Guia Completa de Motivació Laboral: Teories i Tècniques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,07 KB

Tipus de motivació: intrínseca i extrínseca

La motivació és un factor clau tant per als treballadors com per a les empreses.

  • Per al treballador/a: és l'impuls que el porta a actuar per satisfer unes necessitats i objectius.
  • Per a l'empresa: és l'habilitat per aconseguir que els treballadors s'impliquin en la feina.

Teories de la motivació basades en les necessitats

La piràmide de Maslow

Aquesta teoria jerarquitza les necessitats humanes en cinc nivells, des dels més bàsics fins als més complexos:

  • Autorealització: Es troba a la cúspide de la piràmide i busca el desenvolupament de tot el nostre potencial, talent i creativitat.
  • Reconeixement o estima: Necessitat d'autovaloració i respecte dels altres.
  • Afiliació o socials: Necessitat de pertinença a grups, de relació i interacció social, d'amistat, etc.
  • Seguretat: Necessitat de protecció contra el perill i els riscos.
  • Fisiològiques: Estan a la base de la piràmide i representen les necessitats més bàsiques de l'individu, com la fam, la set, l'abric, etc.

La teoria bifactorial de Herzberg

Aquesta teoria distingeix entre dos tipus de factors que influeixen en la satisfacció laboral.

Factors higiènics o ambientals

La seva absència causa insatisfacció, però la seva presència no necessàriament motiva. Inclouen:

  • L'ambient físic de treball
  • El salari
  • L'estabilitat en l'ocupació
  • Les condicions de seguretat
  • Les relacions correctes amb els companys i caps

Factors motivacionals

La seva presència genera satisfacció i motivació. Inclouen:

  • La promoció dins l'empresa
  • La possibilitat d'aplicar coneixements i de desenvolupament professional
  • El grau de responsabilitat en el treball
  • Assumir objectius i ser avaluat d'acord amb aquests
  • El reconeixement

La teoria de les necessitats apreses de McClelland

Aquesta teoria se centra en tres tipus de motivació apresos culturalment:

  • Motivació d'afiliació: Les persones amb una elevada motivació d'afiliació tenen forts desitjos de pertànyer a grups socials.
  • Motivació d'assoliment: Els qui puntuen alt en necessitat d'assoliment senten impulsos intensos d'aconseguir fites que comporten un elevat nivell de desafiament i no s'oposen a prendre riscos per aconseguir-ho.
  • Motivació per la competència: Persones a qui motiva aconseguir l'excel·lència en el treball.
  • Motivació de poder: Els qui tenen una alta necessitat de poder valoren molt el reconeixement social i busquen controlar altres persones i influir en el seu comportament.

Teories de la motivació basades en la conducta

La teoria de les expectatives de Vroom

Segons Vroom, el grau de motivació depèn del compliment de les expectatives de cada treballador, basant-se en:

  • El valor que cada treballador dona al resultat obtingut amb el seu esforç.
  • El grau de certesa que té el treballador que un determinat esforç produirà el resultat desitjat.
  • L'estimació subjectiva que fa el treballador sobre l'obtenció de la recompensa.

La teoria de la finalitat de Locke

Locke va proposar que la intenció d'assolir un objectiu o fita és un element motivacional molt potent. Els objectius clars i desafiadors motiven més que els vagues o fàcils.

La teoria de l'equitat d'Adams

Segons aquesta teoria, les persones se senten motivades cap al treball quan hi ha un equilibri entre l'esforç que han realitzat i la recompensa que reben, i no hi ha una diferència molt gran respecte al que perceben els altres amb una mateixa ocupació.

Tècniques de motivació laboral

Promoció a la feina

A part de l'ascens, existeixen altres estratègies per promocionar, com donar més responsabilitat, augmentar les funcions o el salari, etc.

Política salarial

Els incentius econòmics poden ser diversos: un bon pla de pensions, premis, cotxes, viatges, bonificacions, descomptes, dies festius, etc.

Ambient de treball

  • Ambient físic: Inclou aspectes com la temperatura, el soroll, la humitat, les vibracions, les radiacions, la llum, les eines, etc.
  • Ambient psíquic i social: Factors com les noves tecnologies, la falta de comunicació, les males relacions, els contractes temporals, els sous baixos, la manca de descans o la perillositat desmotiven i afecten la salut.

Valoració i adequació de la persona al lloc de treball

Els reptes i el càrrec han de respondre a les necessitats del treballador i estimular-lo. Els processos de selecció de personal tenen una importància especial a l'hora de seleccionar la persona idònia per al lloc de treball.

Contracte psicològic

Es refereix a les expectatives no escrites entre l'empleat i l'empresa. Les tècniques de motivació relacionades inclouen:

  • Assumir més responsabilitat
  • Millores econòmiques
  • Serveis com escoles bressol a l'empresa
  • Habitatges a preu reduït
  • Assegurances mèdiques
  • Regals per Nadal
  • Jubilació anticipada
  • Vacances o dies festius addicionals

La importància de l'automotivació

Automotivació i autoestima

L'automotivació és la capacitat dels treballadors de buscar la motivació dins seu i no dependre només de l'empresa.

L'autoestima, la valoració positiva o negativa que un fa de si mateix, és un pilar fonamental per a l'automotivació.

Gestió de la frustració

La frustració és l'estat de tensió emocional que es produeix quan apareix un obstacle que ens impedeix assolir un objectiu. Com més valor li donem a l'objectiu, més gran és la frustració.

Entradas relacionadas: