Guia Completa d'Investigació de Mercats: Tècniques i Anàlisi
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,92 KB
Investigació de Mercats: Estratègies i Tècniques
La investigació de mercats ha de ser: sistemàtica, objectiva, amb capacitat de síntesi, unitària i orientada a reduir el risc.
Etapes de l'Estratègia de Màrqueting
- Identificar i avaluar oportunitats.
- Anàlisi dels segments de mercats i avaluació de l'objectiu.
- Planificació i orientació del màrqueting mix.
- Anàlisi del funcionament del mercat.
Limitacions de la investigació de mercats: obtenció d'informació (essencial per a un estudi: limitació de l'univers, mètodes de mostreig, enquestes, entrevistes), informació procedent de les persones, anàlisi de la informació, comunicació dels resultats.
Operacionalització del problema: Objectius generals → objectius específics.
Fonts secundàries: internes i externes, públiques i privades.
Tècniques Qualitatives
Qualitatives: obtenir informació que permeti entendre la naturalesa i el comportament... Què, com i per què. Permet aprofundir en fenòmens no observables directament. Poc estructurades. Perspectiva holística (analitza fenòmens en el seu conjunt), mostres petites. Resultats explicatius.
Entrevistes en Profunditat
Entrevista en profunditat: no estructurada, directa. Actitud no directiva, condueix. Esponja (sense opinions ni prejudicis). Mecanismes d'inducció. Preguntes obertes i no dirigides.
Entrevistes Estructurades
Entrevista estructurada (com un qüestionari però més obert):
- Avantatges: informació fàcil de processar, l'entrevistador no necessita gaire entrenament, uniformitat de la informació obtinguda.
- Inconvenients: no permet aprofundir.
Entrevistes Semi-estructurades i Altres Tècniques
Entrevista semi-estructurada: seguim un guió però estem oberts.
Història de la vida: autor.
Entrevistes a experts: l'expert representa un grup, informació més limitada, la guia de l'entrevista té un paper important.
Etnogràfica: entrevista amb observació (converses amigables, durant la compra i el consum).
Reunions de Grup
Reunions de grup → Teoria de Kurt Lewin: un grup com a estructura, interacció psicosocial (dinàmiques afecten l'evolució), camp de força social (interaccions), teoria dels grups (com es comporten...).
Què és? Dos o més persones amb consciència de grup, objectius compartits, dependència recíproca, comunicació mútua.
Tècniques Delphi i Focus Grup
Delphi (qualitativa + quantitativa → experts).
Focus grup (5 a 12 persones → grup fàcil de controlar, però hi ha menys interacció). Homogeni o heterogeni.
- Disseny del guió.
- Mostra.
- Captació.
- Logística.
- Equipament per facilitar la discussió.
- Presentació.
- Leading.
- Gratificacions.
Tècniques Projectives i Anàlisi de Dades Qualitatives
Tècniques projectives: no estructurades, indirectes. Trencar barreres (consciència, irracionalitat, inadmissibilitat, auto-acusació, cortesia).
Exemples: frases incompletes, test de vinyetes, associació de paraules.
Fases de l'Anàlisi d'Informació Qualitativa
- Fase prèvia (transcriure la informació obtinguda).
- Categorització (buidatge inductiu o deductiu).
- Classificació (identificar tendències o patrons).
- Estructura: definir l'estructura en base als objectius.
Mostreig: Conceptes Clau
Mostra: ha de representar l'univers, sense distorsió (procediment de mostreig), representativa.
Paràmetres (majúscula) → referència al conjunt de l'univers.
Estimadors (minúscula) → representen la població.
Error mostral → e = +- k arrel de: ((N-n)/(N-1)) * (q*p/n) → n = mostra, N = univers, p = valor estadístic, k = nivell de confiança, p = 1 - q.
Tipus de Mostreig Probabilístic
Mostreig probabilístic:
Aleatori Simple
Aleatori simple: elements ordenats, sorteig independent tant d'elements com de la població. Ex: treiem un nom a l'atzar d'una capsa.
Aleatori Sistemàtic
Aleatori sistemàtic: es fa un únic sorteig, elements ordenats, s'ha de buscar el coeficient d'elevació h = N/n → el nombre a l'atzar ha de ser més petit que n.
Estriat
Estriat: dividim la població en grups (estrats: homogenis, mostres iguals, dades poblacionals) que tenen característiques comunes.
- Mostra proporcional = n * % univers
- % mostra = mostra no proporcional / n
- Ponderació de cadascun dels elements de la mostra = mostra proporcional / mostra no proporcional → els resultats als quals s'ha de donar més pes.
Conglomerats
Conglomerats: classificar els conglomerats homogenis en base a una característica → s'escull aleatòriament un nombre de conglomerats → dels escollits també es fa una elecció aleatòria.
Mostreig Empíric No Probabilístic
Empíric no probabilístic: no es coneix la probabilitat de l'individu escollit. No es poden extrapolar els resultats a la població, pot tenir biaixos, no tenim una base de dades de l'univers.
Tipus de Mostreig No Probabilístic
- Quotes: no disposem de llistats de l'univers.
- Random routes: s'estableixen rutes que permeten cercar aleatorietat. Ex: ajuntament enquesta satisfacció.
- Oversampling: escollir individus d'un grup minoritari per estudiar-lo millor.
Mostreig No Aleatori
No aleatori: no es coneix la probabilitat que un individu sigui escollit. Inclou biaixos. No es poden extrapolar resultats.
Tipus de Mostreig No Aleatori
- Bola de neu: ho envies als teus amics i aquests a altres.
- Conveniència: els que tens més a mà perquè és més fàcil.
- Judici: sobre persones que saben del tema.
Qüestionaris i Enquestes
Qüestionari: conjunt de preguntes amb opcions de resposta.
Enquesta: és la tècnica i implica que hi ha una mostra.
Etapes del Qüestionari
- Determinació del tipus de qüestionari (longitud...).
- Determinació del contingut de les preguntes individuals.
- Determinació de l'ordre de les preguntes.
- Determinació de la forma de respondre a cada pregunta (tipus d'escala).
- Redacció de cada pregunta.
- Determinació de les característiques físiques del qüestionari i del material de suport.
- Pilotatge i l'esborrany del qüestionari (possibles errors: formulació preguntes, treball de camp, tasca entrevistador, seqüència i extensió del qüestionari).
- Elaboració del qüestionari definitiu.
Tipus de Variables
(Segons operativitat numèrica) Variable:
- Qualitativa: nominal (classificar a, b, c), ordinal (jerarquia 1, 2, 3).
- Quantitativa (segons mètrica): discretes (comptar 1, 2, 3), contínues (mesurar 1,5... 1,7).
Escales d'Actitud
Escales d'actitud:
Comparatives
- Amb parella (resposta ordinal, parelles: te o cafè i ha de triar).
- De classificació (ordena els ingredients que més agraden).
- De suma constant (la barra de 0 al 10).
- De classificació Q (classificar en grups de criteris determinats).
No Comparatives
- Classificació contínua (molt desfavorable – molt favorable).
- De Likert (totalment d'acord, d'acord, ni acord ni...).
- De Guttman (ordenades, si tries l'última es suposa que les anteriors també: primària, ESO).
- Osgood o diferencial semàntic = paraules antònimes (moderna X X X X X antiquada).
Neuromàrqueting: Cervell Triünic
- Reptilià (primitiu – supervivència).
- Límbic (emocional).
- Neocòrtex (pensar).
Tècniques de Neuromàrqueting
- Seguiment de l'ull:
- Aparells de seguiment de l'ull: registre de moviments òptics, ordre d'observació i reexaminació d'elements; útil per avaluar anuncis publicitaris.
- Pupil·lòmetre: mesura canvis en el diàmetre de la pupil·la.
- Seguiment ocular: determina el punt de fixació de l'ull.
- Expressions facials:
- Electromiografia: registra microexpressions facials vinculades a emocions.
- Anàlisi facial: analitza activitat muscular facial.
- Reacció del cos:
- Resposta galvànica de la pell: indica l'estat del subjecte davant estímuls.
- Psicogalvanòmetre: mesura canvis en la resistència elèctrica de la pell.
- Ritme cardíac:
- Desacceleracions (curt termini): increment de l'atenció.
- Acceleracions (llarg termini): "Arousal" emocional negatiu (resposta defensiva).
- Visió neurocientífica:
- Encefalografia: mesura canvis elèctrics al cervell.
- Ressonància magnètica funcional: monitoritza funcions fisiològiques.
- Magnetoencefalografia: mesura canvis magnètics al cervell.
- Tomografia d'emissió: avalua activitats cerebrals.
Tipus d'Enquestes
Enquesta: personificació AD-HOC, OMNIBUS, PANELL (persones mateixes mostra fixa).
Estadística Descriptiva
- Moda: nombre que es repeteix més vegades.
- Mediana: nombre que divideix en 2 (un 50% superior a això i un 50% inferior a això).
- Rang (mesura dispersió): distància entre el més alt i el més petit.
- Diagrama de caixa (mesura dispersió): representació gràfica de la mediana, rang interquartílic i rang esperat (valors atípics 1,5 i el 3. Valors extrems: superen en 3 vegades la longitud de la caixa).
- Variància (mesura dispersió): mesura la mitjana de desviacions al quadrat de les observacions respecte la mitjana.
- Desviació típica: com més petit vol dir que són més iguals i com més gran més diferents.
- Curtosi: mesura d'apuntament: platicúrtica (desordenada, c < 0), mesocúrtica (piràmide ordenada, c = 0), leptocúrtica (piràmide desordenada, c > 0).
Anàlisi de Dades: Combinació de Variables
- Variable nominal o ordinal + variable nominal o ordinal = Taula de contingència.
- Variable nominal o ordinal + variable mètrica = Comparació de mitjanes.
- Variable mètrica + variable mètrica = Correlacions.
Correlació i Gràfics
- Correlació: informació quantitativa: escala interval o raó. Coeficient de relació de Pearson: -1 (relació inversa quasi perfecta) i 1 (relació directa quasi perfecta) (0 = no relació).
- Gràfic de tija i fulles: variable numèrica (quantitativa) → veiem valors individuals.
- Histograma: gran nombre d'observacions, es vol veure el conjunt de la distribució. Totes les classes han de tenir la mateixa amplitud. El nombre de classes depèn de la quantitat de dades.
- Histograma vs Diagrama: histograma (variables quantitatives. No cal ordenar). Diagrama (variables categòriques (ordenades)).