Guia Completa de Redacció, Revisió i Correcció d'Escrit
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,94 KB
La Redacció i la Revisió de l'Escrit
La producció d'un escrit requereix tenir en compte el lector, tenir clares les idees que volem transmetre, saber organitzar-les de manera coherent i saber explicar-les amb un llenguatge entenedor i ajustat a la norma lingüística. L'escriptor el construeix amb la dedicació i l'ofici que exigeix qualsevol activitat complexa.
La Redacció
La redacció és la fase en què l'escriptor organitza, en una seqüència lingüística, les idees que ha planificat en la fase precedent. Així, triem els mots adequats per referir-nos a cadascun dels objectes i conceptes del camp de la realitat que volem tractar, construïm i ordenem linealment diferents unitats lingüístiques; posem en relleu les connexions entre aquestes unitats i transcrivim la seqüència resultant en forma de prosa escrita.
El procés de creació d'un text també s'anomena textualització i inclou tres operacions clau:
- Referenciar
- Linealitzar
- Transcriure
El Paràgraf
El paràgraf és un conjunt d'oracions que desenvolupa un aspecte particular del tema global de l'escrit; constitueix una unitat significativa. Visualment, el paràgraf constitueix una unitat gràfica, ja que es distingeix clarament: cada paràgraf comença amb majúscula i acaba amb un punt i a part. El paràgraf té una funció externa: serveix per mostrar formalment l'organització del contingut escrit. D'altra banda, el paràgraf té una estructura interna en què les oracions que en formen part mantenen una relació temàtica i sintàctica més estreta que amb les oracions dels altres paràgrafs. El paràgraf es compon d'una idea central, que es troba expressada en una oració temàtica.
L'extensió d'un paràgraf varia segons el gènere textual. Per regla general, el paràgraf ha d'estar format almenys per tres o quatre frases. És important que la pàgina i els paràgrafs facin una bona impressió visual i facilitin la lectura i la comprensió.
Els llibres d'estil recomanen brevetat i claredat a l'hora d'ordenar linealment les paraules i convertir-les en frases.
La Revisió
La revisió és una operació global de millora del text, i no només la fase final de la producció. Revisar consisteix a avaluar el contingut i l'estructura del que hem escrit en un primer esborrany, i comparar si la primera redacció s'ajusta a allò que volíem dir de bon principi. És el moment de fer un diagnòstic del primer esborrany.
La Correcció
La correcció és l'operació que correspon a la fase final de la producció del text. Corregir consisteix a ajustar l'escrit a la normativa de la llengua: ortografia, morfologia, gramàtica, lèxic... Dins la correcció, també hi hem d'incloure els aspectes d'estil que estan relacionats amb l'elaboració de la prosa. Un cop corregit el segon esborrany, l'escrit ja està a punt per passar-lo en net.