Guia Completa de Psicomotricitat: Models, Objectius i Recursos Educatius

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,97 KB

Fonaments i Pràctica de la Psicomotricitat

10 Accions Motrius en Psicomotricitat

Durant una sessió de psicomotricitat, es poden realitzar diverses accions motrius:

  • Salts
  • Arrossegaments
  • Equilibri
  • Desplaçaments
  • Escalar
  • Llençar
  • Córrer
  • Girar
  • Flexionar
  • Estirar

Models d'Intervenció en Psicomotricitat

Existeixen diferents models d'intervenció en psicomotricitat:

Model Instrumental

El mestre dirigeix les activitats que s'han de fer. Es realitzen exercicis segons les necessitats dels infants, tenint el cos com a centre de totes les activitats.

Model Dinàmic o Relacional

L'estructura de la sessió és molt flexible. En aquest model, el mestre no dirigeix les activitats, sinó que acompanya els infants en el seu aprenentatge. Els infants descobreixen les activitats a través de l'experimentació i poden escollir amb qui i què experimentar.

Model Mixt

S'estructura amb activitats no dirigides al principi de la sessió, progressant cap a activitats més dirigides cap al final.

Objectius de la Sessió de Psicomotricitat segons Aucouturier

La funció simbòlica es tracta d'una representació mental a la qual una persona li assigna un significat. Conèixer els símbols de les coses ajuda a pensar-hi i en les seves qualitats, a recordar i a parlar sobre elles sense necessitat de tenir-les davant. Per tant, els nens i nenes d'aquesta edat poden aprendre mitjançant el pensament simbòlic (no només mitjançant els sentits). Aquesta funció simbòlica es presenta de diferents maneres, com per exemple, en el joc simbòlic i en el llenguatge.

Suport Docent a l'Infant segons Onrubia (1996)

El docent pot ajudar l'infant de dues formes principals:

De Forma Distal

Són aquelles accions que no es produeixen directament entre mestre i nens; accions que el docent realitza per propiciar alguna cosa sense que ningú ho pugui saber.

Exemple: Volem propiciar l'activitat d'un infant que no sol participar de forma activa. Sabem que li agrada el futbol, doncs preparem una sessió de futbol perquè l'infant participi, destaqui, etc.

De Forma Proximal

Són aquelles accions que es produeixen directament per l'intercanvi cara a cara entre el mestre i el nen, per tal de corregir o reforçar l'infant.

Exemple: Una ullada, una palmada, cridar-lo, etc.

Materials a l'Aula de Psicomotricitat

A l'aula de psicomotricitat podem trobar diversos tipus de materials:

  • Material fix: (espatlleres, mirall...)
  • Mòbil dur: (bancs, barres d'equilibri...)
  • Mòbil tou: (coixins, blocs d'escuma...)
  • Manipulable: (pilotes, bitlles, cintes, fustetes...)
  • Fungible: (llapis, ceres, plastilina...)
  • Reutilitzat: (capses de cartró, taps, paper de diari...)
  • Materials naturals

Principis Compartits: Psicomotricitat i Educació Infantil

L'educació psicomotriu i l'educació infantil comparteixen els següents principis:

  • Globalitat i globalització de l'ensenyament
  • Aprenentatge significatiu
  • Metodologia activa i lúdica
  • Individualització
  • La vida en grup

Aspectes Clau per a la Globalitat dels Aprenentatges

A l'hora de treballar la globalitat dels aprenentatges, es tenen en compte els següents aspectes:

  • Valorar els aspectes positius, les capacitats i les limitacions
  • Partir de l'espontaneïtat
  • Respectar el ritme
  • Respectar l'itinerari evolutiu
  • Facilitar l'experimentació
  • Ajudar a verbalitzar les vivències
  • Delimitar el temps i l'espai
  • Modificar els procediments
  • Afavorir la creativitat

Entradas relacionadas: