Guia Completa: Organització i Gestió d'Escoles Infantils

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,84 KB

Espais Exteriors i Pati de Joc

Requisits i Distribució del Pati

S'exigeix un parc exterior per cada nou unitats o fracció amb una superfície que, en cap cas, podrà ser inferior a 75 m².

Distribució del Pati:

  • Que es pugui mantenir en les condicions higièniques adequades i que sigui segur utilitzar-lo.
  • Que disposi d'un espai ampli, que faciliti el joc en gran grup, i que estigui equipat amb alguna estructura en la qual es pugui entrar, pujar, gronxar-se, etc.
  • Que hi hagi una zona dura i una zona enjardinada i amb àrees de sol i d'ombra.
  • Que tingui una zona de sorral, amb sorra rentada i desinfectada periòdicament.
  • Que tingui una font o un petit safareig on es pugui fer alguna activitat o taller d'aigua que sigui alhora refrescant i divertida.

Zones del Pati de Joc

  • Zona d'estructures per grimpar, tobogans, tubs, ponts, etc.
  • Zona de sorral, amb galledes, pales, motlles, etc.
  • Zona de joc simbòlic, equipada amb casetes, cabanes, cuines, etc.
  • Zona de joc lliure, en la qual es pot córrer i jugar lliurement.

Activitats i Jocs al Pati

  • L'activitat motora: El pati ha de ser un espai psicomotor, en el qual els infants despleguin la seva energia i s'exercitin, i així adquireixin confiança en les seves capacitats de control físic.
  • Jocs de fantasia: La imaginació i la representació són elements que comencen a sorgir durant el joc d'exploració dels nens i les nenes en les primeres edats.
  • Experiències de la natura: S'ha de proporcionar als infants l'experiència d'envoltar-se diàriament d'elements naturals.

Gestió del Temps Escolar

Calendari Escolar

  • El segon cicle sol estar integrat en una mateixa estructura que els ensenyaments obligatoris.
  • A les escoles que només imparteixen el primer cicle, hi ha més diversitat.

L'Horari

L'horari és un instrument que serveix per representar la planificació diària i setmanal.

Horari d'Atenció als Infants:

  • Les Llars d'infants i les escoles bressol públiques solen atendre les criatures en un horari de les nou del matí a les cinc de la tarda.
  • Els centres privats, malgrat que presenten més amplitud en les hores d'atenció.

El Període d'Adaptació:

  • La presència de la família al centre.
  • La previsió d'un període d'aclimatació.
  • La incorporació completa.

Recursos Humans del Centre

  • Director o directora: Té la responsabilitat màxima en totes les activitats del centre, tant educatives com de gestió, organitzatives i econòmiques.
  • Equip d'educadors i educadores: Exerciran l'acció educativa directa sobre les criatures i mantindran la relació amb les famílies.
    • Tutora o tutor de grup: És la persona que assumeix la responsabilitat d'un grup-aula i és la que manté la relació directa i continuada amb les famílies.
    • Educadora o educador de suport: Complementa la tasca de la tutora o tutor proporcionant-li suport en les tasques de l'aula.
  • Personal especialista per a la intervenció en algunes àrees.
  • Personal de menjador: És el responsable del bon funcionament del menjador i garanteix la continuïtat pedagògica i de funcionament d'aquest servei en harmonia amb l'horari escolar.
  • Personal no docent: És aquell que no està relacionat directament amb la intervenció educativa a l'aula.

Organització dels Grups

Flexibilitat en la Composició del Grup-Classe

El més habitual a les escoles infantils de primer cicle és l'establiment de grups per trams d'edat organitzats de manera flexible:

  • Infants entre 4 i 9/10 mesos.
  • Infants entre 9/10 i 18/20 mesos.
  • Infants entre 18/20 i 24/26 mesos.
  • Infants entre 26/28 i 36 mesos.

Flexibilitat en els Grups de Treball

  • La finalitat de l'activitat: perquè hi ha activitats que es fan en petits grups, unes altres en les quals la classe es divideix en dos o tres grups i unes altres que es plantegen per al grup classe.
  • El tipus de metodologia emprada: ja que es podran plantejar agrupaments diferents segons la metodologia que es faci servir.
  • La disponibilitat i la mida de l'espai: factors determinants per establir el nombre de persones que podran participar en l'activitat.
  • Les necessitats de recursos humans: per dur a terme les activitats, incloent la disponibilitat de les educadores i els educadors de suport.

Entradas relacionadas: