Guia Completa de Sistematització, Seqüència Formativa i Comunicació Docent
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,03 KB
Sistematització
- Plantejament: La necessitat d'ordenar els continguts.
- Aprenentatge significatiu: Vincular allò que es coneix amb el que s'aprendrà.
- Objectiu: Vincular els coneixements durant les classes.
Seqüència Formativa
Criteris Fonamentals de les Seqüències Formatives
- Centre d'interès: Centrat en la persona o en l'activitat.
- Relació entre les parts de la seqüència formativa: Vinculació o independència.
- Tipus d'interacció: Bidireccional o unidireccional.
Orientació segons els Criteris
- Model tradicional: Unidireccional, independència i centrat en l'activitat.
- Nous models: Bidireccional, vinculació i centrat en la persona.
Estructura de la Seqüència Formativa
Model Tradicional
- Escalfament
- Part principal
- Tornada a la calma
Nous Models (Complementaris)
(No eliminar les fases tradicionals, sinó complementar-les)
- Moment d'acollida:
- Recordar: Vincular els nous coneixements amb els ja adquirits.
- Informar: Objectius, passos a seguir, dubtes.
- Motivar: Ambient positiu i estat emocional.
- Model de desenvolupament:
- Posada en acció (escalfament)
- Desenvolupament de les situacions
- Recuperació
- Moment de comiat:
- Avaluar: (No qualificar)
- Anticipar i preparar: Propers aprenentatges.
- Continuïtat: Vincular amb classes anteriors i posteriors.
Comunicació Docent
- Plantejament: Explicar la informació de forma comprensible, precisa i ben organitzada.
- Objectiu: Que el receptor capti el missatge de l'emissor.
Quan es Dona la Comunicació Docent
- Abans (Informació a l'inici):
- Exposar objectius
- Continguts i resultats
- Avançar les tasques
- Relacionar amb aprenentatges anteriors
- Informació durant:
Consignes de Realització
- Finalitat, objectiu
- Material o recursos a utilitzar
- Condicions d'ús del material o recurs (mitjà)
- Indicador d'èxit
Consignes d'Organització
- Forma de començar i d'acabar la tasca
- Informació al finalitzar:
- Informació interna: a través dels sentits.
- Informació externa: a través del pedagog motriu (altres).
Feedback Efectiu
La Comunicació Eficaç
- Captar l'atenció dels participants:
No començar a parlar si no es té atents a tots els participants.
- Donar la informació apropiada:
- Conèixer el tema en profunditat.
- Utilitzar un llenguatge comprensible.
- No sobrecarregar d'informació:
Fer una descripció completa, però no exhaustiva.
Que quedi clar el realment important.
- Distingir entre el principal i l'accessori (imprescindible i complementari):
- Oferir una informació sense errors.
- Posar èmfasi en els aspectes fonamentals.
- Assegurar que la informació s'ha entès correctament:
Verificar la comprensió.
Problemes Comuns en la Comunicació Docent
- Sorolls aliens al procés.
- Temperatura o il·luminació no adequada.
- Locals no preparats per a la intervenció docent.
- Dificultats d'emissió (pedagog motriu).
- Excessiu nombre de participants.
- Horaris irregulars (cansament), per exemple, abans o després de Nadal.
- Participants que parlen entre ells.