Guia Completa de Sistematització, Seqüència Formativa i Comunicació Docent

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,03 KB

Sistematització

  • Plantejament: La necessitat d'ordenar els continguts.
  • Aprenentatge significatiu: Vincular allò que es coneix amb el que s'aprendrà.
  • Objectiu: Vincular els coneixements durant les classes.

Seqüència Formativa

Criteris Fonamentals de les Seqüències Formatives

  1. Centre d'interès: Centrat en la persona o en l'activitat.
  2. Relació entre les parts de la seqüència formativa: Vinculació o independència.
  3. Tipus d'interacció: Bidireccional o unidireccional.

Orientació segons els Criteris

  • Model tradicional: Unidireccional, independència i centrat en l'activitat.
  • Nous models: Bidireccional, vinculació i centrat en la persona.

Estructura de la Seqüència Formativa

Model Tradicional

  1. Escalfament
  2. Part principal
  3. Tornada a la calma

Nous Models (Complementaris)

(No eliminar les fases tradicionals, sinó complementar-les)

  1. Moment d'acollida:
    • Recordar: Vincular els nous coneixements amb els ja adquirits.
    • Informar: Objectius, passos a seguir, dubtes.
    • Motivar: Ambient positiu i estat emocional.
  2. Model de desenvolupament:
    • Posada en acció (escalfament)
    • Desenvolupament de les situacions
    • Recuperació
  3. Moment de comiat:
    • Avaluar: (No qualificar)
    • Anticipar i preparar: Propers aprenentatges.
    • Continuïtat: Vincular amb classes anteriors i posteriors.

Comunicació Docent

  • Plantejament: Explicar la informació de forma comprensible, precisa i ben organitzada.
  • Objectiu: Que el receptor capti el missatge de l'emissor.

Quan es Dona la Comunicació Docent

  1. Abans (Informació a l'inici):
    • Exposar objectius
    • Continguts i resultats
    • Avançar les tasques
    • Relacionar amb aprenentatges anteriors
  2. Informació durant:

    Consignes de Realització

    • Finalitat, objectiu
    • Material o recursos a utilitzar
    • Condicions d'ús del material o recurs (mitjà)
    • Indicador d'èxit

    Consignes d'Organització

    • Forma de començar i d'acabar la tasca
  3. Informació al finalitzar:
    • Informació interna: a través dels sentits.
    • Informació externa: a través del pedagog motriu (altres).

Feedback Efectiu

La Comunicació Eficaç

  1. Captar l'atenció dels participants:

    No començar a parlar si no es té atents a tots els participants.

  2. Donar la informació apropiada:
    • Conèixer el tema en profunditat.
    • Utilitzar un llenguatge comprensible.
  3. No sobrecarregar d'informació:

    Fer una descripció completa, però no exhaustiva.

    Que quedi clar el realment important.

  4. Distingir entre el principal i l'accessori (imprescindible i complementari):
    • Oferir una informació sense errors.
    • Posar èmfasi en els aspectes fonamentals.
  5. Assegurar que la informació s'ha entès correctament:

    Verificar la comprensió.

Problemes Comuns en la Comunicació Docent

  • Sorolls aliens al procés.
  • Temperatura o il·luminació no adequada.
  • Locals no preparats per a la intervenció docent.
  • Dificultats d'emissió (pedagog motriu).
  • Excessiu nombre de participants.
  • Horaris irregulars (cansament), per exemple, abans o després de Nadal.
  • Participants que parlen entre ells.

Entradas relacionadas: