Guia Completa de Materials i Tècniques de Pintura: Història i Teoria del Color
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,82 KB
Materials Bàsics de la Pintura
- Pigment: Substància en pols que dona color a la pintura (natural, orgànic, inorgànic i sintètic).
- Aglutinant: Substància que uneix les partícules de pigment i li dona una textura pastosa (olis, coles, resines, ceres, etc.).
Dissolvents
Líquid que, barrejat amb pintura, li dona més fluïdesa (aiguarràs).
Tècniques de Pintura Clàssiques i Modernes
Tècniques Clàssiques
Pintura al Fresc
Consisteix a pintar una paret o mur damunt d'una preparació de calç o guix encara fresca. Típica del Romànic (s. X-XII, Alta Edat Mitjana).
- S'ha de fer ràpid, amb un esbós previ.
- Té gran durabilitat.
- No permet rectificacions.
- Aglutinant: Calç o guix.
- Suport: Paret o mur.
Tècnica del Tremp
Consisteix a barrejar pigment de color amb aigua i, com a aglutinant, rovell d'ou. Es pinta sobre fusta, sovint en retaules.
- La fusta es cobria de guix, amb un punxó es dibuixava i després s'aplicava el color.
- Característica del Gòtic (s. XIII-XIV, Baixa Edat Mitjana).
- Permet rectificacions.
Tècnica de l'Oli
Consisteix a barrejar pigments de color amb oli de llinosa o de nou. S'aplica sobre fusta o tela. Les eines són el pinzell i l'espàtula. Típica del Renaixement (s. XV).
- Permet rectificar i pintar lentament.
- Aconsegueix gran detallisme i colors suaus i brillants.
- Amb el temps es fa malbé i s'ha de retocar.
Tècnica de l'Aquarel·la
Consisteix a barrejar pigment de color amb goma aràbiga i aigua, i s'aplica amb pinzells sobre paper. Popularitzada durant el Renaixement.
- És una tècnica ràpida i àgil.
- Útil per fer esbossos.
- Ofereix colors suaus i transparents.
- No permet rectificacions.
Pintura Acrílica
Pintura industrial feta a base de derivats del petroli, que es dissol amb aigua. És molt resistent i s'utilitza des de 1945 (després de la Segona Guerra Mundial).
Tècniques del Segle XX i No Pictòriques
Tècniques del Segle XX (No Materials Pictòrics)
Collage
Consisteix a introduir al quadre fragments de diari, cartrons, etc., barrejats amb pintura. És propi del Cubisme, amb Picasso i Braque com a màxims representants. Permet experimentar diferents textures i introduir fragments de la realitat.
Pintura Matèrica
Consisteix a crear superfícies pastoses barrejant pintura amb mixtura (sorra, pols, vidre, etc.). Antoni Tàpies n'és el màxim representant. Sovint transmet dolor, patiment, etc.
Tècniques No Pictòriques
Mosaic
Petites peces quadrangulars anomenades tessel·les, fetes de pedra, ceràmica o vidre. Crea una mena de puzle.
Vitrall
Fet de vidre policromat, representa escenes.
S'assemblen a la pintura perquè són bidimensionals i formen escenes.
Context Històric de les Tècniques
Algunes tècniques i els seus períodes de màxima esplendor:
- Mosaic (Romana)
- Fresc (Romànic)
- Vitrall (Gòtic)
- Tremp (Gòtic)
- Oli (Renaixement)
- Aquarel·la (Renaixement)
- Acrílic (Contemporani)
Formes de Pintura
Dibuixística
Predomina el dibuix, molt definit.
Pictòrica
Formes difuminades, poc definides.
Línies en la Pintura
El traç que delimita les formes i constitueix el dibuix. Hi ha tres tipus principals:
Traç Fi
Molt prim, gairebé inexistent.
Traç Gruixut
Línia molt visible, pròpia del Romànic.
Traç Difuminat
Línia poc marcada, pròpia de la pintura pictòrica. Dona més importància al color.
Colors en l'Art
Colors Càlids
Vermell, taronja, groc, ocres i derivats. Són colors expressius, passionals, que s'apropen a l'espectador. Són lluminosos i expandeixen la llum.
Colors Freds
Blaus, verd, violetes i derivats. Absorbeixen la llum i s'allunyen de l'espectador. Són colors racionals.
Colors Purs
S'apliquen de forma plana i no tenen tonalitats diferents, sense barreja.
Colors amb Tonalitat (Clarobscur)
Barreja de colors que forma clarobscurs, donant volum a les figures.
Colors Lluminosos o Apagats
Reflecteixen llum o domina la foscor.
Colors Primaris
Groc, vermell i blau.
Colors Secundaris
Taronja (vermell i groc), violeta (blau i vermell) i verd (groc i blau). Cada color secundari és complementari d'aquell color primari que no entra en la seva composició.