Guia Completa de Processament d'Àudio: Plugins, Tècniques i Formats

Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 27,25 KB

Panoramització

Mid/Side: A diferència de l'estèreo tradicional (L/R), el processament Mid/Side distingeix el Centre i els Sides (costats) per a un control més precís del panorama.

Center (Plugin)

Processador Mid/Side que analitza l'esquerra i la dreta per identificar el que està en el centre (duplicat) i mantenir el material diferenciat als costats, donant més naturalitat al panorama.

AD_4nXfBmuy4KPl1FSQ_fYlsEKIdBTX9sbChofYa6cisW-elERtBJHq0xgODEYYKZRGhhN1-3uqKk5nP-8qWGnCkC-KD67B2C8Z_Qq3MrKhvEKpgJZmbAzIw3cFeBzD0CZy89uceyBShDg?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA

Eliminació i Reducció de Sorolls (8 Plugins)

Soroll de Banda Ampla: Broadband Noise

  • DeNoiser: Elimina sorolls continus a TOTES les freqüències.

AD_4nXcH_2tv_PiIxye2vbZwaRUGk7t7lPlTk-I5-JJFMlXFBKQeevRZg0K3aagWcGcIemI3IudmG46FCD4Vio_maAbOtZvZmYdSx8sN0QZ9jWgYi-rZB4IXCQ3Ohb8Uw20cPx5bMBi0rw?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA

  • Learn: Aprèn com és el soroll que es vol eliminar.

Soroll Impulsiu: Sorolls Abruptes

Sorolls abruptes difícils de preveure.

  • DePop: Elimina pops (sorolls impulsius de baixes freqüències, línies curtes a l'espectrograma). Es pot usar un filtre antipop.
  • DeClick / DeCrack: Elimina clicks o més d'un click (línies llargues a l'espectrograma).

Soroll Harmònic: Xarxa Elèctrica

Soroll degut a la xarxa elèctrica (visible amb espectrograma).

  • DeHum: Elimina Hum (freqüències de xarxa i harmònics de 50 Hz, freqüències baixes).

AD_4nXfLkIklJwNfZ23uRapP_X7KqCeep467NIvswf_Bpz005ThPyO45llTGYVJCEE9bCtMESCqlRjdCYPrGxLIZq_EVKwOn6QRLJo9zXyWHCdDDpi9l4JcT7dumyA4ELm-4SMO9Gn9T?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA

  • DeBuzz: Elimina Buzz (soroll de font d'alimentació defectuosa + harmònics).

AD_4nXdgnlFK-XpSNw1g8o0xS9Xgev5JjWog5mePbIeRG0AfWztDYfb3gTK3nDfWu9mqB9lHKILkwF_3PcqCr9dWJup79bx2tIy45aoSXdxNr6jWH11Y4Rp5EWQ4zQ8Z1zD9gK7JFwzttg?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA

Altres Plugins de Reducció de Soroll

  • DeEsser: Elimina sibilàncies (al voltant de 6 KHz). És un EQ. Es pot descentrar el micròfon.
  • DeClip: Redueix saturacions i senyals massa alts. S'analitza amb histograma + espectrograma.

AD_4nXd6tjmaCIRbUypVgcXzoSBWjLmHL4Vy7v7whObBThFgpRTo85NWng3aMe6Z0UaeU8vnoG1bikxU8tSQKtSCmsJ2AYEXGaIeTh5OJtqYGuFMLTk9ax7UCpFAvtvPCulSJPcn8-6pOQ?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA

  • DeBreath: Substitueix respiracions per roomtone.

Cadena de Processament (Exemple): Reverb → DeHum → DeClick → DeCrack → DeClip → DeNoise → DeEsser → EQ → DeEsser (?)

Espectrograma

Gràfic que mostra les freqüències d'un so al llarg del temps. Els greus estan a baix, els aguts a dalt, i el color indica el volum. Ajuda a veure els sorolls: clicks/pops = línies verticals, hum = línies horitzontals.

Reverberació (Tipus i Plugins)

  • Efecte Haas: El cervell detecta diferències de temps. S'utilitza per crear efecte estèreo (40-50 ms de retard) o per crear espai estèreo (10-30 ms de retard), resultant en un so més ample (*Fattening*).
  • Temps de Decaïment (TR60): Com més temps trigui a disminuir 60 dB, més reverberació. Les freqüències altes cauen abans, les baixes duren més.
  • Gate-Reverb: Porta de soroll que talla la reverberació a la meitat.
  • Diffusion: A més objectes a la superfície, menys difusió.
  • Pre-delay: Petit silenci entre el so original i les primeres reflexions.

Tipus de Reverberació

  • Algorítmica: Menys realista, però permet modificar més paràmetres (basada en fórmules matemàtiques).
  • Convolucional: Més realista i natural, amb menys paràmetres (basada en la resposta d'una sala).

AD_4nXfHqXnjt5UpnkFSXLm9_KsLi7NBycC7LYFgA-osAcFM7GvVHOneGwdNihWIyBdMa1A6G61l_ScaM9FjSZ9ihu6WR8rRWpsj_vTBUOQfQS8k7EJk2oBKwhzyQO47jvkM3lygQ53a0g?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA

Damping (Plugin)

Permet que la durada de la reverberació de les baixes freqüències (LF) i les altes freqüències (HF) sigui diferent. Es tracta de jugar amb un TR60 gran per a LF i amb un TR60 petit per a HF.

Eco (Delay)

Repeticions audibles del senyal original amb un retard de més de 50 ms.

Paràmetres de l'Eco

  • Delay: Retards digitals, temps que triga.
  • Feedback: Nombre de repeticions.
  • Wet-Dry: Percentatge de mescla entre el senyal processat i l'original.
  • Diffusion: Perquè la reverberació soni menys nítida.

Time Adjuster (Plugin)

Aplica un retard de 'x' mostres, igualant i compensant els senyals.

AD_4nXd6DQKOTBWAritvZIZejftpNeAPiHPQUtxpCVO8Qz8cW0UdFo0hb_qFisnDoWa4INM-GCyUl47bN7xMGtTgTe-f4CQ3VDccZ3Zsbmq6HH6sR4VdZmxet1IrGaiTxWotOldGgQTD?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA AD_4nXcuAROy8VfFYCH_Z6tDGbaJEmY78VXFCrgGc-JxJNCzJxrUVzflCoZNJYULjGF4PNyKU6ws3TlA2rMRffM87NvXD4-fJZ5dlS-oyhrZjtvX8DRFxp8lvlr0r1txNL7gfvoQAdiy_g?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA

Alteració del Temps (Time Stretching)

La compressió de temps i l'expansió de temps ajusten la durada d'un àudio sense canviar-ne el pitch (to).

Vocalign (Plugin)

Sincronitza dos senyals d'àudio.

Distorsions (Plugins)

Intenció de clipping: Volum més alt que el headroom.

  • Distortion (Plugin): El contrari del DeClip. Crea clipping incrementant el volum més enllà del headroom.
  • Lo-Fi (Plugin): Genera un efecte vintage, reduint la qualitat d'àudio. Implica canvis en el nombre de bits i la freqüència de mostratge, a més de la distorsió.

Moduladors (Plugins i Efectes)

Contenen un LFO (Oscil·lador de Baixa Freqüència) que canvia un paràmetre de l'àudio de forma cíclica.

Plugins Moduladors

  • Chorus: Agafa el senyal original i n'afegeix una còpia amb un delay i un to lleugerament diferent [retard gran].

El LFO permet indicar la forma del canvi en un efecte (més abrupte o més suau).

  • Flanger: Efecte de jet passant o tub. Anul·la certes freqüències amb menys retard que el Chorus (1-10 ms). Pot tenir feedback (retroalimentació).
  • Phaser: Similar al Flanger, però més precís. Permet escollir la ubicació dels nuls (freqüències eliminades) mitjançant un filtre passa-tot.
  • Tremolo: Canvi de volum (només per instruments, no veus).
  • Vibrato: Canvi de freqüència (to) (només per instruments, no veus).
  • Rotary: Multiefecte que combina el Tremolo (canvis de volum per la rotació) i el Vibrato (canvis de to per l'efecte Doppler). Simula un altaveu direccional que gira sobre el seu eix (similar al so d'una ambulància). Genera un efecte doble amb variacions d'amplitud i freqüència.
  • Metalizer: Destaca una determinada freqüència.
  • Ring Modulator: Multiplica dos senyals i genera un so metàl·lic. El resultat inclou la suma (ex: 500 Hz + 800 Hz = 1300 Hz) i la resta (ex: 800 Hz - 500 Hz = 300 Hz) de les freqüències originals.
  • Vocoder: Genera veu modulant un banc de filtres, fent que soni artificial. Combina dos senyals: el modulador (veu) i el portador (sintetitzador).

Efectes Addicionals

  • Envelope: Attack, Decay, Sustain, Release. És una gràfica que controla com un paràmetre (com el volum) canvia en el temps.
  • Excitador: Genera harmònics, augmentant la percepció de volum sense incrementar els dB.
  • Magneto: Efecte de cinta de casset.
  • Vinyl: Simula el soroll d'un vinil.
  • Bitcrusher: Redueix el nombre de bits (disminueix la qualitat quan no és necessària). A menys bits, més soroll i menys pes de l'arxiu.
  • Reverse: Gira l'ona, útil per crear room tones sense que es notin els talls.
  • Efectes Combinats

Tipus de Masterització

  • Stereo Mixdown Mastering: Treballa amb l'arxiu estèreo final, menys flexible.
  • Stem Mastering: Treballa amb grups de pistes (*stems*), com bateria, baix, veus i guitarra per separat.

Efectes Clau en Masterització

  • EQ (Equalització)
  • Control de Dinàmica

Equalització (EQ)

Ajust del contingut freqüencial (freqüència, Q, nivell).

  • Ajusta el nivell de baixos, mitjos i aguts.
  • Atenua freqüències que distorsionen.
  • Dona més volum a harmònics ja existents.

Tipus de Sons i Característiques

  • Airejat: Augmentar les altes freqüències al màxim.
  • Brillant: Augmentar els aguts; més fosc = augmentar els greus.
  • Càlid: Greus més forts, caiguda progressiva dels aguts.
  • Metàl·lic: Entre 3-6 kHz.
  • Nasal: Al voltant de 600 Hz.
  • Transparent: Corba clara; so opac, mitges i altes sense relació.

Filtres d'Equalització

  • Deixar passar freqüències concretes: LPF (Passa Baix), HPF (Passa Alt), BPF (Passa Banda).
  • Reduir ressonàncies (ex: DeHum): Passa-tot, Notch.

Tipus d'Equalitzadors

  • Shelving: Alteren el nivell i la freqüència, no gaire abruptes.
  • Semiparamètrics: Q fixada; s'altera el nivell i la freqüència.

AD_4nXftAbpu_FVATjO5Qd-4nl_BLMDS0OuehzhlDITQEDih6LLtNJ8AjlK1P9O28yERRcBqkrijmYlj6rwuJHyTtBBWfZwYMoAkp7KG8ofvPNzpCS7HggrHvWnNkI_k0p-SLlZ6MlPY?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA

  • Gràfic: Només permet alterar el nivell. Útil per cancel·lar reflexions per la geometria de la sala.
  • Paramètric: Permet ajustar el nivell, la freqüència i la Q (el més comú als estudis, ex: Pro Tools).

Tècnica de Sweeping

Utilitza un filtre de campana estret i es fa un sweep (es mou l'EQ fins a trobar la zona conflictiva). Sempre que baixa, ja hi ha -3dB.

Tipus d'Equalitzacions

  • EQ Subtractiva: Sempre reduir abans que augmentar. Millor cut (estret) que boost (ample). Només si es treu; si s'afegeix i es treu, no ho és.
  • EQ Additiva: Apujar freqüències per realçar característiques. Per sota de 25 Hz, l'oïda humana no escolta, per tant, es tallen totes les freqüències.
  • DC-Offset: Problema quan l'àudio té una freqüència de 0 Hz. S'elimina amb un HPF baix.

Interfaz de usuario gráfica  Descripción generada automáticamente con confianza media Gráfico, Gráfico de líneas  Descripción generada automáticamente

  • EQ Dinàmica: Es comporten de forma diferent depenent del nivell. És una barreja entre un EQ i un compressor. Permet controlar la freqüència, el guany i la Q, útil per reduir les polsives ('p') sense afectar el temps.
  • EQ Tipus Kill: Elimina completament una de les tres bandes freqüencials (ús creatiu).

AD_4nXc8q741sacIpFnhktmK7PNZRMN-OwqOJN0Ef18AZuUwIFW_w04diCw4mg0wEtDVc86BB4uDemurufPcn40grlMtzlD2H12l5k3KeqBlAsjPfeldGVDvqjrvxxTDlF6yuJFwBp_Trw?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA

Control de Dinàmica

Ajust del nivell sonor mitjançant compressors i expansors. El SNR (relació senyal-soroll) és el nivell nominal (mínima distorsió) respecte al soroll de fons. El Headroom és el nivell màxim abans que comenci la distorsió. Tenir una bona dinàmica implica un bon SNR i Headroom: a més alt, distorsiona; a més baix, no s'escolta.

Normalització

Control de volums on tot el senyal creix igual (útil per àlbums).

Compressor

Redueix el marge dinàmic: quan el so supera un cert volum (llindar), el compressor el baixa.

Compressor de Dinàmica

Permet mantenir el senyal sempre dins del marge dinàmic. La dinàmica és l'espai entre el so més fluix i el més fort.

Paràmetres del Compressor

  • Threshold (Llindar): Nivell de volum a partir del qual el compressor comença a actuar.
  • Ratio: Quant comprimeix (ex: 4:1 = per cada 4 dB d'entrada, surt només 1 dB).
  • Attack: La rapidesa amb què comença a comprimir.
  • Release: El temps que triga a deixar de comprimir un cop el so baixa del llindar.
  • Knee (Ròtula): La suavitat amb què comença la compressió.

Limitador

Compressor amb un ràtio extremadament alt (20:1 o més). Actua com un mur, evitant que el senyal superi un cert nivell.

Compressor Multibanda

Diversos compressors en un únic plugin que es poden atenuar individualment. Divideix el senyal per bandes de freqüència, les comprimeix i les suma. (L'EQ dinàmica sol ser preferible, ja que modifica menys l'àudio).

Expansor

Fa el contrari que el compressor: augmenta la dinàmica i busca reduir el soroll. Té un ràtio invers (ex: 1:2) i inclou un Hold (temps de manteniment).

Porta de Soroll (Noise Gate)

Expansor amb un ràtio extrem: si el senyal cau per sota del llindar, la porta es tanca i el so se silencia completament.

Tècniques de Dinàmica Avançades

Compressió Paral·lela

Mescla el senyal original sense comprimir amb una còpia molt comprimida del mateix senyal.

Sidechain

Permet que el compressor d'una pista sigui activat pel senyal d'una altra pista. Exemple: Quan el presentador parla, la música baixa de volum (*Ducking*).

Processos Finals en Àudio

Imatge Estèreo

Ajustar l'amplitud de la mescla i comprovar si té una bona sortida. Es visualitza amb un Vectorscopi per veure la distribució dels sons entre L i R.

Normalització

Control de volums on tot el senyal creix igual (útil per àlbums).

Dithering

Afegir soroll per dissimular la poca qualitat de bits. És l'ÚLTIM procés que es fa, ja que redueix la resolució. A baix volum es nota més.

Tècnica de Selecció de Dithering

Normalitzar a -60 dB, reduir amb diferents Dithers i normalitzar a 0 dB.

Enregistrament d'Àudio Multicanal

1. Tècniques Microfòniques Específiques

  • Soundfield: Un micròfon que conté múltiples càpsules (ex: 4 càpsules que capten 4 senyals), utilitzant tècniques ambisòniques.
  • Fukada Tree: Utilitza 5 micròfons cardioides i 2 micròfons omnidireccionals, permetent generar un so envolvent.

2. Posicionament: Senyals Mono

Configuracions Envolupants

Es busca reproduir l'àudio tal qual l'original.

Audició Binaural

L'oïda localitza el so a partir de les diferències entre L i R.

Tipus de Sistemes d'Àudio

  • Sistema Mono (Monoaural): Únic punt de reproducció (so percebut al centre).

AD_4nXfE9MDPlbB3BxSgii3lN_ptqcgnzYHYIv6lfc_HBIe5T2eEyMpCSbN7zbad7L4LWYTLT6tGE3OLhrqE9c3INZdViZKLwa-mGa4_AhfgTcFyDNISS5pcKFkAELn3Ktm2Z5CM_YlvIw?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA

  • Sistema Estèreo (Estereofònic): Dos canals (L i R). No cobreix 360º (so percebut al centre, imatge fantasma).

AD_4nXfWeZHBzzSc6IkKatWeCIYax_ThCh4zFAUWPH9Gb1yfaeleSddd6CilJmDiPxfT56lNWKyvZdlbcSW9awQ-j1Ar7N4AFYr9lci9lUlj6tM1bEI76TlLkdFcolYRPWG2gVO9BpfK4g?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA

  • Sistema Estèreo Millorat (LCR): Evita la imatge central difusa afegint un altaveu central. Als cinemes s'afegeix un canal Surround LCRS.

AD_4nXeXTpYwlVgPavucp7VV4xeE_P-99NkXG9YNNh7hCk0TpenL8fhYXYRB_xc7ZEoJLihtPJecDHlBFX6oxmmtevyRQVmgLOIVolT27_3QHGSjV-BEEEjpP-uSOBhoXhjtZ19P9WaKoQ?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA

Sistemes Multicanal Surround

2.1: 2 altaveus + 1 subwoofer. 2/1: 2 altaveus davant i 1 darrere.

  • Surround 5.1: L'estàndard més comú. Inclou L, C, R (davant), Ls, Rs (darrere) + LFE.
  • Surround 7.1: Afegeix 2 altaveus surround, sovint als costats.

AD_4nXeucT68FmZuW5m8pTR2MO9G40Sb3Ba6HuvVEP9KM0ZaOiQ40dSsxSCE7zBlJzOmwkgSWiRuIDGJA-uMsptmcmiL62RiCv-LlKm0uVw0KdCJd99yxnCPtAr8G42o7jYoAsgu0LDW8g?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA

Formats Matricials

Van ser els primers formats surround. Per ser compatibles amb equips estèreo, codificaven diversos canals (ex: 4 canals en 2 pistes). Després, un descodificador especial recuperava els canals originals.

  • Dolby Stereo (4.0): Format original de cinema (L, C, R, S).
  • Dolby Surround: Versió domèstica del Dolby Stereo, però sense canal central.
  • Dolby Pro Logic / Pro Logic II: Millores que afegien el canal central i canals surround estèreo per crear un 5.1 a partir d'un senyal de 2 canals.

Formats Digitals d'Àudio

L'arribada del format digital va eliminar la necessitat d'“amagar” canals, resultant en més qualitat i separació.

  • Dolby Digital (AC-3) i DTS: Dos grans estàndards per al 5.1 en DVD i cinema. Utilitzen compressió amb pèrdues.
  • Dolby TrueHD i DTS-HD Master Audio: Formats per a Blu-ray. Utilitzen compressió sense pèrdues.

THX

No és un format d'àudio, sinó un segell de qualitat que garanteix estàndards estrictes.

Dolby Atmos

Permet sortides fins a 64 altaveus i genera configuracions 5.1 i 7.1. Gestiona fins a 128 elements. Utilitza metadades que indiquen la ubicació dels objectes sonors. El RMU (Rendering and Mastering Unit) genera les sortides als altaveus existents (ex: configuració 9.1.4). Avantatge: el processador d'àudio llegeix les metadades i fa el render en temps real, adaptant el so a la configuració d'altaveus de la sala.

Enabled Speakers

Projecten so al sostre per simular altaveus superiors, permetent l'experiència Dolby Atmos a casa.

Postproducció i Masterització d'Àudio Multicanal

LFE (Low Frequency Effects)

Surround Panner (Waves Plugin)

Aquest plugin serveix per posicionar un so mono, estèreo o 5.1 dins d'una mescla surround.

  • Permet posicionar 1 canal (mono, estèreo o 5.1) en la mescla 5.1.
  • Rotation i Width ajusten la posició de la imatge fantasma. Rotation: Gira la posició del so en l'espai surround. Width: Expandeix o estreteix la “imatge fantasma”, és a dir, com es percep espacialment el so.
  • Es decideix quin percentatge s'envia al canal central (C - Center) i quin al LFE (Send to LFE).

Surround Reverb (Waves Plugin)

És un reverberador multicanal que afegeix profunditat i realisme espacial.

  • Permet un diferent pendent de caiguda del TR60 per a baixes (LF) i altes (HF) freqüències (Reverb Damping).
  • Quatre filtres shelving que afecten el format wet (Reverb EQ).
  • Controla la reverberació que s'envia a cada altaveu (Reverb Mix).
  • Ajusta el retard del canal posterior (Rear) respecte al frontal (Rear OFS).
  • Controla la reverberació que s'envia al centre (Center).
  • Ajusta la densitat de la reverberació: més o menys reflexions per segon (Density).

Surround Comp (Waves Plugin)

Un compressor multicanal amb múltiples modes d'agrupació de canals.

Cinc link-modes amb tres sidechains (identificats per 3 colors diferents).

Modes d'Agrupació Possibles

  • Tots units.
  • Dos grups: LFE / Els altres (música).
  • Tres grups: Frontals / Posteriors / LFE (bandes sonores on es potencien efectes).
  • Tres grups: Centre / LFE / Altres (potenciar diàlegs).
  • Centre / L i R / Posteriors / LFE byPassed.

SurroundScope (Pro Tools Plugin)

Eina visual per analitzar la distribució i la fase de l'àudio multicanal.

Detecció automàtica de formats de 3 a 8 canals. Mostra la distribució (SCOPE) de l'energia.

  • Compara la fase de 2 canals, seleccionables amb els botons que envolten el surround display: -1: fora de fase (pot causar cancel·lacions); 0: estèreo (oposició parcial); +1: mono (fase completament alineada). Indica la cancel·lació de fases.

Reproducció de So Envoltant

AD_4nXdyiRMjUSn-87V-f9RKBV2z1Y1aFY6eelBIclWjMQPjbNBElkuKVc3rWDklt_rbyYcyqCVrK014SdN6lSMBSQgnVppOQhFGvxu9RtglO4XXj_sndOjZAbBuSjOl5TgjTJ9_Gm_lvQ?key=04eccUzWJUtsA2wAhjYwcA

Amb Altaveus

Disposició estàndard per a 5.1 (ITU-775). Subwoofer: encastats per evitar reflexions.

Amb Auriculars

Tècniques de captació.

Enregistrament Binaural

Es grava amb un cap artificial (dummy head) que té dos micròfons a les orelles.

Ambisònica

Es grava amb un micròfon especial de 4 càpsules (W, X, Y, Z) que captura el so en 360º.

Formats d'Àudio

Formats d'Arxiu

  • Sense Comprimir: WAV, BWF, AIFF.
  • Comprimits Sense Pèrdua: FLAC, ALAC (redueixen la mida sense perdre qualitat).
  • Comprimits Amb Pèrdua: MP3, AAC (eliminen informació per aconseguir arxius més petits).

Interfícies d'Àudio Digital

  • AES/EBU: 2 canals.
  • SPDIF: Menys prestacions que AES/EBU, voltatge més baix, 2 canals.
  • MADI: Per transportar més canals, fins a 64 àudios en un únic cable, entrada o sortida.

Formats d'Àudio Multicanal en Xarxa

Formats Oberts

  • Cobranet: Usat en grans instal·lacions (aeroports, etc.), amb latència més alta. Té 2 ports de connexió: primary, secondary.
  • EtherSound: Dissenyat per a so en directe, amb latència molt baixa. Bidireccional.
  • Dante: Evolució de Cobranet, el més popular avui dia. Flexible, fàcil configuració. Permet centenars de canals per un cable de xarxa (ex: 6 Gbps), sense latències ni glitches. Topologia en estrella.
  • AVB: Tipologia oberta que permet tot tipus de connexions. Requereix un switch.

Connexions P2P (Punt a Punt)

Unidireccionals, com les esmentades anteriorment.

  • SuperMAC (AES50)
  • ADAT

Entradas relacionadas: