Guia Completa: Objectius, Avaluació i Metodologies Didàctiques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,52 KB
Diferència entre Objectius Generals i Didàctics
Els objectius generals concreten les finalitats en capacitats a desenvolupar, mentre que els objectius didàctics concreten els objectius generals en aprenentatges avaluables.
- Dels objectius generals se'n deriven els objectius didàctics de la programació i els continguts generals a treballar.
- Dels objectius didàctics se'n deriven els continguts de la programació i els objectius i activitats de la sessió.
Com es Redacten els Objectius
La redacció d'objectius segueix la següent estructura:
- Verb en infinitiu (què?)
- Substantiu (sobre què?)
- Circumstancial (de quina manera?)
Funcions de l'Avaluació
- Funcions generals: control social, pedagògica.
- Funcions específiques:
- Diagnòstica: abans del procés d'ensenyament.
- Formativa: durant el procés.
- Sumativa: al final del procés.
Tipus de Continguts Educatius
Els continguts es classifiquen en conceptes, procediments i actituds.
- Conceptes:
- Idea abstracta que s'ensenya amb explicacions durant la pràctica o per escrit.
- Procediments:
- Conjunt ordenat d'accions per aconseguir un objectiu, s'ensenya realitzant activitats pràctiques.
- Actitud:
- Predisposició a l'acció.
- Valor:
- Entitat abstracta relacionada amb estats finals de l'existència.
- Norma:
- Prescripcions per actuar, s'ensenya amb activitats concretes.
Continguts Propis de l'Activitat Física
- Habilitats perceptives: coneixement d'un mateix, de l'entorn, esquema corporal.
- El condicionament físic: capacitats motrius (condicionals i coordinatives), sistemes d'entrenament i fitness.
L'Avaluació Educativa
L'avaluació és el procés en el qual es determina i comprova el nivell d'assoliment dels objectius plantejats.
Procés d'Avaluació
- Anàlisi d'objectius: Què avaluem? Quan? Com? Per a què?
- Disseny d'activitats d'avaluació: proves de rendiment i d'observació.
- Confecció de fulls de registre: registre anecdòtic, llistes de control i escales de classificació.
Presa de Decisions en l'Avaluació
- Criteris d'avaluació: criteris d'observació i criteris de qualificació.
- Certificació de resultats: INFORME (descriptiu, valoratiu o mixt).
Objectes d'Avaluació
Els objectes d'avaluació poden ser els usuaris, el programa o el professor.
Contingut de la Programació Didàctica
Una programació didàctica inclou els següents elements:
- Introducció
- Objectius didàctics
- Continguts
- Temporització d'activitats
- Orientacions metodològiques
- Avaluació
- Annexos
Metodologies d'Ensenyament
Comandament Directe (com la Glòria)
Mètode basat en un model igual per a tothom, amb total protagonisme del professor, màxim control i organització massiva o per grups (tots fan el mateix).
Basat en la Tasca
Traspàs de decisions a l'alumne, organització per grups, possibilitat d'atendre la diversitat, motivació extrínseca (del professor) i intrínseca (adequada al nivell personal).
Recíproc
Basat en la parella (observador: fitxa, i executant: model), traspàs de decisions a l'alumne, presentació d'un model igual per a tots, possibilitat de feedback immediat i individual, objectius i continguts de rendiment.
Descobriment Guiat
Basat en el guiatge del descobriment, paper mediador del professor a través de preguntes i situacions, presentació d'un problema que ha de provocar una única solució, objectius d'aprenentatge, necessitat de preparar preguntes i respostes.
Tipus de Pràctica
- Directa: 1, 1+2, 1+2+3...
- Inversa: 4, 3+4...
- Seqüencial: 1, 2, 3, 4, 1+2...
- Mixta (la meva): (construcció pràctica, descomposició del gest, selecció de fórmula, disseny d'activitat).