Guia Completa de Suport Educatiu per a la Diversitat Funcional

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,83 KB

Diversitat Funcional Sensorial Auditiva

Tipus d'Afectació Auditiva

  • Sordesa: No perceben cap so. No poden adquirir llenguatge per via auditiva.
  • Hipoacúsia: Audició parcial. Poden adquirir el llenguatge oral, tot i les dificultats.
  • Pot ser unilateral o bilateral.
  • Pot aparèixer abans del llenguatge (prelocutiva) o després (postlocutiva).

Necessitats Educatives Auditives

  • Accés a la informació: Visual i amb possibles SAAC (sistemes augmentatius o alternatius de comunicació).
  • Entorn facilitador: Bona il·luminació, distribució clara, el/la docent ha de mirar a l’alumnat.
  • Àmbit lingüístic: Especial atenció a qui té sordesa prelocutiva. Possible ús de llengua de signes.
  • Suport emocional: Inclusió en el grup i entorn social.

Resposta Educativa per a l'Audició

  • Modalitat bilingüe: Llengua de signes + oral (segons necessitats).
  • Modalitat oral: Només llengua oral.
  • Coneixement del sistema comunicatiu per adaptar materials, activitats i metodologia.
  • Accés visual: Materials visuals + explicacions escrites.
  • Adaptacions lingüístiques: Logopèdia, reforços, materials específics.

Diversitat Funcional Sensorial Visual

Tipus d'Afectació Visual

  • Baixa visió: Té visió parcial, pot utilitzar tecnologia i ajudes per accedir als materials convencionals.
  • Ceguesa: Sense visió útil. Necessita sistema Braille i materials adaptats.

Necessitats Educatives Visuals

  • Accés a la informació: Utilitzar oïda i tacte (Braille, enregistraments, materials amb contrast...).
  • Autonomia personal: Desenvolupar mobilitat, orientació, higiene, alimentació, manipulació...
  • Suport emocional: Inclusió al grup i context social.

Resposta Educativa per a la Visió

  • Adaptacions curriculars: Aprendre Braille, estimulació tàctil i de la visió residual.
  • Adaptacions d’accés: Substitució d’informació visual per sonora o tàctil, ús de lupes, suports tecnològics.

Professionals de Suport Educatiu General

  • Mestre d’audició i llenguatge: Diagnòstic, informe individual, metodologies, orientació en suports.
  • Logopeda: Avaluació i intervenció amb l’alumnat.
  • Intèrpret de llengua de signes: Facilita l’accés del/de la sord/a als continguts orals.

Suport Educatiu per a la Diversitat Funcional Motriu

Característiques de la Diversitat Física

  • Discapacitat física: Limitació en el moviment per alteracions al sistema nerviós.
  • Molt diverses: pot ser lleu o greu, afectant una part del cos o més (músculs, parla, gestos...).

Necessitats Educatives Especials Motrius

  • Accés i participació: Eliminació de barreres físiques i adaptació dels espais i materials.
  • Estimulació sensoriomotriu i adaptacions curriculars si hi ha afectació cognitiva o del llenguatge.
  • Inclusió social: Reforç de l’autoestima i l’autoconfiança.

Trastorns Específics Motors

  • Espina bífida: Defecte en la columna que pot provocar des de falta de sensibilitat fins a paraplegia.
  • Paràlisi cerebral: Lesió cerebral no progressiva que afecta el moviment, postura i altres funcions com llenguatge o memòria.
  • Distròfia muscular (Duchenne): Malaltia genètica que debilita els músculs progressivament, apareix entre 2-6 anys.

Respostes Educatives en l'Àmbit Motriu

  • Adaptacions d’entorn: Eliminar barreres, garantir autonomia i accés.
  • Suports personals: Professionals com fisioterapeutes, monitors, personal d’infermeria.
  • Materials adaptats: Lleugers, fàcils d’agafar, útils per a la participació.
  • Activitats adaptades: Ajustar temps, distància i dificultat perquè puguin participar.

Espais Especialitzats de Suport Motriu

  • Sala de fisioteràpia: Rehabilitació motriu (matalassos, rampes, bipedestadors...).
  • Sala de psicomotricitat: Activitats motores fines i globals, en grup.
  • Aula de logopèdia: Treball de la comunicació, llenguatge i sistemes alternatius.
  • Piscina: Hidroteràpia per estimular moviments en entorn motivador i sense gravetat.

Estratègies d'Adaptació Motriu

  • Espais: Eliminar obstacles, mantenir ordre, delimitar zones si cal.
  • Materials: Adaptar forma, pes i mida perquè siguin manejables.
  • Inclusió digital: Ús de teclats/ratolins adaptats, programes de dictat i control per veu.

Professionals Implicats en Suport Motriu

  • Personal de suport, psicopedagogs, fisioterapeutes, logopedes.

Malalties Congènites i Transmissibles

Malalties Congènites

Malalties presents en néixer per alteracions externes (radiacions, infeccions) o genètiques (mutacions, alteracions cromosòmiques).

Exemples: hidrocefàlia, espina bífida, síndrome de Down.

Malalties Transmissibles o Infeccioses

  • Malalties Eruptives

    • Xarampió: Tos, esternuts, febre, taques vermelles.
    • Rubèola: Semblant al xarampió, menys greu.
    • Varicel·la: Pàpules que deixen marques.
  • Malalties No Eruptives

    • Galteres (Parotiditis): Inflamació de glàndules salivals. Pot causar esterilitat en nois.
  • Malalties de l'Aparell Respiratori

    • Malalties Víriques Respiratòries
      • Refredat: Tos, esternuts, sense febre greu.
      • Grip: Febre alta, tos, dolor muscular.
      • Bronquiolitis: Afecta a lactants.
    • Malalties Bacterianes Respiratòries
      • Diftèria: Afecta gola i amígdales.
      • Tos ferina: Tos intensa, pot requerir oxigen.
      • Tuberculosi: Afecta pulmons, pèrdua de pes.
      • Legionel·losi: Pneumònia greu relacionada amb aigua estancada.
    • Altres:
      • Pneumònia: Inflamació dels pulmons.
      • Asma: Dificultat respiratòria per al·lèrgies.
  • Malalties Digestives

    • Gastroenteritis: Diarrea, vòmits, risc de deshidratació.
    • Lambliosi: Paràsit infantil, diarrea o estrenyiment.
  • Altres Malalties Infeccioses

    • Meningitis: Infecció de les meninges, molt greu.
    • Sida: Virus que debilita el sistema immunitari.
    • Conjuntivitis: Inflamació dels ulls.
    • Otitis: Infecció freqüent de l'orella.

Suport Educatiu per a la Diversitat Funcional Cognitiva

Característiques de la Diversitat Intel·lectual

  • Funcionament Intel·lectual Baix (QI)

    • Inferior a la mitjana, amb diferents graus (límit, lleu, moderat, sever, profund).
  • Conducta Adaptativa Afectada

    • Habilitats conceptuals (lectoescriptura, càlcul, orientació).
    • Habilitats socials (normes, comunicació, relacions).
    • Habilitats pràctiques (autonomia, cura personal, ús del temps).
  • Altres Característiques Comunes

    • Atenció dispersa.
    • Possibles afeccions físiques.
    • Dificultats emocionals i socials (afectivitat exagerada, poca gestió emocional).

Necessitats Educatives Especials Cognitives

  • Comunicatives: Estimulació del llenguatge, fins i tot amb mitjans alternatius.
  • Cognitives: Enfocament personalitzat per facilitar l’assoliment dels aprenentatges bàsics.
  • Motrius: Adaptació d’activitats segons les seves capacitats físiques.
  • Socials: Foment de l’autonomia i inclusió.

Resposta Educativa en l'Àmbit Cognitiu

  • Adaptacions curriculars significatives: Poden basar-se en objectius d’etapes/cursos anteriors.
  • Priorització de l’autonomia personal i social.
  • Flexibilitat metodològica: Enfocament pràctic, rutines clares, i treball per projectes o centres d’interès.

Síndrome de Down

  • Origen genètic: Trisomia 21.
  • Característiques físiques típiques.
  • A nivell cognitiu i emocional:
    • QI per sota de la mitjana.
    • Retards en l’aprenentatge.
    • Conductes similars al TDAH.

Trastorn de l'Espectre Autista (TEA)

  • Dificultats principals:
    • Relació social: escassa empatia, aïllament.
    • Comunicació: trastorns en el llenguatge i ús social de la comunicació.
    • Conductuals: estereotípies, rituals, resistència als canvis.
    • Imaginació i joc simbòlic limitats.
  • Intervenció:
    • Diagnòstic precoç i individualitzat.
    • Tècniques conductuals: reforç positiu, modelatge, extinció.
    • Importància de la intervenció en l’entorn familiar.

Trastorn per Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat (TDAH)

  • Tipus:
    • Predomini de la inatenció.
    • Predomini de la hiperactivitat/impulsivitat.
    • Tipus combinat.
  • Símptomes comuns:
    • Dificultat per mantenir-se quiet o atent.
    • Impulsivitat i desorganització.
    • Problemes per seguir instruccions o completar tasques.
  • Diagnòstic:
    • A partir dels 6-7 anys.
    • Símptomes presents en més d’un context.
    • Necessari valorar la intensitat i l’impacte.
  • Intervenció:
    • Estratègies educatives adaptades.
    • Col·laboració amb les famílies per al maneig conductual.

Entradas relacionadas: