Guia Completa: Pla de Negoci, Canvas i Lean Startup
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,14 KB
Estructura del Pla de Negoci
Presentació: Idea de negoci.
Pla de màrqueting: Estudi de mercat i estratègies de màrqueting.
Pla de producció: Processos productius i materials.
Pla d’inversió i finançament: Inversions previstes.
Forma jurídica i aspectes legals: Elecció de la forma jurídica.
L'estudi de mercat
- Anàlisi de l'entorn (macroentorn i microentorn).
- Anàlisi de la competència (empreses amb les quals es comparteix el mercat).
- Anàlisi dels consumidors (estudiar comportaments i necessitats dels clients).
- Propostes de valor i factor diferencial (estratègia d'oceà blau, rellevància de la creació i factor diferenciat).
- Estudi de la localització (cal estudiar les millors localitzacions geogràfiques).
Criteris de segmentació
- Criteri demogràfic: Delimita el públic massiu i defineix trets generals segons el producte (sexe, edat).
- Criteri geogràfic.
- Criteri psicogràfic: Comportament dels consumidors.
Tipus de segmentació
- Indiferenciada: Mateix producte als consumidors sense diferenciar-los ni a ells ni al canal. Mercat massiu.
- Diferenciada: Mercat en grups; adapta el producte, el missatge i/o el canal.
- Concentrada: L'empresa tria un segment de mercat que considera més afí al que ofereix i dedica tots els seus esforços a satisfer les seves necessitats.
- Personalitzada: L'empresa adapta el servei o producte a cada usuari particular, a mida del client.
Model Canvas
- Segment de clients: Hem de saber a qui vendre i, per a cada segment, quines són les seves necessitats.
- Proposta de valor.
- Canals.
- Relació amb els clients: Interacció amb els clients.
- Fonts d'ingressos: Finançament per produir, per publicitat, etc.
- Recursos clau: Personal, matèries primeres, etc.
- Activitats clau.
- Aliances clau.
- Estructura de costos.
Metodologia Lean Startup
Canvia la fórmula tradicional de creació d'una empresa, on es comença creant un pla de negoci i buscant finançament.
- Crear: Convertir la idea en producte.
- Mesurar: Conèixer les respostes dels consumidors.
- Aprendre: Millorar el producte, donar utilitat a aquesta informació.
Avantatges de Lean Startup
- Menys riscos: Gràcies a inversions inicials més baixes.
- Processos més eficients: Aprofitar al màxim els recursos i evitar perdre temps.
- Més garanties d'èxit: Des de l'inici s'adapta a les necessitats reals.
- Decisions més oportunes: Permet avançar basant-se en dades reals i no en intuïcions.
- Desenvolupament pautat i estructurat del model de negoci.
Proteccions legals i propietat
Drets de la propietat industrial: Patents, marques, dissenys industrials, etc.
Propietat intel·lectual: Drets d'autor sobre obres artístiques, literàries, etc.
Patents
Títol que reconeix el dret a explotar en exclusiva una invenció durant 20 anys.
Marca registrada
Representació d'un producte o servei que serveix per augmentar-ne el valor i suposa un element diferenciador.
- Obre la porta a reclamacions i accions legals contra les empreses que utilitzin la marca sense permís.
- Aporta seguretat, ja que la marca no pot ser 'robada'.
Drets d'autor
Protegeix l'expressió d'idees sempre que siguin originals.
Secrets empresarials
Informació de caràcter confidencial amb un potencial valor comercial, pot ser industrial, científic o tecnològic.
Associacions i Aliances Estratègiques
Objectiu: Desenvolupar noves propostes que permetin obtenir un benefici mutu.
Tipus d'aliances
- Aliances amb proveïdors.
- Aliances d'empreses (Joint Venture).
Joint Venture
Acord temporal (curt, mitjà o llarg termini) entre dues o més empreses per dur a terme un negoci o projecte conjuntament, on cada empresa aporta diversos recursos.
Objectius: Produir béns, prestar serveis, introduir-se en mercats nous, etc.
Avantatges: Més competitivitat, menys riscos, coneixements compartits.
Inconvenients: Alta inversió inicial, possibles conflictes d'interessos.
Aliances estratègiques horitzontals
Entre empreses competidores que col·laboren en diferents àrees (Exemple: Vueling i British Airways).
Aliances estratègiques verticals
Entre empreses que treballen en mercats diferents (Exemple: clients i proveïdors).