Guia Completa sobre Textos Instructius i Argumentatius

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,85 KB

Els textos instructius són discursos amb la finalitat de proporcionar al receptor el coneixement de com fer alguna cosa. Contenen l'abundància de conectors d'ordre.

Els gèneres instructius:

  • Llei: norma jurídica en què s'ordena o prohibeix alguna acció.
  • Manual d'instruccions: explica com muntar o usar un aparell.
  • Prospecte de medicaments: fullet on s'explica com s'administra un farmac.
  • Tutorial: explica com realitzar alguna cosa per a aconseguir un objectiu.
  • Anunci publicitari: eslogan amb la intenció que l'interlocutor compri un producte.
  • Recepta de cuina: breu text que explica com elaborar un determinat plat.

Característiques vinculades a l'adequació:

  • Es sol optar pel registre estàndard, excepte en els textos jurídic-administratius que tenen un registre més formal.
  • Predomini de la modalitat imperativa, ja que aquests textos proporcionen ordres, consells, etc.
  • Les marques díctiques personals que depenen de l'àmbit d'ús.

Característiques vinculades a la coherència:

  • La superestructura que constarà de:
    • Introducció: presentació del procediment.
    • Enumeració dels elements necessaris per a realitzar la tasca.
    • Instruccions de les diferents fases del procediment.
    • Cloenda: presentació de la informació complementària.
  • La màxima de quantitat que consisteix a no donar ni més ni menys informació de la necessària.
  • La macroestructura d'alguns textos.

Característiques vinculades a la cohesió:

  • Abundància de mecanismes gramaticals de referència.
  • Freqüència elevada de relacions de cohesió lèxica.
  • L'estil segmentat de sintaxi poc articulada.
  • Ús freqüent de la multimodalitat.
  • Elements tipogràfics que tenen una funció d'ordre.

El text argumentatiu té la finalitat d'orientar l'opinió i la conducta del receptor a través de l'argumentació, on l'emissor tracta de persuadir l'interlocutor. Característiques:

  • Presència d'un tema controvertit.
  • Ús d'un to polèmic.
  • Caràcter subjectiu on l'emissor expressa la seva manera de veure la realitat.
  • L'impetu de convèncer l'interlocutor d'una manera de veure algun tema.

Els gèneres argumentatius:

  • Article d'opinió: exposa algun tema a fi de modificar l'opinió del lector.
  • Editorial: valora un fet o una situació d'actualitat.
  • Columna: article amb forma de columna on un escriptor opina sobre un tema.
  • Carta al director: on els ciutadans expressen la seva opinió sobre un tema d'actualitat.
  • Blog: pàgina web personal que inclou continguts del seu interès actualitzats amb freqüència.
  • Reclamació: queixa d'un usuari sobre un producte o acció.
  • Judici: acte jurídic arbitrat per un jutge.
  • Informe: escrit amb la intenció de proveir informació.

Característiques vinculades a l'adequació:

  • Presència notable de díctics personals.
  • Hi abunda el lèxic valoratiu com a instrument de persuasió.
  • La polifonia en aquests textos.

Característiques vinculades a la coherència:

  • Una macroestructura ben clara.
  • La superestructura dividida en quatre parts:
    • Introducció que pretén captar l'atenció.
    • Exposició de fets: s'exposen una sèrie de fets o es narren uns esdeveniments.
    • Exposició d'arguments que recolzen l'argumentació.
    • Conclusió: una frase poc informativa que arrodoneix el text.
  • La progressió temàtica.

Característiques vinculades a la cohesió:

  • Els mecanismes de referència gramatical que depenen de la perspectiva subjectiva de l'emissor.
  • Tenen una gran riquesa en connectors.

Tipus d'arguments:

  • Argument de quantitat: donant dades quantitatives que donen suport a la tesi.
  • Argument de qualitat: presentar un fet i els efectes que pot provocar.
  • Argument d'analogia: introduir situacions paral·leles a la situació a tractar.
  • Argument d'autoritat: utilitzar les idees d'una personalitat per donar suport a la tesi.

A més dels arguments per a defensar les idees, es disposa d'estratègies argumentatives que ajuden a combatre l'adversari:

  • La paradoxa: un raonament que ens du a dues conclusions contradictòries.
  • El dilema: haver d'escollir entre dues opcions aparentment semblants.
  • L'estratègia d'acostament al receptor: captar l'interès de l'interlocutor afectant la sensibilitat d'aquest.

La fal·làcia: són arguments falsos però aparentment vàlids.

  • Fal·làcia ad hominem: s'ataquen les opinions d'un altre desacreditant aquest per a desacreditar l'argument d'aquest.
  • Fal·làcia tu quoque: no presentant raons, es retorna l'ofensa a qui t'acusa.
  • Fal·làcia ad baculum: és una amenaça o coacció.
  • Fal·làcia de l'antecedent: exigir experiència prèvia al que vol raonar d'alguna cosa lògicament.
  • Fal·làcia d'imposibilitat moral: posar una condició possible però molt difícil d'assolir.
  • Fal·làcia ad populum: dir el que la majoria vol sentir imposant por.
  • Fal·làcia ad ignorantiam: exigir a l'adversari que admeti la prova que s'ha exposat o del contrari no ofereixi una altra millor.

Entradas relacionadas: