Guia Completa sobre Obligacions Laborals i Documentació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,32 KB
1) Inici de l’activitat laboral
Afiliat a la Seguretat Social i té NASS (sempre comença pels dos dígits del codi postal).
Donar-lo d’alta a la Seguretat Laboral perquè es sàpiga que fem contracte laboral (un dia hàbil abans de l’inici del contracte).
Si un treballador comença a treballar el 9/11 i fins el 11/11 no l’hem donat d’alta, si ve un inspector i se’n adona, multa i sanciona a l’empresa, i a més, el treballador NO COTITZA.
INEM/SOC: 10 dies hàbils per formalitzar-ho i registrar-los.
El contracte no es pot signar en blanc, a més, no pot sortir de l’empresa.
Agència Tributària: model 145 (se li pregunta al treballador característiques personals com incapacitat, estat civil, fills, persones a càrrec)...
Recomanable fer-lo 1 cop a l’any.
Serveix per saber l’IRPF que han de retirar mensualment al treballador, això és obligació del Departament de Recursos Humans.
2) Elaboració de rebuts salarials
El rebut de salaris és el document que justifica el pagament de salaris. Han de figurar les percepcions salarials (treball efectiu i períodes de descans), les percepcions no salarials (altres percepcions) i deduccions (cotitzacions Seguretat Social i retencions d’IRPF).
3) Documentació d’incidències laborals
Control d’absentisme, planificació de vacances, registre de viatges i desplaçaments relacionats amb l’activitat laboral.
Les faltes han de ser justificades.
El conveni col·lectiu diu quan pot faltar un treballador i quan no.
4) Compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i l’Agència Tributària
- Seguretat Social: l’empresa i treballadors estan obligats a cotitzar a la Seguretat Social, però l’empresari és l’encarregat d’ingressar les dues quotes.
- Agència Tributària: les retencions d’IRPF s’han d’ingressar a l’Agència Tributària trimestralment (model 111). A final d’any, l’empresa ha de donar un resum anual dels 4 trimestres que han fet, l’import i el nombre de treballadors (model 190).
Per comprovar que l’empresa està pagant la Seguretat Social que et pertoca, has de verificar la teva vida laboral, i per comprovar l’IRPF ho faràs amb la declaració de la renda.
5) Tràmits relacionats amb faltes i sancions
Al conveni col·lectiu apareixen les faltes que es consideren lleus, greus o molt greus i les seves respectives sancions.
6) Documentació relativa a l’extinció de la relació laboral
Trencar la relació entre treballador i empresa (s’acaba contracte i no renoves, acomiadaments disciplinaris, dimissions o abandonament per part del treballador i incompliments per part de l’empresari).
Si un treballador ve begut al treball i treballa bé sense afectar al rendiment, no el pots acomiadar.
Dimissió: baixa voluntària.
Abandonament: desapareix del lloc de treball més de 3 dies sense avisar.
En contractes indefinits s’ha d’avisar amb 15 dies d’antelació al treballador que no se’l renova. En cas d’acomiadament, se li ha de lliurar una carta d’acomiadament (article, motiu i data a partir de la qual no pot entrar a les instal·lacions). L’empresa ha de lliurar una liquidació (“finiquito”) en tots els casos, que vol dir que es liquiden deutes empresari-treballador o viceversa (pagues extres, sous pendents a cobrar, vacances no gaudides i indemnitzacions).
Tot contracte laboral, si s’extingeix, caldrà fer “finiquito”.
Si un treballador vol cobrar l’atur, hauràs de lliurar-li el certificat de l’empresa (on consten les cotitzacions de la Seguretat Social dels últims 180 dies).
7) Informació als treballadors
Sempre que un treballador tingui un dubte, acudirà al Departament de Recursos Humans i, per molt treball que tinguis, has d’ajudar-lo. Mitjans d’informació utilitzats:
- Taulers d’anuncis
- Correu electrònic
- Notes de servei intern
- Avisos
- Atenció directa i telefònica