: Aplicar temperatures superiors als 100 °C.
    • Pasteurització: S'aplica calor entre 65 i 75 °C, després es refreda ràpidament.
  • Fred:
    • Refrigeració: Se sotmeten a temperatures entre 0 i 4 °C.
    • Congelació: Se sotmeten a temperatures inferiors a -18 °C.

Altres Mètodes Físics

  • Eliminació d'aigua:
    • Deshidratació: Mitjançant la qual s'obtenen líquids concentrats.
    • Liofilització: Es desseca el producte.
  • Envasament al buit: Eliminació d'aire o la preparació d'atmosferes adequades a cada tipus de producte.
  • Irradiació: S'apliquen radiacions ionitzants als productes per prolongar el temps de vida.

Mètodes Químics de Conservació

Afegir substàncies que modifiquen el producte químicament per aconseguir que es conservi durant més temps.

  • Addició de sucre: Contenen una alta concentració de sucre.
  • Salaó: S'afegeix sal comuna.
  • Acidificació: S'usen substàncies àcides, sobretot llimona o vinagre.
  • Curació: S'afegeixen sals curatives i sal comuna, la qual cosa permet la curació de les carns.
  • Fumatge: S'utilitza el fum com a esterilitzant.
  • Microorganismes fermentadors: Com els que ajuden a fermentar el vi o els iogurts.
  • Additius autoritzats: Substàncies que s'afegeixen als aliments i que no en modifiquen les característiques.

Conservació a Temperatura Ambient i en Frigorífic

Conservació a Temperatura Ambient

  • Agrupar els productes per tipus.
  • Col·locar al davant els productes que caduquin abans.
  • Destinar una prestatgeria als productes que ja estiguin encetats.
  • Guardar tots els productes encetats en envasos de vidre o contenidors de plàstic tancats perquè es conservin millor i se'n mantingui la higiene.

El Frigorífic

  • Zona freda: Iogurts, sucs de fruites, les mantegues, els formatges i els embotits.
  • Molt freda: Carn i peix, plats precuinats, formatges frescos i les sobres de menjar que aprofitarem.
  • Calaixos per a hortalisses: Fruites, verdures i hortalisses.
  • Prestatge de la porta: Productes embotellats, ous, conserves, salses, medicines...

Temps de Conservació

  • Ous: 1 setmana.
  • Peix: Màxim 3 dies a temperatures inferiors a 4 °C.
  • Carn: Màxim 4 dies entre 0 i 2 °C.
  • Llet pasteuritzada: Màxim 48 hores a temperatures inferiors a 8 °C.

Entradas relacionadas: