Guia Completa de Reglaments Esportius: Bàsquet, Handbol i Korfbal

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,64 KB

Minibàsquet: Regles i Característiques

Pre-mini i Mini

  • Temps de joc: 8 períodes de 6 minuts amb 2 temps morts (màxim 1 per període).
  • Un tir de 3 punts serà vàlid si el jugador salta i cau fora de la zona restringida.
  • Entrades: mínim 3 i màxim 5.
  • 50 punts: cada període es reinicia a 0-0 i la taula no és federada.
  • Tots els jugadors juguen des del començament d'un període: mínim 3 períodes complets i màxim 5.

Pasarela: Reglament Intermedi

  • Categories: pre-infantil, infantil B-C-D.
  • Temps de joc: 6 períodes de 8 minuts, 2 temps morts (1 per part).
  • Entrades: mínim 2 (abans del cinquè) i màxim 4.
  • 50 punts: sí.
  • Arbitratge: 1 àrbitre i taula no federada.

Diferències entre el Reglament Mini i Pasarela

Les diferències principals es troben en el temps de joc, l'alineació, les substitucions, els temps morts, la validesa dels 3 punts i el resultat (els 50 punts).

Reglament de Minibàsquet

  • Edat: fins a 12 anys.
  • Mesures del camp: 28 metres de llarg per 15 d'ample.
  • Línia de tirs lliures: a 4 metres i sense línia de 3 punts.
  • Pilota: entre 68 i 73 centímetres i 450 i 500 grams.
  • Rellotge: no s'atura, excepte en els casos següents:
    • Una falta.
    • Pilota retinguda.
    • Al final d'un període.
    • Quan un jugador comet la seva cinquena falta o és desqualificat.
    • Quan un jugador està lesionat.
    • Quan l'àrbitre ho indica al cronometrador.

Reglament de Pasarela

La Pasarela és un reglament intermedi o pont entre el reglament de Minibàsquet i el de Bàsquet, perquè les categories són excessives per poder aplicar el mini o massa petites per la FIBA. Inclou l'anul·lació de les defenses il·legals, la introducció de la regla de 10 i 30 segons i la validesa de la cistella de 3 punts (6,25 metres).

Mini Handbol: Regles Bàsiques

  • Dimensions: 20x13 metres.
  • Porteria: igual, però el travesser és més baix (1,50 m per aleví i 1,60 m per benjamí).
  • Pilota: 44 cm per benjamí, 48 cm per aleví.
  • Jugadors: mínim 7 i màxim 10, poden ser mixtos.
  • Durada: 2 parts que se subdivideixen en 2 períodes de 10 minuts de joc, amb 2 minuts de descans entre ells i 6 minuts entre parts.
  • Jugadors de camp: 4 jugadors de camp i 1 porter.
  • Facilitar a l'àrbitre l'alineació. Només es poden fer canvis en els descansos i per lesió.
  • Es permet fer 3 passades sense botar la pilota.
  • Sacada de porteria: per invasions de l'àrea contrària sense esperar l'àrbitre.
  • Sacada de banda: s'ha de trepitjar amb un peu la línia i es permet llançar a porteria. No trepitjar la línia és falta.
  • Treure la pilota amb la palma de la mà. Contactar amb la pilota amb tot el cos.
  • Tota pilota dins per ser gol. Si es marca, el porter trepitja la línia de 3 metres per treure. En sacades de banda, 2 metres i trepitja la línia.
  • Temps mort: quan l'equip té la possessió.
  • No defensa mixta.

Etapes d'Iniciació Esportiva

Es defineix que ha de ser des dels 8-10 anys fins als 18-20 anys i es proposen tres etapes:

  1. Etapa de formació bàsica.
  2. Etapa de formació específica.
  3. Etapa de perfeccionament esportiu.

Estils d'Ensenyament Esportiu

A. Comandament Directe

  • Total protagonisme del professor.
  • Model preestablert igual per a tothom.
  • Màxim control.
  • L'alumne sempre escolta i executa.
  • S'aplica en entrenaments esportius, gimnàstica, aeròbic, activitats d'aprenentatge.

B. Ensenyament Basat en la Tasca (Assignació de Tasques)

  • Traspàs de decisió a l'alumne.
  • Organització per grups.
  • Presentació de tasques de diferents nivells de dificultat.
  • Possibilitat d'atendre la diversitat.
  • L'alumne decideix el nivell on vol situar-se, el ritme d'execució, el moment d'inici i la implicació.
  • Aplicable en entrenaments esportius.

C. Ensenyament Recíproc

  • Mètode basat en la parella o petits grups (observador i executor).
  • Decisió a l'alumne.
  • Motivació extrínseca (company) i intrínseca (canvi de rol).
  • Possibilitat de feedback immediat i individual.
  • L'observador observa i comenta l'execució segons criteris.
  • Aprenentatge i rendiment esportiu.

D. Autoavaluació

  • Igual que el C, però de forma individual.
  • Intervenció del professor per ajudar.
  • Adient en tècniques que impliquin resultat quantificable, jocs de precisió (fitxa individual).

E. Estil d'Inclusió

  • Igual que el B (assignació de tasques), però amb tasques diferents (ex: dits + avantbraç).
  • Tractament de la diversitat.
  • Existència o no de fitxa.
  • En grups o individual.

Aquests són els Estils de Reproducció: A, B, C, D, E.

Estils Productius / Descobriment

F. Descobriment Guiat

  • Guiat del descobriment.
  • Paper de mediador del professor a través de preguntes o situacions.
  • Presenta un problema/estímul que ha de provocar la recerca d'una única solució.
  • Motivació intrínseca.
  • Prepara preguntes i respostes.
  • Treballs d'estratègies i comprensió de conceptes tàctics concrets.
  • L'estil no pot donar la solució; la sèrie de preguntes i respostes ha d'estar programada. No qualsevol pregunta puntual vol dir que apliquem l'estil.

G. Resolució de Problemes

  • Descobriment per part de l'alumne.
  • El professor planteja el problema i dona mitjans a l'alumne.
  • Importància dels mitjans per al descobriment.
  • L'alumne escolta, analitza el problema, prova solucions, s'autoavalua i troba la solució.
  • Per treball d'estratègia, per problemes tàctics, perquè tothom experimenti i doni la solució al final.

H. Programa Individualitzat

  • Programa de condicionament físic.
  • Alumnes iniciats.

I. Lliure Exploració

  • Posar música i ballar.
  • Material i experimentació.

Gestió d'Entrenaments i Partits

Recursos Necessaris

  • Pista de joc.
  • Cistelles en condicions.
  • Pilotes suficients.
  • Dutxes i vestidors.

Els horaris d'entrenament s'han d'adaptar a la conveniència de tots i no a la del monitor/a.

Planificació i Avaluació

  1. Creació d'un estil propi de joc.
  2. Planificació del treball.
  3. Metodologia.
  4. Valoració del treball, estadístiques i quadres de control.

Gestió del Partit: Abans, Durant i Després

1. Abans del Partit

El Nostre Equip

  • Vetllar per l'estat anímic de l'equip.
  • Treballar la motivació a través de petits objectius assolibles (per exemple: preparar estadístiques d'errades, fer tres tocs, que no ens facin més de tres punts seguits).

L'Equip Contrari

  • Tenir coneixements de resultats anteriors amb nosaltres, dels seus darrers partits, de la classificació.
  • Tenir identificats els seus dos millors jugadors, les seves habilitats i sistema de joc.

Circumstàncies de l'Entorn

  • Equip arbitral, terreny de joc, públic, climatologia, desplaçament, etc.

2. Durant el Partit

Al Vestidor

  • Indicar l'equip inicial.
  • Repassar tot el que s'ha treballat i les característiques de l'equip contrari.

A l'Escalfament

  • Si no es té prou informació de l'equip contrari, ara és el moment.
  • Mimar la motivació.

Durant el Joc

  • Transmetre confiança i decisió.
  • No criticar, buscar solucions.
  • No permetre la pèrdua de confiança.
  • Esbrinar aspectes tàctics del joc: estratègia del contrari, saber actuar a temps per influir en el joc.

Temps Mort

  • Demanar-los amb la finalitat de: tallar el ritme del contrari, retocar algun aspecte nostre, influir psicològicament en els nostres jugadors o en els contraris, cansament, etc.
  • Informació curta, clara i concreta.
  • Controlar la imatge anímica.

Substitucions

  • Fer-ne quan: donar entrada a jugadors reserves, variar el nostre joc o obligar a variar-lo al contrari, lesió, mala conducta, quan un jugador fa diverses errades consecutives, quan amb un temps mort no hem aconseguit la reacció de l'equip.
  • No fer-ne en excés.
  • Practicar-ho.

3. Després del Partit

  • Reconfortar l'estat d'ànim dels jugadors i transmetre impulsos positius (buscar allò que hagi sortit bé dels petits objectius assolibles treballats abans del partit).
  • Implicar-se en l'autocrítica que es pugui fer (tots guanyem i tots perdem).

Entrenament Posterior

  • Fer una anàlisi post-partit més profunda.
  • De vegades pot ajudar que aquesta valoració no la faci l'entrenador sinó un altre (segon entrenador, preparador físic).
  • Incloure valoracions positives.

Korfbal: Regles i Característiques

  • Dimensions del camp: 40x20 m en pavelló cobert i 60x30 m a l'aire lliure.
  • Està dividit en dos quadres iguals.
  • El punt de penal està senyalitzat a una distància de 2,5 m (del pal) i la cistella a 3,5 m (d'alçada).
  • Cistelles: tenen 25 cm de diàmetre.
  • Pilota: la de futbol (núm. 5), amb un pes de 425-475 grams.

Jugadors i Substitucions

  • Número i posició: cada equip està compost per 4 jugadores i 4 jugadors. A cada quadre se situen 2 jugadores i 2 jugadors.
  • Substitució de jugadors: es permeten dues substitucions per equip. Una vegada s'hagi substituït un jugador/a, aquest/a no podrà tornar a incorporar-se al joc.

Durada i Canvis de Funció

  • Durada màxima d'un partit: 2x30 minuts amb un descans de 5 a 15 minuts.
  • Canvi de funció i de quadrant: amb l'acumulació de punts parells entre ambdós equips, els defensors passen a ser atacants i viceversa. Després del descans, el quadre d'atac es canvia i s'atacarà en el quadre contrari al del primer període i sense realitzar canvi de funció.
  • Servei inicial: efectuat per un atacant a prop del centre del camp, en començar el partit (equip local), en iniciar el segon període (equip visitant) i després de cada punt (equip que ha rebut el gol).

Accions Prohibides

  • Tocar la pilota amb el peu o la cama de forma intencionada.
  • Jugar la pilota amb el puny.
  • Prendre la possessió de la pilota en una posició de caiguda.
  • Córrer amb la pilota.
  • Evitar la cooperació (jugar sol).
  • Retardar el joc innecessàriament.
  • Picar, treure o agafar la pilota de les mans d'un contrari.
  • Empènyer, picar o obstruir un contrari.

Faltes i Sancions

  • Pilota fora: quan passa o toca algú que estigui fora.
  • Falta: sacada lliure o penal.

Entradas relacionadas: