Guia Completa: Objectius, Avaluació i Metodologies Didàctiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,52 KB

Diferència entre Objectius Generals i Didàctics

Els objectius generals concreten les finalitats en capacitats a desenvolupar, mentre que els objectius didàctics concreten els objectius generals en aprenentatges avaluables.

  • Dels objectius generals se'n deriven els objectius didàctics de la programació i els continguts generals a treballar.
  • Dels objectius didàctics se'n deriven els continguts de la programació i els objectius i activitats de la sessió.

Com es Redacten els Objectius

La redacció d'objectius segueix la següent estructura:

  • Verb en infinitiu (què?)
  • Substantiu (sobre què?)
  • Circumstancial (de quina manera?)

Funcions de l'Avaluació

  • Funcions generals: control social, pedagògica.
  • Funcions específiques:
    • Diagnòstica: abans del procés d'ensenyament.
    • Formativa: durant el procés.
    • Sumativa: al final del procés.

Tipus de Continguts Educatius

Els continguts es classifiquen en conceptes, procediments i actituds.

Conceptes:
Idea abstracta que s'ensenya amb explicacions durant la pràctica o per escrit.
Procediments:
Conjunt ordenat d'accions per aconseguir un objectiu, s'ensenya realitzant activitats pràctiques.
Actitud:
Predisposició a l'acció.
Valor:
Entitat abstracta relacionada amb estats finals de l'existència.
Norma:
Prescripcions per actuar, s'ensenya amb activitats concretes.

Continguts Propis de l'Activitat Física

  • Habilitats perceptives: coneixement d'un mateix, de l'entorn, esquema corporal.
  • El condicionament físic: capacitats motrius (condicionals i coordinatives), sistemes d'entrenament i fitness.

L'Avaluació Educativa

L'avaluació és el procés en el qual es determina i comprova el nivell d'assoliment dels objectius plantejats.

Procés d'Avaluació

  1. Anàlisi d'objectius: Què avaluem? Quan? Com? Per a què?
  2. Disseny d'activitats d'avaluació: proves de rendiment i d'observació.
  3. Confecció de fulls de registre: registre anecdòtic, llistes de control i escales de classificació.

Presa de Decisions en l'Avaluació

  • Criteris d'avaluació: criteris d'observació i criteris de qualificació.
  • Certificació de resultats: INFORME (descriptiu, valoratiu o mixt).

Objectes d'Avaluació

Els objectes d'avaluació poden ser els usuaris, el programa o el professor.

Contingut de la Programació Didàctica

Una programació didàctica inclou els següents elements:

  • Introducció
  • Objectius didàctics
  • Continguts
  • Temporització d'activitats
  • Orientacions metodològiques
  • Avaluació
  • Annexos

Metodologies d'Ensenyament

Comandament Directe (com la Glòria)

Mètode basat en un model igual per a tothom, amb total protagonisme del professor, màxim control i organització massiva o per grups (tots fan el mateix).

Basat en la Tasca

Traspàs de decisions a l'alumne, organització per grups, possibilitat d'atendre la diversitat, motivació extrínseca (del professor) i intrínseca (adequada al nivell personal).

Recíproc

Basat en la parella (observador: fitxa, i executant: model), traspàs de decisions a l'alumne, presentació d'un model igual per a tots, possibilitat de feedback immediat i individual, objectius i continguts de rendiment.

Descobriment Guiat

Basat en el guiatge del descobriment, paper mediador del professor a través de preguntes i situacions, presentació d'un problema que ha de provocar una única solució, objectius d'aprenentatge, necessitat de preparar preguntes i respostes.

Tipus de Pràctica

  • Directa: 1, 1+2, 1+2+3...
  • Inversa: 4, 3+4...
  • Seqüencial: 1, 2, 3, 4, 1+2...
  • Mixta (la meva): (construcció pràctica, descomposició del gest, selecció de fórmula, disseny d'activitat).

Entradas relacionadas: