Guia completa per a la programació en educació física

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,99 KB

Programació en educació física

Requisits

La programació ha de ser:

  1. Real: Adaptada a les possibilitats del context.
  2. Coherent: Ha d'haver-hi una relació entre els objectius, les activitats i l'avaluació.
  3. Relacionada amb la concepció personal de l'educació física.
  4. Adaptada al tipus d'institució local i al programa educatiu de l'escola.
  5. Amb material i equipament adequat i pertanyent a un Departament.
  6. Adequada a les característiques socials de la ciutat i dels alumnes.
  7. Un programa que es coneguin les seves característiques i susceptible de ser revisat i avaluat.

Característiques

Utilitzar l'avaluació com a sistema de treball, intercalant-la de la següent forma: tasques d'aprenentatge i després d'avaluació, sense excedir-se amb l'avaluació, que sigui una motivació intrínseca. Que l'activitat sigui externa (pla de centre) i posada en la programació. Un altre principi molt interessant és mantenir l’activitat fins que el grup aconsegueixi l'objectiu. Generalment ha de ser en forma de progressió, que es diversifica segons les capacitats dels alumnes.

Definició

La programació és un document en el qual es recullen, de manera ordenada i sistematitzada, totes les activitats que es pretenen desenvolupar durant un període de temps. Informació clara per guiar el procés d'ensenyament.

Avantatges

(Inconvenient: el temps que es tarda en elaborar-la)

  1. S’evita la improvisació i l’atzar.
  2. S’evita la rutina.
  3. S’economitza temps i esforç.
  4. Es garanteix la continuïtat de la intervenció.
  5. Afavoreix l’avaluació.

Elements de la programació

  1. Títol
  2. Introducció
  3. Objectius (en infinitiu)
  4. Continguts (en substantiu)
  5. Tasques (progressió)
  6. Avaluació (subjectiva o objectiva)
  7. Temporalització
  8. Orientacions per a la intervenció pedagògica (metodologia)
  9. Bibliografia
  10. Recursos didàctics (material, instal·lacions)
  11. Annexos (sessions, fitxes d'avaluació, fitxes de control)

Objectius

Tipus

Generals i específics (els de sessió i activitats).

Característiques

Evitar objectius excessius o escassos, assumibles, que parteixin de l'alumne, avaluables, funcionals.

Formulació

Han d'expressar-se de forma operativa, és a dir, redactats en verb observable, acció exterioritzant, en segon ordre establir les condicions, i finalment els criteris d'avaluació.

Continguts

Tipus

  • Actitudinal: (Igual, que, com... Exemple: valoració de la salut com indica l'OMS).
  • Procedimental: (Exemple: utilització de girs corporals en diferents eixos).
  • Conceptual: (Exemple: els sistemes d’entrenament, reglament bàsic de l’atletisme).

En funció de les variables se li donarà més importància a un contingut o un altre.

Elecció de continguts

Depèn sobretot dels alumnes i dels factors ambientals, així com també de les necessitats del context on es situen.

Temporalització

Inclou les sessions, els monitors, les hores, temps de descans, llocs, material a utilitzar, grup d’alumnes i activitat a realitzar.

Tasques, mètodes i pràctica

Tipus de tasca

(Obertes o tancades; discretes, contínues, seriades, discontínues, de percepció, decisió o d’execució; definides, no definides, semidefinides).

Mètodes de pràctica

(Global, analítica, mixta, lúdica).

Tipus de pràctica

(Concentrada, distribuïda).

Feedback

Intern o extern.

Moment de feedback

Concurrent, terminal, retardat.

Intenció del feedback

Descriptiu, avaluatiu (quantitatiu o qualitatiu), comparatiu, explicatiu, prescriptiu, afectiu (positiu o negatiu).

Avaluació

Objectiu de l'avaluació

L’objectiu de l’avaluació és comprovar si s’ha aconseguit allò que s’havia proposat, és a dir, si s’han complert els objectius que s’havien previst.

Característiques de l'avaluació

  • Individualitzada / diversificada: Parteix de les necessitats i expectatives de cada persona.
  • Global / integradora: Ha d’atendre fonamentalment als processos de desenvolupament integral de les persones i a les seves capacitats generals i no a la quantificació d’habilitats o coneixements aïllats.
  • Contínua: Posa més èmfasi en el desenvolupament del procés d’ensenyament-aprenentatge que en els resultats finals.
  • Coherent amb la programació: Té com a finalitat comprovar si s’han complert els objectius previstos en la programació.
  • Utilitza diversitat d’instruments i tècniques per tal que l’anàlisi i valoracions del procés d’aprenentatge siguin fiables.
  • Utilitza criteris d’avaluació adequats i precisos.

Tipus d'avaluació

Subjectiva / Objectiva

  • Subjectiva: Processos observacionals o criteri propi.
  • Objectiva: Hi ha barems establerts: escales, classificacions, etc.

Inicial / Formativa / Final

  • Inicial: Nivell dels alumnes, ex: prova inicial, observació.
  • Formativa: Observació dia a dia (adaptacions).
  • Final: Assoliment dels objectius, resultats.

Normativa / Criterial

  • Normativa: Comparar resultats entre alumnes, no hi ha diversitat.
  • Criterial: Compara resultats dels alumnes amb els seus valors inicials (avaluació inicial), atenent a la diversitat.

Quantitativa / Qualitativa

  • Quantitativa: Utilitza proves objectives. Control del temps i lloc. Mesura resultats màxims. Consciència de ser avaluat. Tasques definides.
  • Qualitativa: Utilitza proves més subjectives. No tant control. No solament mesura resultats màxims. No sempre es té consciència de ser avaluat. Tasques semidefinides, no definides.

Procés avaluatiu

  • Per què s'avalua? Per poder prendre bones decisions.
  • Per a què serveix? Per saber què necessitem, per valorar el procés ensenyament-aprenentatge.
  • Què s'avalua? Persones, procés d'aprenentatge i la nostra actuació.
  • Com i quan? Utilitzarem els instruments de recollida d'informació més adients. Després analitzarem les dades.
  • Qui, on i quan? Recursos humans i materials que necessitarem.

Indicadors d'avaluació

Ítems que permeten valorar, delimitar o fixar allò que es vol avaluar. Estan escrits en positiu.

Tipus d'indicadors

  • Indicadors subjectius: Es basen en l'observació, opinió. Ex: identifica zones corporals.
  • Indicadors objectius: Es basen en dades que es registren. Ex: control d'assistència, nombre de gols.

Activitats d'avaluació

Activitats de funció avaluadora, que permetran saber si han complit els indicadors o no. Aquestes activitats poden formar part de l'aprenentatge o només de l'avaluació.

Exemple:

  • Criteri: Identifica les zones corporals.
  • Indicador: Identifica els músculs que participen en cada acció?
  • Activitat d'avaluació: Sèrie de 5 elements gimnàstics seguits amb girs, equilibri i piruetes.

Agents de l'avaluació

  • Heteroavaluació: Avalua el professor.
  • Coavaluació: Entre ells (alumnes).
  • Autoavaluació: S'avalua ell mateix.

Entradas relacionadas: