Guia Completa: Tràmits i Documents Essencials per a la Teva Empresa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 660,3 KB
Unitat 7: Comencem els Tràmits per a la Constitució
1. Tràmits Essencials per a la Constitució d'Empreses
A continuació, es detallen els tràmits necessaris segons la forma jurídica de l'empresa:
Empresari Individual
- DNI de l'empresari individual.
- No cal cap tràmit específic de constitució.
Emprenedor de Responsabilitat Limitada
- Acta notarial.
- Liquidació de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.
- Inscripció al Registre Mercantil.
Comunitat de Béns o Societat Civil
- DNI dels promotors.
- Contracte públic o privat de constitució.
- Sol·licitud del Número d'Identificació Fiscal (NIF).
- Liquidació de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.
Societats Mercantils
- Sol·licitud de certificació negativa del nom o la raó social.
- Sol·licitud de qualificació per a societats laborals i societats cooperatives.
- Justificació d'aportacions dineràries o no dineràries.
- Escriptura pública de constitució.
- Sol·licitud del Número d'Identificació Fiscal (NIF).
- Liquidació de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.
- Inscripció al Registre que correspongui (Mercantil, Cooperatives, etc.).
3. On Realitzar els Tràmits de Constitució?
Els tràmits per a la constitució i posada en marxa d'una empresa es realitzen en diverses institucions:
Direcció Provincial d'Indústria
- Inscripció al Registre de la Propietat Industrial.
Oficines d'Ocupació
- Registre dels contractes formalitzats amb els treballadors.
- Comunicació de les contractacions efectuades que no sigui obligatori fer per contracte escrit.
Direcció Provincial de Treball i Seguretat Social
- Comunicació d'obertura del centre de treball.
- Segellament del calendari laboral.
Ajuntaments
- Sol·licitud de la llicència d'obres.
- Sol·licitud de la llicència d'obertura.
- Altres tributs municipals.
Delegació o Administració d'Hisenda
- Alta a l'Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE).
- Alta al cens d'etiquetes i opcions d'IVA.
- Alta a l'Impost sobre Béns Immobles (IBI) (si el titular de l'empresa és el propietari del local).
- Alta en estimació objectiva o estimació directa.
- Legalització dels llibres obligatoris.
- Obtenció del NIF.
Tresoreria General de la Seguretat Social
- Inscripció al Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA).
- Inscripció de l'empresa a la Seguretat Social.
- Afiliació i alta dels treballadors.
4. Procés Telemàtic per a la Creació d'Empreses
Actualment, molts tràmits es poden realitzar de forma telemàtica, simplificant el procés:
- Procediment telemàtic per crear una empresa individual.
- Procediment telemàtic per a la inscripció d'un emprenedor de responsabilitat limitada.
- Procediment telemàtic per crear una societat.
Unitat 8: Documents Clau per a la Gestió Empresarial
1. Els Processos Administratius de l'Empresa
El procés administratiu es compon de totes les activitats que s'efectuen amb l'objectiu d'aprofitar al màxim els recursos de l'empresa i aconseguir els millors resultats possibles. Inclou les següents fases:
- Planificació: Establiment d'objectius i estratègies.
- Organització: Assignació de tasques i recursos.
- Gestió: Direcció i coordinació de les activitats.
- Control: Seguiment i avaluació del rendiment.
2. Documents de Compravenda Essencials
La Proposta de Comanda
- La comanda és l'encàrrec que fa un client a un proveïdor perquè aquest li proporcioni un producte o servei determinat.
- Es pot efectuar de diverses maneres:
- Mitjançant un representant.
- De paraula (directament o per telèfon).
- Mitjançant un imprès o formulari.
L'Albarà
- L'albarà és el document que acompanya el lliurament de la mercaderia, i indica les característiques i la quantitat de cada article, les dades del lliurament i els noms dels compradors i venedors.
- Té una doble finalitat: justificar la sortida dels articles i acreditar el lliurament.
- Existeixen dos tipus d'albarans:
- Albarà valorat: Inclou el preu individual de cada producte, els descomptes, els impostos i l'import total de la comanda.
- Albarà sense valorar: Va acompanyat de la factura.
La Factura
- La factura és un document que acredita legalment o justifica una prestació de serveis o una compravenda de mercaderies.
- La presenta el proveïdor al client, i hi consten: dades d'identificació, el preu unitari, l'import total, els impostos corresponents i el termini que té el client per fer el pagament.
- Tipus de factures:
- Factura ordinària (o completa)
- Factura simplificada
- Factura rectificativa
- Factura recapitulativa
- Factura proforma
- Factura electrònica
3. Documents de Pagament i Cobrament
Les principals formes i documents relacionats amb el pagament i el cobrament en l'àmbit empresarial són:
- Efectiu
- Domiciliació bancària
- Rebut
- Targeta bancària
- Lletra de canvi
- Pagaré
- Transferència bancària
- Xec
- Formes de pagament en línia
- Monedes virtuals