Guia Completa de Narrativa Audiovisual: Trames, Personatges i Guions
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Francés
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,68 KB
Trames i Punts de Gir en Narrativa Audiovisual
- Trama principal: És l'eix central de la història, allò que tothom recorda quan explica una pel·lícula.
- Trama secundària: Complementa la principal i sovint condueix el missatge o la tesi de l'obra.
- Els punts de gir: Són moments d'alta intensitat dins de cada trama. Cada trama sol tenir dos punts de gir, la funció principal dels quals és captar l'atenció i generar tensió a l'espectador. S'aconsegueixen fent que l'acció prengui una direcció inesperada, replantejant la premissa principal de la història i generant dubtes.
El primer punt de gir se sol situar entre el 20% i el 28% de la trama, just abans que comenci el nus. El segon punt es troba entre el 60% i el 68%, moment en què la història s'accelera cap al final i prepara el clímax, que és el punt de màxima intensitat. El clímax se situa entre el 88% i el 96% de la trama, el moment previ a la resolució.
Conflictes dels Protagonistes
- Conflicte de relació: Enfrontament entre el protagonista i l'antagonista.
- Conflicte social: El protagonista s'enfronta a un grup o a la societat.
- Conflicte intern: El protagonista s'enfronta amb si mateix.
- Conflicte de situació: El protagonista està enfrontat amb el món o les circumstàncies.
- Conflicte còsmic: El protagonista s'enfronta a forces sobrenaturals o al destí.
La Dramatització i l'Acció
- Fets importants: Han d'estar molt destacats en la història.
- Anticipació: Preparar l'espectador perquè comprengui bé la història.
- Demostració: Demostrar tot el que es diu en el guió, no només explicar-ho.
- Casualitats: La vida està plena de casualitats, però en el cinema s'han d'evitar o justificar.
- Coherència: La història ha de mantenir una lògica interna.
No expliquis el que es veurà, el que ja s'ha vist o el que es veu; si es diu i no es mostra, no interessa i, per tant, no existeix en la narrativa audiovisual.
Inici de la Història
La situació de partida i el primer incident no poden excedir els 10 minuts per aconseguir atrapar l'espectador. En aquesta fase, s'han de presentar els personatges principals.
Idees d'Atractiu Universal
Aquestes són algunes de les idees que generen interès universal en les històries:
- Amor i odi
- Terror i por
- Suspense
- Pietat
- Canvi de fortuna
- Reconeixement
- Recuperació
- Equivocació o malentès
- Venjança
- Enveja i ambició
- Deute
Els Personatges
Els personatges s'han de donar a conèixer ràpidament. Sovint, cal recórrer a l'estereotip per facilitar-ne la comprensió inicial (trets físics, edat aproximada, posició social, relacions d'amistat i familiars).
No hi pot haver més de 7 protagonistes en una pel·lícula. S'ha de reflectir com és un personatge a través de les imatges i les accions, i no només mitjançant el diàleg.
Motivacions dels Personatges
- Supervivència: Ho fa o mor.
- Seguretat i protecció.
- Defensa de la propietat.
- Amor, possessió o ambició: "Jo vull".
- Autoestima i respecte propi.
- Autorealització.
Guions Adaptats
Per fer una adaptació, és imprescindible tenir els drets d'autor de l'obra original.
- Adaptació pròpiament dita: Ser el màxim fidel a l'original.
- Basat en: La història és íntegra, però amb alguns canvis.
- Inspirat en: S'agafa un personatge o una idea d'una obra i s'inventa una nova història.
- Recreació: El guionista extreu l'argument principal d'una obra ja feta i s'inventa els personatges, el lloc, etc.
- Adaptació lliure: Manté l'essència de l'original, però utilitza altres mètodes o enfocaments per explicar la història.
El Reportatge i el Documental
- Reportatge:
- Notícia ampliada, té caducitat, informa, no permet recreacions (tot ha de ser real), no es considera art en el sentit purament creatiu, guió obert.
- Documental:
- Perdurable, barreja de gèneres, exigeix documentació exhaustiva, més artístic, guió semi-obert, busca la reflexió o l'entreteniment.