Guia Completa de Processament d'Àudio: Mescla, Soroll i Efectes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 249,57 KB
Panoramització: Distribució Sonora
La panoramització consisteix a repartir les veus, els efectes i les músiques dins de l'espai entre els altaveus d'escolta, utilitzant el panorama.
- Quant més fort és un so, més en primer pla es percep.
Panorama vs. Balanç
- El panorama s'aplica a cadascun dels àudios individualment.
- El balanç s'aplica a la mescla general, referint-se a l'equilibri de volum entre els elements.
Distribució en Mescles de 3 Canals
En una mescla de 3 canals, els sons es distribueixen entre:
Centre (MID)
És el que veiem a pantalla i, en àudio:
- La veu acostuma a anar-hi, tot i que es pot panoramitzar o, si té reverberació, portar-la a L i R.
- Els efectes també solen anar-hi; si un efecte creua d'un costat a l'altre, es panoramitza.
Dreta i Esquerra (SIDE, R i L)
Representa el que no surt a pantalla. En àudio, sol ser la música. Si a algun instrument se li vol donar més importància, es pot posar al centre.
Mescla Envolvent: Més de 3 Canals
- Canal Central (C).
- Canal Dret frontal (R) / Canal Esquerre frontal (L).
- Canal Dret surround (Rs) / Canal Esquerre surround (Ls): si una veu actua més com un pensament, pot sonar pels altaveus envolvents.
La Veu en Mono
La veu d'una cançó sol ser mono.
- Hi ha plugins que poden extreure la veu fent la resta de Left i Right.
Talls i Encadenats en Àudio
- Tall: l'àudio apareix i desapareix de cop. És útil per eliminar "dead air" (espais en blanc).
- Encadenat: consisteix a concatenar dos àudios sense solapar-se.
- Fosa: útil per acceptar millor els canvis graduals, especialment amb soroll.
- Fade in: transició gradual del silenci cap al so.
- Fade out: transició gradual del so cap al silenci.
- Crossfade: dos àudios coincideixen en un instant. Els modes Equal Power i Equal Gain ajuden a evitar pèrdues de nivell.
Eliminació i Reducció de Sorolls (Espectrogrames)
Mètodes de Reducció de Soroll
Per eliminar soroll, es pot procedir de diferents maneres:
- En 2 etapes: durant l'enregistrament i durant la reproducció.
- En 1 etapa: mitjançant filtrat simple (HPF o LPF) o filtrat complex (filtres estrets que analitzen i redueixen el soroll).
- Una tècnica és copiar l'àudio i augmentar el so fins a 6dB, fent que el soroll sigui menys perceptible ja que la veu guanya presència.
Recomanacions i Tipus de Sorolls
- Abans d'enregistrar, és recomanable gravar en silenci per identificar el soroll de fons existent.
- Tipus de sorolls:
1. Soroll de Banda Ampla (Broadband Noise)
Són sorolls continus i estables, com el brunzit o el hiss d'una cinta.
Solucions:
- DeNoiser: atenua el soroll fins a 20dB, en un rang de 20Hz a 20KHz.
- Threshold
- Range faders: quantitat de reducció de soroll aplicada.
- Engage: activa/desactiva el procés.
- Learn: aprèn el perfil del soroll de la pista.
- DeNoiser: atenua el soroll fins a 20dB, en un rang de 20Hz a 20KHz.
2. Soroll Impulsiu
Són sorolls difícils de preveure que afecten gairebé totes les freqüències, com la tos, el soroll de roba, sorolls de llavis, clicks o pops de vinil.
Si no coincideixen amb material útil, es poden utilitzar portes de soroll. Si hi coincideixen, la solució és:
- DePop: per reduir sorolls de baixa freqüència (BF).
- DeCrackle/DeClicker/DeScratcher: per reduir clicks.
En un espectrograma (temps a l'eix horitzontal, freqüències al vertical), aquests sorolls es detecten com a línies verticals.
3. Soroll Harmònic
Hum
És la freqüència de la xarxa elèctrica (50Hz i els seus harmònics: 100Hz, 150Hz...). Pot ser causat per equips connectats a diferents endolls. Recomanació en enregistrar: desendollar l'ordinador.
Solució: DeHum.
En un espectrograma, es visualitza amb línies horitzontals a les freqüències de 50-60Hz.
Buzz
Conté més harmònics que el Hum i pot ser causat per transformadors propers.
Solució: DeBuzz o DeNoiser.
En un espectrograma, es veu amb línies horitzontals més intenses que el Hum.
4. Altres Tipus de Sorolls
Es/Hiss (Sibilàncies)
Són sibilàncies (freqüències al voltant de 6KHz).
Solucions:
- DeEsser.
- Descentrar el micròfon en gravar.
Clip (Saturacions)
Són saturacions del senyal.
Solució: DeClip.
Room Tone / Air Tone
És el soroll ambiental d'un espai. No sempre cal eliminar-lo, però si tenim diversos àudios del mateix lloc, podem enregistrar una presa només del Room Tone i aplicar-li un efecte Reverse per triplicar-lo i dissimular els talls. El DeBreath permet substituir la respiració per un Room Tone. Pot ser útil en un àlbum per donar la sensació que totes les cançons van ser gravades al mateix lloc.
Reverberació: Efecte Natural del So
La reverberació és la combinació del raig directe d'un so amb les seves reflexions, un efecte natural.
- La panoramització permet a l'oient situar les fonts sonores, però el cervell també detecta diferències entre el que arriba a les dues oïdes. Això es coneix com a efecte Haas: si enviem el mateix senyal amb el mateix nivell als dos canals estèreo, però amb un retard de fins a 50ms, el cervell interpreta que la font està desplaçada cap a la posició del so que arriba abans, creant un efecte de fattening (engreixament).
- Si posem el so original en un altaveu i el retard en un altre, el so ocupa més espai a la mescla, imitant la sensació d'estèreo a partir d'un so mono.
Paràmetres Clau d'un Reverberador
- Temps de decaïment (TR60): és el temps que tarda el so reverberat a disminuir 60dB respecte al moment en què la font original emet. Aquesta escala de decaïment (60dB) cobreix un rang significatiu audible i clarament percebut pels humans. TR20 o TR30 ofereixen un rang de mesura massa curt per captar completament la reverberació d'un espai.
- Retard de les primeres reflexions: fa que el so s'assembli a un eco.
- Intensitat de les primeres reflexions: ens donen una idea de les característiques de la sala on ens trobem.
Tipus de Reverberacions
- Tipus comuns inclouen: Ambience (poca reverberació), Hall (sala gran), Room (sala petita), Cathedral, Plate (molt subtil), Spring (per donar energia), Gate-Reverb (permet tallar la reverberació totalment amb una porta de soroll), entre d'altres.
Reverberació en Postproducció
- Algorítmica: la reflexió es genera amb fórmules matemàtiques, produint sons irreals.
- Convolucional: permet escollir un espai (bosc, església, etc.). Són més naturals, però amb pocs paràmetres ajustables.
Damping
El Damping permet que la durada de la reverberació de les baixes freqüències i les altes sigui diferent. Es tracta de jugar amb un TR60 gran, per exemple, a les baixes freqüències (LF) i amb un TR60 petit a les altes freqüències (HF).
Aplicacions de la Reverberació
- Donar sensació de profunditat als cors d'una cançó. Se sol aplicar a les altes freqüències (HF).
- Fer que una veu enregistrada sembli gravada en un altre lloc.
- Crear la sensació que l'àudio sona lluny.
Retards i Eco: Creació d'Efectes Sonors
Es considera eco quan les reflexions d'un so arriben amb retards superiors a 50ms. S'aconsegueix amb:
- Delay (retards digitals): controla el temps que triga l'eco.
- Feedback: determina el nombre de repeticions.
- Percentatge de so mesclat (wet) vs. l'original (dry).
- Ping pong delay.
- Time Adjuster: permet ajustar el temps de retard d'una pista d'àudio respecte a altres pistes sense afegir repeticions o ecos.
- Transpositor: altera la freqüència fonamental, permetent desafinar un instrument, sons o veus.
- Pitch Shifter: per fer ajustos d'afinació del senyal. Depèn de les cordes: a més vibracions, més pitch.
- Time Compression/Expansion (TRE): ajusta la durada sense alterar el pitch. És ideal per sincronitzar àudio amb imatges.
- Vocalign (Synchro Arts): alinea dos senyals. Realitza un Time Stretch quan se substitueix una veu per una altra. És útil en doblatge, ja que analitza patrons d'energia.
Distorsions en l'Àudio
- Distortion: incrementa el volum més enllà del Headroom (el nivell on comença la distorsió), provocant l'aparició de nous harmònics i un efecte de clipat.
- Lo-Fi: altera el nombre de bits i la freqüència de mostreig, afegint distorsions per crear una sensació vintage.
Moduladors: LFO i Efectes
Els moduladors es basen en un oscil·lador de baixa freqüència (LFO) que genera una ona capaç de controlar l'amplitud, el temps de retard, etc.
Chorus
El Chorus endarrereix l'àudio uns mil·lisegons, simulant l'efecte que es produeix en un cor de guitarres. Això crea diferències de pocs mil·lisegons constants, ja que són humans tocant, i el retard també variarà contínuament.
- El retard mínim sol ser d'uns 20-30 ms.
- El retard varia segons les indicacions d'un LFO. Les formes d'ona típiques són:
- Els paràmetres amb què es treballa són:
- Temps (T)
- Retard mínim (Delay)
- Retard màxim (Sweep depth)
- Chorus multi-veu: utilitza diverses línies de retard amb LFOs diferents, aproximant-se a un cor real.