Guia Completa: Model Europeu d'Autoavaluació i Validació Institucional
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,46 KB
Model Europeu d'Autoavaluació Institucional
El Model Europeu es diferencia per la seva autoavaluació i la presència de dos comitès: un d'intern i un d'extern.
Requisits Essencials per a Tots els Models
- Motivació: Els participants i gairebé tots els estaments de la institució han de tenir un nivell de motivació general; la imposició és un fracàs. Sense motivació, l'aplicació de l'autoavaluació es farà impossible. Cal una certa disposició i un consens de participació.
- Suport institucional: Tant per a la seva realització com per al seu desenvolupament.
- Disseny: El disseny s'ha d'adaptar a una realitat concreta. Per tant, cada institució hauria de tenir el seu propi model, amb alguns elements comuns entre models, però d'altres que se centrin en les característiques pròpies del centre.
- Participació: Implicació activa, no només l'assistència.
Elements Clau per a un Procés d'Avaluació
- Propòsit: Definir clarament quin és el propòsit de l'avaluació.
- Fases per a la validació interna: Els membres interns avaluen, per això cal:
- Definir l'equip d'avaluació (tot l'equip, inclosos els que ja no hi són, per poder veure l'impacte).
- Organitzar el procés: com es durà a terme.
- Desenvolupament: es duu a terme.
- Informe: on s'explica l'estat de la institució.
- Validació externa: S'ha de seleccionar un comitè extern. És obligatori que els seus membres no pertanyin a la institució avaluada. Reben l'informe intern i n'elaboren un altre. Al final del procés se'n fa un tercer informe, per tant, n'apareixen tres en total. Aquest darrer informe és d'on surten els punts de millora, per tant, és l'operatiu.
- Seguiment.
Elaboració de Programes d'Avaluació
Com a referència, trobem els programes docents.
Procés d'Elaboració
- Agents: Han de ser titulats i significatius (aquells que tenen representativitat estatutària).
- Comitès: Grup de persones encarregades de realitzar l'estudi.
- Metodologia: La manera com es treballa. Un cop establert el procés, cal que tothom el conegui (publicitat). Un altre aspecte important és el diàleg, és a dir, donar la possibilitat que es pugui parlar amb les persones de la institució.
- Nivells d'informació: Ha de ser objectiva i documentada. Tots els judicis de valor han de tenir el suport d'evidències. També s'accepten opinions sense l'estricte condicionament de les evidències; aquestes opinions sense evidències es poden considerar per matisar o aclarir. En la redacció del document s'especifica quines evidències hi donen suport.
- Autoria: S'ha de tenir flexibilitat amb la informació, però també comprensió de les dades i la informació. Cal eliminar les mentalitats tancades.
- Estructura: Sempre cal seguir els protocols, allò que ja està establert, i sobretot destacar els punts forts i els dèbils.
- Destinataris: L'informe va destinat a tota la comunitat de la institució. Tothom n'ha d'estar al corrent.
- Publicitat de l'informe: Explicar el nivell de participació. S'ha fet públic (sí o no).