Guia Completa de Psicologia: Conceptes, Mètodes i Teories

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,28 KB

Què és la Psicologia?

La Psicologia és la ciència que estudia el comportament i la conducta de les persones i animals. És una ciència perquè compleix les condicions següents:

  • Objectivitat: Afirmacions basades en fets comprovats i no només en opinions.
  • Predicció: Preveure fenòmens de futur.
  • Matematització: Expressar els resultats de forma matemàtica per ser més exactes.

La Psicologia és una ciència humana explicativa i interpretativa. Investiga què passa en qualsevol tipus de conducta, en busca les causes i intenta canviar els comportaments perjudicials.

Mètodes de la Psicologia

  • Psicomètric: Realització de tests. Els resultats s'expressen de forma matemàtica i els interpreta el psicòleg.
  • Experimental: Es fan experiments molt controlats sense perjudicar les persones. També se'n fan amb animals, els quals han ajudat a saber coses sobre la conducta dels humans.
  • Observacional: Observar conductes al lloc natural on es produeixen, definint paràmetres concrets.

Història de la Psicologia

La paraula psicologia prové del grec psique (esperit) i logos (paraula o saber). Va néixer com a ciència el 1880 de la mà del filòsof alemany Wilhelm Wundt.

Branques d'Estudi de la Psicologia

  • Psicologia Experimental: Estudia la conducta en laboratoris.
  • Psicologia Evolutiva: Estudia com varia la conducta segons l'edat de les persones.
  • Psicologia Clínica: Estudia els trastorns i malalties mentals i intenta curar-los. Fan un diagnòstic i una teràpia.
  • Psicologia Social: Tracta sobre la conducta de les persones en relació amb les altres. Ex: Conflictes de grup.

Diferències Clau: Psiquiatre i Neuròleg

  • Psiquiatre: Metge especialitzat en trastorns mentals. Pot receptar fàrmacs i coneix el sistema nerviós i el funcionament del cervell.
  • Neuròleg: Metge especialitzat en el sistema nerviós. No només tracta problemes psíquics.

Aplicacions de la Psicologia

  • En l'activitat física i l'esport: En esport d'elit i esport d'iniciació.
  • Psicologia clínica i de la salut: Tracta trastorns i malalties mentals.
  • Drogodependències: Tractament de problemes relacionats amb el consum de drogues.
  • Psicologia en l'educació: Afavoreix els processos d'aprenentatge.
  • Intervenció social: Tracta nens en situacions d'abusos, gent gran, persones amb discapacitat, en la igualtat de la dona i ajuda les minories socials.
  • Psicologia jurídica: Fan informes sobre els acusats i víctimes, i assessoren els jutges.
  • Psicologia en el treball: Ajuden a millorar els processos i la selecció de personal.
    • Coaching: Ajuda a persones amb càrrecs de gran responsabilitat.

Conducta i Fisiologia

Les conductes tenen una base fisiològica. La persona és un organisme unitari, no separa sentiments i emocions dels nervis, ossos, músculs, etc.

El Sistema Nerviós

Format pel Sistema Nerviós Central (SNC) i el Sistema Nerviós Perifèric (SNP).

El Cervell

Conté cent mil milions de neurones. Les zones que sobresurten s'anomenen circumvolucions, i els solcs, cissures.

  • Hemisferi Dret: Responsable d'habilitats espacials i creatives.
  • Hemisferi Esquerre: Habilitats de llenguatge, lògica i números.

Per tenir un bon rendiment, hem d'utilitzar els dos hemisferis.

L'Escorça Cerebral

Controla les funcions superiors. L'àrea motora controla tots els moviments voluntaris del cos. En la part frontal es controlen totes les accions voluntàries i decisions (personalitat).

El Cervell Emocional

  • Diencèfal: Tàlem i Hipotàlem

    Es controlen les informacions dels sentits i es perceben les emocions. També controlen la producció d'algunes neurones que són clau per a algunes conductes. Els ajuda el Sistema Límbic, que és el nucli de les emocions humanes fonamentals.

  • Tronc Encefàlic

    Controla les funcions vitals. Es produeix l'encreuament de les fibres nervioses (lateralitat).

  • Cerebel

    Responsable de l'equilibri i els moviments apresos, com anar en bicicleta.

  • Medul·la Espinal

    Controla tots els moviments perquè dóna ordres a la musculatura.

El Sistema Nerviós Autònom (SNA)

Manté l'equilibri general del cos.

  • Sistema Simpàtic

    Estimula el cos i el prepara per enfrontar-se a una situació d'emergència i activitats intenses.

  • Sistema Parasimpàtic

    Permet la recuperació després d'una activitat intensa.

La Neurona

És la conductora d'informació i l'element fonamental del sistema nerviós. Les neurones es comuniquen entre si mitjançant la sinapsi.

Neurotransmissors

Són elements químics que les dendrites absorbeixen per crear impulsos elèctrics. Exemples: Serotonina (estat d'ànim, son, dolor...), Noradrenalina (ritme cardíac...).

El Sistema Endocrí

Està compost per hormones. Controla el creixement i la reproducció. La glàndula central és la Hipòfisi, que fa de pont entre el sistema nerviós i l'endocrí. Si funciona malament, hi pot haver trastorns a tot el cos.

  • Tiroide: La tiroxina controla el creixement i el desenvolupament sexual.
  • Suprarenals.

Bases Fisiològiques de la Percepció

El coneixement del món s'efectua a través dels sentits. El cos rep els estímuls exteriors i els dóna un significat, aleshores decideix mostrar una conducta o una altra. La Gestalt defensava que percebem la realitat segons una sèrie de fenòmens globals.

Teories i Enfocaments de la Psicologia

Teories Clàssiques

Inclouen la Gestalt, el Conductisme i la Psicoanàlisi.

Gestalt

Neix a Àustria a finals del s. XIX i principis del XX.

  • Estudien els problemes de percepció i diuen que la comprensió dels elements de la conducta s'ha d'enfocar de manera global.
  • La Gestalt concep l'ésser humà com una globalitat formada pel cos i la psique.
  • Els éssers humans tendim a organitzar els fenòmens per donar-hi significat. Afirma que som éssers en contínua relació amb l'ambient i que cerquem l'homeòstasi (equilibri).
  • Una persona sana satisfà les seves necessitats fisiològiques i psicològiques relacionant-se amb l'ambient.

Autors: Kurt Koffka, Wolfgang Köhler, Max Wertheimer.

Conductisme

A començament del s. XX.

  • La psicologia ha d'estudiar només les conductes que es poden observar, no els processos mentals interns.
  • Ha explicat els mecanismes d'aprenentatge. Experiments amb gossos (Ivan Pavlov), amb rates (B.F. Skinner), etc.
  • Les explicacions s'han traslladat a les conductes humanes i s'han aplicat en processos educatius i d'aprenentatge, donant lloc a la Teràpia Conductual.
  • És criticat perquè no considera les emocions ni els processos mentals interns.

Psicoanàlisi

Elaborada per Sigmund Freud.

  • Es fonamenta en el concepte d'inconscient, la part oculta de la nostra personalitat.
  • A partir d'aquí va desenvolupar la teoria de la personalitat per explicar diferents conductes humanes, elaborar una teràpia i analitzar el paper dels somnis.

Autors: Anna Freud, Wilhelm Reich, Sigmund Freud.

Psicologia Humanista

Centra la seva reflexió en l'ésser humà i es relaciona amb la filosofia existencialista.

  • Busca una teoria que serveixi perquè les persones es desenvolupin i augmentin la seva consciència i benestar.
  • Analitza les motivacions i els mecanismes que els permeten definir els objectius vitals i assolir-los.

Autors: Carl Rogers, Abraham Maslow, Erich Fromm.

Enfocament Constructivista

Afirma que no podem accedir al coneixement complet i directe de la realitat. Parla de la realitat com una construcció. Jean Piaget va analitzar i comprendre com l'infant construeix la realitat i la manera com es desenvolupa la intel·ligència i el llenguatge.

L'Enfocament Sistèmic

Cada persona està dins d'un context social format per diversos membres. Cada sistema té un equilibri, condicionat per les conductes de cada membre. Quan hi ha un trastorn mental, és perquè un membre ha desequilibrat el sistema.

Autors: Gregory Bateson, Don D. Jackson, Bert Hellinger.

Psicologia Cognitiva

Va influir la revolució informàtica i els nous descobriments sobre el funcionament de les cèl·lules nervioses.

  • És un estudi dels processos intel·lectuals: percepció, atenció, memòria, llenguatge, etc.
  • Un dels principis és la metàfora computacional: els mecanismes del pensament humà són semblants als d'un ordinador.
  • La teràpia cognitiva es basa en canviar els pensaments per modificar les conductes.

Autors: George Miller, Albert Ellis.

Programació Neurolingüística (PNL)

La creen John Grinder i Richard Bandler.

  • Explica com ens comuniquem i relacionem amb les persones i la realitat, i com podem resoldre els conflictes de convivència.
  • També explica com construïm la realitat, la qual cosa ens permet conèixer-nos millor a nosaltres mateixos.
  • A més, analitza les creences de les persones i com afecten la seva vida.
  • Les persones actuem a partir de determinats programes mentals que defineixen la nostra conducta i que manifestem a través del pensament i el llenguatge.

Entradas relacionadas: