Guia Completa de Suport Educatiu per a la Diversitat Funcional
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,83 KB
Diversitat Funcional Sensorial Auditiva
Tipus d'Afectació Auditiva
- Sordesa: No perceben cap so. No poden adquirir llenguatge per via auditiva.
- Hipoacúsia: Audició parcial. Poden adquirir el llenguatge oral, tot i les dificultats.
- Pot ser unilateral o bilateral.
- Pot aparèixer abans del llenguatge (prelocutiva) o després (postlocutiva).
Necessitats Educatives Auditives
- Accés a la informació: Visual i amb possibles SAAC (sistemes augmentatius o alternatius de comunicació).
- Entorn facilitador: Bona il·luminació, distribució clara, el/la docent ha de mirar a l’alumnat.
- Àmbit lingüístic: Especial atenció a qui té sordesa prelocutiva. Possible ús de llengua de signes.
- Suport emocional: Inclusió en el grup i entorn social.
Resposta Educativa per a l'Audició
- Modalitat bilingüe: Llengua de signes + oral (segons necessitats).
- Modalitat oral: Només llengua oral.
- Coneixement del sistema comunicatiu per adaptar materials, activitats i metodologia.
- Accés visual: Materials visuals + explicacions escrites.
- Adaptacions lingüístiques: Logopèdia, reforços, materials específics.
Diversitat Funcional Sensorial Visual
Tipus d'Afectació Visual
- Baixa visió: Té visió parcial, pot utilitzar tecnologia i ajudes per accedir als materials convencionals.
- Ceguesa: Sense visió útil. Necessita sistema Braille i materials adaptats.
Necessitats Educatives Visuals
- Accés a la informació: Utilitzar oïda i tacte (Braille, enregistraments, materials amb contrast...).
- Autonomia personal: Desenvolupar mobilitat, orientació, higiene, alimentació, manipulació...
- Suport emocional: Inclusió al grup i context social.
Resposta Educativa per a la Visió
- Adaptacions curriculars: Aprendre Braille, estimulació tàctil i de la visió residual.
- Adaptacions d’accés: Substitució d’informació visual per sonora o tàctil, ús de lupes, suports tecnològics.
Professionals de Suport Educatiu General
- Mestre d’audició i llenguatge: Diagnòstic, informe individual, metodologies, orientació en suports.
- Logopeda: Avaluació i intervenció amb l’alumnat.
- Intèrpret de llengua de signes: Facilita l’accés del/de la sord/a als continguts orals.
Suport Educatiu per a la Diversitat Funcional Motriu
Característiques de la Diversitat Física
- Discapacitat física: Limitació en el moviment per alteracions al sistema nerviós.
- Molt diverses: pot ser lleu o greu, afectant una part del cos o més (músculs, parla, gestos...).
Necessitats Educatives Especials Motrius
- Accés i participació: Eliminació de barreres físiques i adaptació dels espais i materials.
- Estimulació sensoriomotriu i adaptacions curriculars si hi ha afectació cognitiva o del llenguatge.
- Inclusió social: Reforç de l’autoestima i l’autoconfiança.
Trastorns Específics Motors
- Espina bífida: Defecte en la columna que pot provocar des de falta de sensibilitat fins a paraplegia.
- Paràlisi cerebral: Lesió cerebral no progressiva que afecta el moviment, postura i altres funcions com llenguatge o memòria.
- Distròfia muscular (Duchenne): Malaltia genètica que debilita els músculs progressivament, apareix entre 2-6 anys.
Respostes Educatives en l'Àmbit Motriu
- Adaptacions d’entorn: Eliminar barreres, garantir autonomia i accés.
- Suports personals: Professionals com fisioterapeutes, monitors, personal d’infermeria.
- Materials adaptats: Lleugers, fàcils d’agafar, útils per a la participació.
- Activitats adaptades: Ajustar temps, distància i dificultat perquè puguin participar.
Espais Especialitzats de Suport Motriu
- Sala de fisioteràpia: Rehabilitació motriu (matalassos, rampes, bipedestadors...).
- Sala de psicomotricitat: Activitats motores fines i globals, en grup.
- Aula de logopèdia: Treball de la comunicació, llenguatge i sistemes alternatius.
- Piscina: Hidroteràpia per estimular moviments en entorn motivador i sense gravetat.
Estratègies d'Adaptació Motriu
- Espais: Eliminar obstacles, mantenir ordre, delimitar zones si cal.
- Materials: Adaptar forma, pes i mida perquè siguin manejables.
- Inclusió digital: Ús de teclats/ratolins adaptats, programes de dictat i control per veu.
Professionals Implicats en Suport Motriu
- Personal de suport, psicopedagogs, fisioterapeutes, logopedes.
Malalties Congènites i Transmissibles
Malalties Congènites
Malalties presents en néixer per alteracions externes (radiacions, infeccions) o genètiques (mutacions, alteracions cromosòmiques).
Exemples: hidrocefàlia, espina bífida, síndrome de Down.
Malalties Transmissibles o Infeccioses
Malalties Eruptives
- Xarampió: Tos, esternuts, febre, taques vermelles.
- Rubèola: Semblant al xarampió, menys greu.
- Varicel·la: Pàpules que deixen marques.
Malalties No Eruptives
- Galteres (Parotiditis): Inflamació de glàndules salivals. Pot causar esterilitat en nois.
Malalties de l'Aparell Respiratori
Malalties Víriques Respiratòries
- Refredat: Tos, esternuts, sense febre greu.
- Grip: Febre alta, tos, dolor muscular.
- Bronquiolitis: Afecta a lactants.
Malalties Bacterianes Respiratòries
- Diftèria: Afecta gola i amígdales.
- Tos ferina: Tos intensa, pot requerir oxigen.
- Tuberculosi: Afecta pulmons, pèrdua de pes.
- Legionel·losi: Pneumònia greu relacionada amb aigua estancada.
- Altres:
- Pneumònia: Inflamació dels pulmons.
- Asma: Dificultat respiratòria per al·lèrgies.
Malalties Digestives
- Gastroenteritis: Diarrea, vòmits, risc de deshidratació.
- Lambliosi: Paràsit infantil, diarrea o estrenyiment.
Altres Malalties Infeccioses
- Meningitis: Infecció de les meninges, molt greu.
- Sida: Virus que debilita el sistema immunitari.
- Conjuntivitis: Inflamació dels ulls.
- Otitis: Infecció freqüent de l'orella.
Suport Educatiu per a la Diversitat Funcional Cognitiva
Característiques de la Diversitat Intel·lectual
Funcionament Intel·lectual Baix (QI)
- Inferior a la mitjana, amb diferents graus (límit, lleu, moderat, sever, profund).
Conducta Adaptativa Afectada
- Habilitats conceptuals (lectoescriptura, càlcul, orientació).
- Habilitats socials (normes, comunicació, relacions).
- Habilitats pràctiques (autonomia, cura personal, ús del temps).
Altres Característiques Comunes
- Atenció dispersa.
- Possibles afeccions físiques.
- Dificultats emocionals i socials (afectivitat exagerada, poca gestió emocional).
Necessitats Educatives Especials Cognitives
- Comunicatives: Estimulació del llenguatge, fins i tot amb mitjans alternatius.
- Cognitives: Enfocament personalitzat per facilitar l’assoliment dels aprenentatges bàsics.
- Motrius: Adaptació d’activitats segons les seves capacitats físiques.
- Socials: Foment de l’autonomia i inclusió.
Resposta Educativa en l'Àmbit Cognitiu
- Adaptacions curriculars significatives: Poden basar-se en objectius d’etapes/cursos anteriors.
- Priorització de l’autonomia personal i social.
- Flexibilitat metodològica: Enfocament pràctic, rutines clares, i treball per projectes o centres d’interès.
Síndrome de Down
- Origen genètic: Trisomia 21.
- Característiques físiques típiques.
- A nivell cognitiu i emocional:
- QI per sota de la mitjana.
- Retards en l’aprenentatge.
- Conductes similars al TDAH.
Trastorn de l'Espectre Autista (TEA)
- Dificultats principals:
- Relació social: escassa empatia, aïllament.
- Comunicació: trastorns en el llenguatge i ús social de la comunicació.
- Conductuals: estereotípies, rituals, resistència als canvis.
- Imaginació i joc simbòlic limitats.
- Intervenció:
- Diagnòstic precoç i individualitzat.
- Tècniques conductuals: reforç positiu, modelatge, extinció.
- Importància de la intervenció en l’entorn familiar.
Trastorn per Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat (TDAH)
- Tipus:
- Predomini de la inatenció.
- Predomini de la hiperactivitat/impulsivitat.
- Tipus combinat.
- Símptomes comuns:
- Dificultat per mantenir-se quiet o atent.
- Impulsivitat i desorganització.
- Problemes per seguir instruccions o completar tasques.
- Diagnòstic:
- A partir dels 6-7 anys.
- Símptomes presents en més d’un context.
- Necessari valorar la intensitat i l’impacte.
- Intervenció:
- Estratègies educatives adaptades.
- Col·laboració amb les famílies per al maneig conductual.