Guia Completa: Objectius, Principis i Avaluació de l'Educació Literària

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,61 KB

Objectius del Model d'Educació Literària

El nou plantejament basat en l'educació literària inclou els següents objectius per a l'ensenyament de la literatura:

  • Comprendre una mostra àmplia de textos literaris diversos.
  • Aprendre més a través de la literatura.
  • Contribuir a la socialització i a l'estructuració del món de l'aprenent a partir dels textos literaris.
  • Fomentar el gust per la lectura.
  • Configurar la personalitat literària de l'aprenent.
  • Fomentar l'interès creatiu de l'alumnat.

Principis Bàsics per Potenciar la Lectura Literària

Els principis bàsics consensuats per a potenciar l'aprenentatge i la lectura literària són:

  • Fer experimentar la comunicació literària.
  • Disposar de llibres adequats i interessants és essencial per al progrés de la competència literària.
  • Suscitar la implicació i la resposta dels lectors.
  • Construir el significat de manera compartida.
  • Ajudar a progressar en la capacitat per fer interpretacions més complexes.
  • Preveure activitats que afavoreixin totes les operacions implicades en la lectura.
  • Posar en interrelació les activitats de recepció i d'expressió literària, tant en la seva forma oral com escrita.

Avaluació de la Competència Literària

L'avaluació de les tasques fetes dins i fora de la classe de literatura ha de tenir en compte objectius reals i respondre de manera efectiva a aquest nou enfocament de l'àrea. Les proves de contingut són només una manera parcial de valorar la competència literària. Per això, les activitats d'avaluació han de ser prou globals i molt relacionades amb la comprensió, l'anàlisi i la interpretació, i també amb la creació de textos.

Tant en la lectura de fragments d'obres literàries com de llibres sencers, l'alumnat ha d'anar més enllà de la simple comprensió i arribar a nivells d'interpretació i de valoració. Per tant, consegüentment, les qüestions que ha de resoldre en un tipus de treball d'avaluació relacionat amb la lectura han de fer referència no només a aspectes de detall, sinó a la globalitat de l'obra, i han de donar a l'alumnat l'oportunitat d'expressar la seva relació o experiència com a lector de l'obra.

Les activitats d'avaluació ens han de permetre avaluar les habilitats d'expressió oral i escrita (incloses en allò que entenem com a competència literària).

Per tot això exposat, sigui quin sigui el treball d'avaluació que l'alumnat ha de fer, aquest ha d'incloure qüestions i tasques interpretatives, on es demani a l'alumne/a que opini, valori i relacioni elements de l'obra amb la seva realitat personal i amb el seu coneixement del món. També és molt important introduir tasques creatives on l'alumnat pugui posar en pràctica els seus coneixements com a autor/a de petites produccions de caire literari, tot potenciant així les seves habilitats productives orals i escrites, entenent així la literatura com a mitjà d'expressió d'idees, pensaments i sentiments.

Activitats Clau en l'Educació Literària

  • Lectura de llibres literaris amb dos criteris:
    • Per a crear l'hàbit de lectura.
    • Per a desenvolupar la competència literària.
  • Comentari de textos.
  • Taller de creació literària.
  • Racons de treball (de la biblioteca, contes, etc.).
  • Projectes de treball sobre gèneres literaris, etc.
  • Rutes literàries pels pobles i les ciutats.

Entradas relacionadas: