Guia Completa: Riscos Laborals, Gestió de Residus i Qualitat ISO

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,57 KB

Riscos Laborals i Prevenció

Disciplina que busca promoure la seguretat i la salut dels treballadors per mitjà de la identificació, avaluació del perill i els riscos associats al procés productiu.

Conceptes Clau en Riscos Laborals

Risc Laboral

Circumstància de la qual se'n pot derivar, amb major o menor probabilitat, una malaltia professional o un accident de treball.

Accident de Treball

Esdeveniment súbit i violent. Generalment, es tracta quirúrgicament. És imprevist i la seva causa és externa.

Malaltia Professional

Procés lent i gradual. Es tracta mèdicament. Es pot diagnosticar i la seva causa ha d'estar llistada per la llei.

Objectius de la Prevenció de Riscos

  • Evitar els riscos.
  • Avaluar els riscos que no es poden evitar.
  • Combatre els riscos en el seu origen.
  • Planificar la prevenció.
  • Prioritzar les proteccions col·lectives sobre les individuals.
  • Donar les instruccions necessàries en PRL als treballadors.

Drets i Obligacions en PRL

Drets dels Treballadors

  • Avaluació de riscos del lloc de treball.
  • Formació en matèria preventiva.
  • Plans d’emergència.
  • Possibilitat d'aturar l’activitat en cas de risc greu i imminent.
  • Vigilància de la seva salut.
  • Consulta i participació dels treballadors.

Obligacions dels Treballadors

  • Utilitzar adequadament les màquines i eines.
  • Utilitzar correctament els Equips de Protecció Individual (EPIs).
  • Informar immediatament el responsable de qualsevol risc detectat.
  • Complir les normes de seguretat i higiene establertes.

Equips de Protecció Individual (EPIs)

  • Són d'ús individual.
  • Han d'estar certificats sota normativa europea.
  • S'han d'ajustar a l’anatomia del treballador.
  • Els treballadors han de ser informats sobre els EPIs assignats.
  • S'han de conservar correctament.
  • La responsabilitat del seu ús correcte recau en el treballador.
  • El seu subministrament i control és responsabilitat de l’empresari.

Gestió de Residus

Definició i Obligacions

Un residu és la part sobrant d’un procés o element. Qui adquireix o genera els residus està obligat a mantenir-los en bones condicions d’higiene i seguretat.

Residu Reciclable

S'ha de reciclar per evitar la seva eliminació. Qui adquireix o genera els residus està obligat a assumir els seus costos de gestió.

Tipus de Residus

Residus No Perillosos

Exemples: paper, cartró, plàstic, paracops, pneumàtics, pots de pintura buits i nets.

Residus Perillosos

Exemples: líquids de suspensió, anticongelant, olis de motor i caixa de canvis, filtres de carbó actiu, coixins de seguretat no activats, dissolvents, pintura, gas d'aire condicionat, piles.

Gestió de Residus Perillosos

Segregació en Origen

  • Separar correctament sense mesclar ni diluir.
  • Utilitzar envasos específics per a cada tipus de residu.

Característiques dels Envasos

  • Resistència a l'ús i manipulació.
  • Identificació correcta a través d'etiquetes.
  • Fabricats amb materials homologats.
  • Individuals per a cada tipus de residu.

Etiquetatge de Residus Perillosos

En l’etiqueta del producte han d’aparèixer diferents codis i dades:

  • Nom del residu.
  • Codificació del residu (codi LER).
  • Dades completes del titular o productor del residu.
  • Data d'envasament.
  • Pictogrames o simbologia de perillositat.

Emmagatzematge Temporal de Residus

Ubicació del Magatzem

  • A l’exterior de les instal·lacions, sota coberta.
  • A l’exterior de les instal·lacions amb envasos tancats hermèticament.
  • A l'interior de les instal·lacions en una zona designada.

Requeriments de la Zona d'Emmagatzematge

  • Disposar d'un sistema de contenció (com un voral) contra possibles vessaments de substàncies líquides.
  • Estar situat lluny de la xarxa comuna de sanejament.
  • Tenir un terra impermeable (preferiblement de formigó).
  • Estar protegit amb coberta en cas de pluja si és a l'exterior.

Tractament i Recollida de Residus

(Informació pendent, referenciada com a "foto del documento" a l'original).

Declaració Anual de Residus Perillosos

  • Grans productors de residus perillosos (més de 10.000 kg/any): És obligatòria anualment.
  • Petits productors de residus perillosos (menys de 10.000 kg/any): No és obligatori fer-la anualment (consultar normativa específica vigent).

Normes de Qualitat i Millora Contínua

ISO (Organització Internacional de Normalització)

És una federació mundial d'organismes nacionals de normalització. El treball de preparació de les normes internacionals es realitza a través dels comitès tècnics de la ISO.

Concepte de Qualitat

Grau en què un conjunt de característiques inherents d'un objecte (producte, servei, procés, etc.) compleix amb els requisits (necessitats o expectatives establertes, generalment implícites o obligatòries).

Procés de Certificació (Exemple SGA)

  1. Vista preliminar.
  2. Revisió de documentació del Sistema de Gestió Ambiental (SGA).
  3. Auditoria de certificació.
  4. Entrega del certificat (si s'escau).

Cicle PDCA (Planificar-Fer-Verificar-Actuar)

És una eina per a la millora contínua.

  • Planificar (Plan)

    Establir objectius i planificar les accions necessàries per assolir-los.

  • Fer (Do)

    Realitzar les activitats planificades.

  • Verificar (Check)

    Recopilar dades i comparar-les amb els resultats esperats per avaluar el desenvolupament.

  • Actuar (Act)

    Prendre mesures per corregir qualsevol desviació o millorar el procés.

Aquest cicle es repeteix contínuament per aconseguir millores constants en els processos i productes.

Indicadors de Satisfacció del Client

Depenent de les mesures (subjectives, objectives), es realitzaran unes accions o altres. A partir d’aquí, es generarà el cicle PDCA per poder identificar errors o punts febles i així millorar-los.

Entradas relacionadas: