Guia Completa: Organització i Gestió d'Escoles Infantils
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,84 KB
Espais Exteriors i Pati de Joc
Requisits i Distribució del Pati
S'exigeix un parc exterior per cada nou unitats o fracció amb una superfície que, en cap cas, podrà ser inferior a 75 m².
Distribució del Pati:
- Que es pugui mantenir en les condicions higièniques adequades i que sigui segur utilitzar-lo.
- Que disposi d'un espai ampli, que faciliti el joc en gran grup, i que estigui equipat amb alguna estructura en la qual es pugui entrar, pujar, gronxar-se, etc.
- Que hi hagi una zona dura i una zona enjardinada i amb àrees de sol i d'ombra.
- Que tingui una zona de sorral, amb sorra rentada i desinfectada periòdicament.
- Que tingui una font o un petit safareig on es pugui fer alguna activitat o taller d'aigua que sigui alhora refrescant i divertida.
Zones del Pati de Joc
- Zona d'estructures per grimpar, tobogans, tubs, ponts, etc.
- Zona de sorral, amb galledes, pales, motlles, etc.
- Zona de joc simbòlic, equipada amb casetes, cabanes, cuines, etc.
- Zona de joc lliure, en la qual es pot córrer i jugar lliurement.
Activitats i Jocs al Pati
- L'activitat motora: El pati ha de ser un espai psicomotor, en el qual els infants despleguin la seva energia i s'exercitin, i així adquireixin confiança en les seves capacitats de control físic.
- Jocs de fantasia: La imaginació i la representació són elements que comencen a sorgir durant el joc d'exploració dels nens i les nenes en les primeres edats.
- Experiències de la natura: S'ha de proporcionar als infants l'experiència d'envoltar-se diàriament d'elements naturals.
Gestió del Temps Escolar
Calendari Escolar
- El segon cicle sol estar integrat en una mateixa estructura que els ensenyaments obligatoris.
- A les escoles que només imparteixen el primer cicle, hi ha més diversitat.
L'Horari
L'horari és un instrument que serveix per representar la planificació diària i setmanal.
Horari d'Atenció als Infants:
- Les Llars d'infants i les escoles bressol públiques solen atendre les criatures en un horari de les nou del matí a les cinc de la tarda.
- Els centres privats, malgrat que presenten més amplitud en les hores d'atenció.
El Període d'Adaptació:
- La presència de la família al centre.
- La previsió d'un període d'aclimatació.
- La incorporació completa.
Recursos Humans del Centre
- Director o directora: Té la responsabilitat màxima en totes les activitats del centre, tant educatives com de gestió, organitzatives i econòmiques.
- Equip d'educadors i educadores: Exerciran l'acció educativa directa sobre les criatures i mantindran la relació amb les famílies.
- Tutora o tutor de grup: És la persona que assumeix la responsabilitat d'un grup-aula i és la que manté la relació directa i continuada amb les famílies.
- Educadora o educador de suport: Complementa la tasca de la tutora o tutor proporcionant-li suport en les tasques de l'aula.
- Personal especialista per a la intervenció en algunes àrees.
- Personal de menjador: És el responsable del bon funcionament del menjador i garanteix la continuïtat pedagògica i de funcionament d'aquest servei en harmonia amb l'horari escolar.
- Personal no docent: És aquell que no està relacionat directament amb la intervenció educativa a l'aula.
Organització dels Grups
Flexibilitat en la Composició del Grup-Classe
El més habitual a les escoles infantils de primer cicle és l'establiment de grups per trams d'edat organitzats de manera flexible:
- Infants entre 4 i 9/10 mesos.
- Infants entre 9/10 i 18/20 mesos.
- Infants entre 18/20 i 24/26 mesos.
- Infants entre 26/28 i 36 mesos.
Flexibilitat en els Grups de Treball
- La finalitat de l'activitat: perquè hi ha activitats que es fan en petits grups, unes altres en les quals la classe es divideix en dos o tres grups i unes altres que es plantegen per al grup classe.
- El tipus de metodologia emprada: ja que es podran plantejar agrupaments diferents segons la metodologia que es faci servir.
- La disponibilitat i la mida de l'espai: factors determinants per establir el nombre de persones que podran participar en l'activitat.
- Les necessitats de recursos humans: per dur a terme les activitats, incloent la disponibilitat de les educadores i els educadors de suport.