Guia Completa per a la Programació d'Hàbits en Infants

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,46 KB

Programació de l'Adquisició d'Hàbits en Infants

El procés d’aprenentatge d’hàbits dels infants s’ha de programar i fer-ne un seguiment per tal que s’assoleixi satisfactòriament, i s’han de fer els ajustaments necessaris perquè el procés d’aprenentatge d’hàbits avanci. Així com altres programacions són més obertes a l’orientació i a les característiques de cada centre i docent, les relacionades amb els hàbits solen ser més uniformes, ja que l’activitat de base és la mateixa en tots els casos. L’adquisició d’hàbits està lligada a la quotidianitat i sovint inclou diversos aspectes que cal treballar conjuntament. Així doncs, no programem separadament cadascun dels hàbits, sinó les activitats quotidianes en què s’han d’aplicar. La planificació d’aquests aprenentatges es realitzen en serveis formals, on s’elabora amb més detall i on el procés és més acurat i més sistemàtic; i en serveis no formals. Definim l’activitat quotidiana i el grup al qual fa referència, i seguidament tindrem en compte 4 aspectes bàsics:

Objectius i Capacitats Clau

  • Per a cada programació cal plantejar-se quins objectius i quines capacitats es treballaran. Cal incloure els curriculars, i també es poden afegir altres objectius o capacitats que es considerin convenient tenir en compte.

Metodologia per a l'Aprenentatge d'Hàbits

  • Cal definir i detallar els següents 5 aspectes:
    • Activitats: Fases i Autonomia Personal

      Els infants segueixen diferents fases en l’adquisició d’hàbits i en la millora de la seva autonomia personal. Haurem de veure quines fases corresponen a l’activitat quotidiana que estem programant i en quina o quines d’elles es troben els infants del grup per al qual es fa la programació.

    • Espai: Entorn Agradable i Funcional

      S’ha de concretar on es farà cada activitat i també si hi ha algun requisit específic. Cal tenir present que l’entorn ha de ser agradable per als infants i pràctic per al personal educatiu. Ha de disposar de tots els elements necessaris per a l’activitat.

    • Materials: Recursos Essencials per a l'Activitat

      Tenint en compte la fase en què es troba el grup, podrem identificar tots els materials que necessitarem. Planificar les necessitats del centre i organitzar-ne els recursos farà que la posada en pràctica de l’activitat sigui més senzilla i que no hi hagi distraccions.

    • Temps: Horaris, Freqüència i Durada

      Fixar uns horaris ajuda els infants a adaptar-se als ritmes de les persones adultes, i fa que l’entorn resulti més previsible, cosa que els fa sentir més segurs. Caldrà establir, doncs, els horaris, la freqüència i la durada de les activitats quotidianes, deixant suficient marge perquè els infants puguin mantenir el seu propi ritme. Com més petits siguin els infants, els marges seran més amplis.

    • Agrupació: Treball Individual o Grupal

      Establir si l’activitat és individual, si es fa en parelles, si es divideix el grup en dos o en grups més petits, etc. Això condiciona la forma de treballar amb els infants, així com l’organització del personal del centre i dels espais. Quan es preveu una atenció personal o en petits grups, cal planificar què faran els infants que esperen o els que ja han estat atesos, i qui se n’ocuparà.

Seguiment i Avaluació del Procés Educatiu

  • La programació ha de preveure els mecanismes per fer un seguiment de l’evolució de cada infant, i mecanismes d’avaluació de la tasca educativa realitzada.

Seguiment dels Infants: Progressos i Ajustos

  • Ens permetrà valorar els progressos de cada infant, saber si es corresponen als esperats en relació amb la seva edat i les seves possibilitats, i fer els ajustaments necessaris per adequar el suport a les seves característiques individuals. La tècnica fonamental és l’observació. Per recollir la informació, cal disposar de registres de seguiment.
    • Per fer una valoració individual molt estructurada, l’instrument més adequat és l’escala d’estimació, que proporciona informació precisa sobre la freqüència o el grau en què es presenta una conducta.
    • Per concretar la presència o absència d’una conducta es pot utilitzar una llista de control. Cal registrar , si es dona la resposta, o No, si aquesta no apareix.
    • Per valorar comportaments grupals, l’instrument més habitual és l’escala d’ordenació. A les files es posa el nom dels infants i a les columnes, la conducta que es valora.
    • Per registrar comportaments concrets en un format menys estructurat es pot fer servir l’anecdotari.
    • El diari de classe: s’anoten les experiències i valoracions d’una manera menys sistemàtica, i també pot incloure anotacions sobre fets o situacions que es consideren importants.

Avaluació de la Tasca Educativa: Millora Contínua

  • Cal prendre nota de les incidències, dificultats, propostes, etc., per tal d’anar millorant en la forma de dur a terme cada activitat quotidiana. Mantenir una actitud crítica amb la pròpia feina i avaluar-la per tal d’aprendre com fer-ho millor la propera vegada farà que els anys d’exercici esdevinguin un aprenentatge continu i que esdevinguem millors professionals.

Educadors i Família: Col·laboració Essencial

  • Quan fem la programació d’activitats quotidianes, cal concretar quines funcions i objectius concrets tenen els educadors/es i quin intercanvi d’informació hi ha d’haver amb les famílies.
    • El Rol dels Educadors en l'Adquisició d'Hàbits

      Cada programació exigirà uns objectius concrets; cal que els educadors tinguin presents les següents recomanacions en els processos d’adquisició d’hàbits:

      • Ser pacients i perseverants en totes les activitats d’adquisició d’hàbits.
      • Ensenyar l’infant a reconèixer les seves necessitats, a acceptar la importància de l’adquisició d’hàbits i a fer que experimenti el benestar que suposa la seva satisfacció.
      • Afavorir l’interès de l’infant perquè col·labori en l’activitat.
      • Convidar l’infant a participar, d’acord amb les seves possibilitats i iniciativa, facilitant-li que hi prengui part.
      • Ensenyar l’infant estratègies que l’ajudin a perfeccionar l’execució i a recordar quins són els moments oportuns per aplicar l’hàbit.
      • No han de suplir la satisfacció de l’activitat quan l’infant està en ple procés d’adquisició.

És important que els educadors coneguin les dificultats o els problemes més freqüents, incloent-hi saber identificar els signes d’alerta i saber com actuar en cada cas.

    • La Família: Coherència i Comunicació

      L’infant ha de rebre sempre les mateixes indicacions sobre el què, el com i el quan ha de fer. No ha de percebre diferències significatives entre el que se li demana a casa i el que se li demana al centre educatiu. Cal una relació continuada amb les famílies i una complicitat per ambdues parts que eviti l’aplicació de diferents criteris durant l’aprenentatge. Les programacions han de preveure quina ha de ser la relació amb la família pel que fa a l’hàbit que s’està treballant, així com la freqüència i la forma en què es farà.

Entradas relacionadas: