Guia Completa: Rols, Participació i Recursos en Educació Infantil

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,88 KB

Professionals de l'Educació Infantil

Funcions de les Educadores de Llar d'Infants

  • Atenen directament els infants, sent responsables del grup assignat, del seu desenvolupament de la personalitat individual i social, i de la seva neteja personal, roba i alimentació. També atenen la vigilància i custòdia dels infants en cas de sortides programades pel centre.
  • Formen part de l'equip educatiu i participen en l'elaboració, execució i avaluació dels projectes que s'estableixin en el pla general de funcionament del centre.
  • Programen, desenvolupen i avaluen els processos educatius i d'atenció als infants.
  • Mantenen una relació periòdica amb els infants, proporcionant-los orientació o suport, i també amb altres professionals i serveis educatius relacionats amb l'educació o el desenvolupament dels infants.
  • Supervisen i avaluen el personal en pràctiques adscrit a l'aula.

Funcions dels Tècnics Especialistes en Educació Infantil (TEI)

  • Participen en la preparació i el desenvolupament d'activitats d'ensenyament i aprenentatge (organització de l'aula, elaboració de materials didàctics, suport al desenvolupament de les sessions).
  • Col·laboren en la planificació i desenvolupament d'activitats d'ensenyament i aprenentatge d'hàbits d'autonomia de l'alumnat.
  • Duen a terme activitats específiques amb alumnes pautades pel mestre tutor.
  • Participen en processos d'observació dels infants.
Nota sobre el Consell de Participació

A les escoles bressol, el Consell de Participació s'anomena Consell Escolar.

Òrgans de Participació en Centres Educatius

L'Associació de Mares i Pares (AMPA)

L'Associació de Mares i Pares (AMPA) és un òrgan col·legiat, associatiu i voluntari dels pares i mares de l'escola, que considerem imprescindible per crear xarxes d'informació, participació i cooperació que permetin integrar veritablement les famílies a la comunitat educativa. Ha de rebre informació completa, en especial del projecte educatiu i de les programacions concretes de cada grup o unitat.

Per tant, les AMPA són espais de participació grupal, als quals la normativa atorga el dret a participar en la gestió del centre i a donar suport i assistència als pares i mares en tot allò que faci referència a l'educació dels fills.

Materials i Recursos Educatius

La Importància dels Materials

Els recursos materials han de permetre posar en joc les vivències, emocions, sentits i habilitats dels infants, i també les seves capacitats intel·lectuals i les de relació amb el grup i les persones individualment.

Tipus de Material Educatiu

El material engloba:

  • Mobiliari
  • Joc (la seva funció és recolzar el desenvolupament evolutiu de l'infant)
  • Material de l'entorn i la natura
  • Estris i suports
  • Material fungible (el que es gasta)

Gestió del Material: Adquisició i Manteniment

Gestionar el material suposa:

  • Comprar el material necessari per a la programació.
  • Reposar el material que es trenca o es fa malbé.
  • Participar en el manteniment perquè estigui en condicions òptimes d'ús.

Criteris de Selecció i Ús del Material

Cal seleccionar adequadament el material i establir criteris d'utilització. Ha de ser:

  • Atractiu, estèticament agradable, motivador, senzill, d'ús flexible, que permeti activitat, variat.
  • Funcional.
  • Coherent amb l'organització de l'espai i la metodologia.
  • En quantitat suficient.
  • Adequat a l'edat i les necessitats dels infants.

Classificació del Material

El material es pot classificar per:

  • Procedència: natural, comercial, fabricació pròpia.
  • Ús: individual o col·lectiu.
  • Durabilitat: fungible o no fungible.
  • Àrea de treball: per treballar una àrea o més d'una.
  • Edat: classificat per edats.

Organització del Temps en l'Educació Infantil

Ritmes i Hàbits dels Infants

El temps s'organitza en base als ritmes i l'adquisició d'hàbits dels infants. Per exemple, al matí estan més descansats i es poden fer activitats que requereixen més concentració, i no és el mateix per als més petits que per als més grans. A la tarda, potser estan més cansats.

El Període d'Adaptació

El període d'adaptació té un temps màxim d'un mes. A l'escola bressol, és imprescindible dur-lo a terme.

Distribució Horària i Permisos

Per a la distribució d'hores, es necessita un permís de l'administració competent.

Entradas relacionadas: