Guia Completa de Reglaments Esportius: Bàsquet, Handbol i Korfbal
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,64 KB
Minibàsquet: Regles i Característiques
Pre-mini i Mini
- Temps de joc: 8 períodes de 6 minuts amb 2 temps morts (màxim 1 per període).
- Un tir de 3 punts serà vàlid si el jugador salta i cau fora de la zona restringida.
- Entrades: mínim 3 i màxim 5.
- 50 punts: cada període es reinicia a 0-0 i la taula no és federada.
- Tots els jugadors juguen des del començament d'un període: mínim 3 períodes complets i màxim 5.
Pasarela: Reglament Intermedi
- Categories: pre-infantil, infantil B-C-D.
- Temps de joc: 6 períodes de 8 minuts, 2 temps morts (1 per part).
- Entrades: mínim 2 (abans del cinquè) i màxim 4.
- 50 punts: sí.
- Arbitratge: 1 àrbitre i taula no federada.
Diferències entre el Reglament Mini i Pasarela
Les diferències principals es troben en el temps de joc, l'alineació, les substitucions, els temps morts, la validesa dels 3 punts i el resultat (els 50 punts).
Reglament de Minibàsquet
- Edat: fins a 12 anys.
- Mesures del camp: 28 metres de llarg per 15 d'ample.
- Línia de tirs lliures: a 4 metres i sense línia de 3 punts.
- Pilota: entre 68 i 73 centímetres i 450 i 500 grams.
- Rellotge: no s'atura, excepte en els casos següents:
- Una falta.
- Pilota retinguda.
- Al final d'un període.
- Quan un jugador comet la seva cinquena falta o és desqualificat.
- Quan un jugador està lesionat.
- Quan l'àrbitre ho indica al cronometrador.
Reglament de Pasarela
La Pasarela és un reglament intermedi o pont entre el reglament de Minibàsquet i el de Bàsquet, perquè les categories són excessives per poder aplicar el mini o massa petites per la FIBA. Inclou l'anul·lació de les defenses il·legals, la introducció de la regla de 10 i 30 segons i la validesa de la cistella de 3 punts (6,25 metres).
Mini Handbol: Regles Bàsiques
- Dimensions: 20x13 metres.
- Porteria: igual, però el travesser és més baix (1,50 m per aleví i 1,60 m per benjamí).
- Pilota: 44 cm per benjamí, 48 cm per aleví.
- Jugadors: mínim 7 i màxim 10, poden ser mixtos.
- Durada: 2 parts que se subdivideixen en 2 períodes de 10 minuts de joc, amb 2 minuts de descans entre ells i 6 minuts entre parts.
- Jugadors de camp: 4 jugadors de camp i 1 porter.
- Facilitar a l'àrbitre l'alineació. Només es poden fer canvis en els descansos i per lesió.
- Es permet fer 3 passades sense botar la pilota.
- Sacada de porteria: per invasions de l'àrea contrària sense esperar l'àrbitre.
- Sacada de banda: s'ha de trepitjar amb un peu la línia i es permet llançar a porteria. No trepitjar la línia és falta.
- Treure la pilota amb la palma de la mà. Contactar amb la pilota amb tot el cos.
- Tota pilota dins per ser gol. Si es marca, el porter trepitja la línia de 3 metres per treure. En sacades de banda, 2 metres i trepitja la línia.
- Temps mort: quan l'equip té la possessió.
- No defensa mixta.
Etapes d'Iniciació Esportiva
Es defineix que ha de ser des dels 8-10 anys fins als 18-20 anys i es proposen tres etapes:
- Etapa de formació bàsica.
- Etapa de formació específica.
- Etapa de perfeccionament esportiu.
Estils d'Ensenyament Esportiu
A. Comandament Directe
- Total protagonisme del professor.
- Model preestablert igual per a tothom.
- Màxim control.
- L'alumne sempre escolta i executa.
- S'aplica en entrenaments esportius, gimnàstica, aeròbic, activitats d'aprenentatge.
B. Ensenyament Basat en la Tasca (Assignació de Tasques)
- Traspàs de decisió a l'alumne.
- Organització per grups.
- Presentació de tasques de diferents nivells de dificultat.
- Possibilitat d'atendre la diversitat.
- L'alumne decideix el nivell on vol situar-se, el ritme d'execució, el moment d'inici i la implicació.
- Aplicable en entrenaments esportius.
C. Ensenyament Recíproc
- Mètode basat en la parella o petits grups (observador i executor).
- Decisió a l'alumne.
- Motivació extrínseca (company) i intrínseca (canvi de rol).
- Possibilitat de feedback immediat i individual.
- L'observador observa i comenta l'execució segons criteris.
- Aprenentatge i rendiment esportiu.
D. Autoavaluació
- Igual que el C, però de forma individual.
- Intervenció del professor per ajudar.
- Adient en tècniques que impliquin resultat quantificable, jocs de precisió (fitxa individual).
E. Estil d'Inclusió
- Igual que el B (assignació de tasques), però amb tasques diferents (ex: dits + avantbraç).
- Tractament de la diversitat.
- Existència o no de fitxa.
- En grups o individual.
Aquests són els Estils de Reproducció: A, B, C, D, E.
Estils Productius / Descobriment
F. Descobriment Guiat
- Guiat del descobriment.
- Paper de mediador del professor a través de preguntes o situacions.
- Presenta un problema/estímul que ha de provocar la recerca d'una única solució.
- Motivació intrínseca.
- Prepara preguntes i respostes.
- Treballs d'estratègies i comprensió de conceptes tàctics concrets.
- L'estil no pot donar la solució; la sèrie de preguntes i respostes ha d'estar programada. No qualsevol pregunta puntual vol dir que apliquem l'estil.
G. Resolució de Problemes
- Descobriment per part de l'alumne.
- El professor planteja el problema i dona mitjans a l'alumne.
- Importància dels mitjans per al descobriment.
- L'alumne escolta, analitza el problema, prova solucions, s'autoavalua i troba la solució.
- Per treball d'estratègia, per problemes tàctics, perquè tothom experimenti i doni la solució al final.
H. Programa Individualitzat
- Programa de condicionament físic.
- Alumnes iniciats.
I. Lliure Exploració
- Posar música i ballar.
- Material i experimentació.
Gestió d'Entrenaments i Partits
Recursos Necessaris
- Pista de joc.
- Cistelles en condicions.
- Pilotes suficients.
- Dutxes i vestidors.
Els horaris d'entrenament s'han d'adaptar a la conveniència de tots i no a la del monitor/a.
Planificació i Avaluació
- Creació d'un estil propi de joc.
- Planificació del treball.
- Metodologia.
- Valoració del treball, estadístiques i quadres de control.
Gestió del Partit: Abans, Durant i Després
1. Abans del Partit
El Nostre Equip
- Vetllar per l'estat anímic de l'equip.
- Treballar la motivació a través de petits objectius assolibles (per exemple: preparar estadístiques d'errades, fer tres tocs, que no ens facin més de tres punts seguits).
L'Equip Contrari
- Tenir coneixements de resultats anteriors amb nosaltres, dels seus darrers partits, de la classificació.
- Tenir identificats els seus dos millors jugadors, les seves habilitats i sistema de joc.
Circumstàncies de l'Entorn
- Equip arbitral, terreny de joc, públic, climatologia, desplaçament, etc.
2. Durant el Partit
Al Vestidor
- Indicar l'equip inicial.
- Repassar tot el que s'ha treballat i les característiques de l'equip contrari.
A l'Escalfament
- Si no es té prou informació de l'equip contrari, ara és el moment.
- Mimar la motivació.
Durant el Joc
- Transmetre confiança i decisió.
- No criticar, buscar solucions.
- No permetre la pèrdua de confiança.
- Esbrinar aspectes tàctics del joc: estratègia del contrari, saber actuar a temps per influir en el joc.
Temps Mort
- Demanar-los amb la finalitat de: tallar el ritme del contrari, retocar algun aspecte nostre, influir psicològicament en els nostres jugadors o en els contraris, cansament, etc.
- Informació curta, clara i concreta.
- Controlar la imatge anímica.
Substitucions
- Fer-ne quan: donar entrada a jugadors reserves, variar el nostre joc o obligar a variar-lo al contrari, lesió, mala conducta, quan un jugador fa diverses errades consecutives, quan amb un temps mort no hem aconseguit la reacció de l'equip.
- No fer-ne en excés.
- Practicar-ho.
3. Després del Partit
- Reconfortar l'estat d'ànim dels jugadors i transmetre impulsos positius (buscar allò que hagi sortit bé dels petits objectius assolibles treballats abans del partit).
- Implicar-se en l'autocrítica que es pugui fer (tots guanyem i tots perdem).
Entrenament Posterior
- Fer una anàlisi post-partit més profunda.
- De vegades pot ajudar que aquesta valoració no la faci l'entrenador sinó un altre (segon entrenador, preparador físic).
- Incloure valoracions positives.
Korfbal: Regles i Característiques
- Dimensions del camp: 40x20 m en pavelló cobert i 60x30 m a l'aire lliure.
- Està dividit en dos quadres iguals.
- El punt de penal està senyalitzat a una distància de 2,5 m (del pal) i la cistella a 3,5 m (d'alçada).
- Cistelles: tenen 25 cm de diàmetre.
- Pilota: la de futbol (núm. 5), amb un pes de 425-475 grams.
Jugadors i Substitucions
- Número i posició: cada equip està compost per 4 jugadores i 4 jugadors. A cada quadre se situen 2 jugadores i 2 jugadors.
- Substitució de jugadors: es permeten dues substitucions per equip. Una vegada s'hagi substituït un jugador/a, aquest/a no podrà tornar a incorporar-se al joc.
Durada i Canvis de Funció
- Durada màxima d'un partit: 2x30 minuts amb un descans de 5 a 15 minuts.
- Canvi de funció i de quadrant: amb l'acumulació de punts parells entre ambdós equips, els defensors passen a ser atacants i viceversa. Després del descans, el quadre d'atac es canvia i s'atacarà en el quadre contrari al del primer període i sense realitzar canvi de funció.
- Servei inicial: efectuat per un atacant a prop del centre del camp, en començar el partit (equip local), en iniciar el segon període (equip visitant) i després de cada punt (equip que ha rebut el gol).
Accions Prohibides
- Tocar la pilota amb el peu o la cama de forma intencionada.
- Jugar la pilota amb el puny.
- Prendre la possessió de la pilota en una posició de caiguda.
- Córrer amb la pilota.
- Evitar la cooperació (jugar sol).
- Retardar el joc innecessàriament.
- Picar, treure o agafar la pilota de les mans d'un contrari.
- Empènyer, picar o obstruir un contrari.
Faltes i Sancions
- Pilota fora: quan passa o toca algú que estigui fora.
- Falta: sacada lliure o penal.