Guia Completa: Hàbits, Autonomia i Necessitats Bàsiques en Educació Infantil

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,68 KB

Necessitats Bàsiques

Fins que els nens puguin satisfer les pròpies necessitats, els adults hem de fer-ho per ells.

Tipus de Necessitats Bàsiques:

  1. Corporals: Des que neix té unes necessitats que cobrim de manera que l'agafem i cuidem.
  2. Seguretat i Protecció: Li fem sentir protegit parlant-li amb suavitat.
  3. Afecte: Amb les manifestacions a través de la comunicació i respecte a les seves demandes.
  4. Autoestima: Si té bon afecte desenvoluparà l'autoestima.
  5. Coneixements i Comprensió: Es cobreix ajudant-lo a desenvolupar els coneixements propis de l'edat.
  6. Bellesa i Harmonia: Al nen li agrada tenir l'entorn net i ordenat perquè el fa sentir millor.
  7. Buscar Objectius Personals: És propi de cada nen, però es decanta pel que l'envolta.

Autonomia Personal

És la capacitat d'autodeterminació d'una persona, amb la finalitat de ser autosuficient en la realització i desenvolupament de les decisions sobre la seva vida.

Rutina

És un costum personal, mecanitzat per la convivència. La rutina és inflexible, no permet modificacions.

Hàbits

És un mecanisme estable que crea destreses o habilitats i, a més, és flexible; el podem utilitzar per a diferents situacions i es poden modificar.

Habilitat

Haver adquirit una destresa en alguna cosa.

Fases dels Requisits per a l'Adquisició d'Hàbits:

  1. Preparació: Hem d'observar el nivell maduratiu.
  2. Aprenentatge: Ensenyar com es fa la conducta adequada que volem que adquireixi.
  3. Automatització: Es repeteix tantes vegades que el nen la fa bé sense pensar-hi de forma conscient.
  4. Consolidació: Aplicació immediata de la conducta.

Adquisició d'Hàbits: Metodologia General

Que el nen adquireixi un aprenentatge i que evolucioni per convertir-se en hàbit.

  1. Els nivells i conductes que s'han d'aprendre: (Plantejar-se en funció de l'edat, dificultats i l'aprenentatge que s'ha de dur a terme).
  2. Moment de plantejar la situació: (Una línia educativa que porti a adquirir l'aprenentatge).
  3. La manera de plantejar la situació: (Com es motiva i es genera una actitud positiva per assumir l'aprenentatge).
  4. El control de l'aprenentatge: (Comprovar que es donen respostes segons el comportament i les actituds).
    • a) Mesures Correctores: Són una sèrie d'estratègies i actuacions que incideixen en la comprensió que es planteja i la possible execució. Així s'eviten dificultats (fer una distribució de tasques, calendari/horari, revisió periòdica, valorar l'edat del nen...).
    • b) Situacions a Evitar: (Evitar els canvis freqüents en les responsabilitats, no cal recordar-li a cada moment el que ha de fer, no hem de fer allò que li toca fer al nen).
    • c) Respostes Correctores: L'estabilitat dels comportaments ha de garantir-se mitjançant una resposta educativa adequada. El camp dels hàbits és un dels que poden generar conductes inadequades. Hem de seguir tenint una actitud positiva, dialogant i emocionalment. Abans de fer, has d'informar.

Maduresa Social

Manera de comportar-se davant les situacions que hem d'afrontar, individualment, lluny de la família.

Relacions

Aprèn a relacionar-se amb els adults veient com actuen els seus pares.

Avaluació i Instruments

Els criteris són:

  • Respecte i acceptació als altres.
  • Fer autònomament i amb iniciativa activitats habituals per satisfer necessitats bàsiques.
  • Col·laborar amb l'ordre i la neteja.
  • Cuidar i mantenir ordenades les seves coses.

Avaluació Inicial del Professorat

Saber si serem capaços d'inculcar uns hàbits correctes i de la forma correcta, avaluant-nos en cadascuna de les 7 necessitats:

  • Corporals: Els educadors ajuden els nens a sentir-se segurs i protegits.
  • Seguretat i Protecció: Ajuda a seguir endavant i desenvolupar la necessitat d'afecte.
  • Afecte: Autoestima.
  • Coneixement i Comprensió.
  • Bellesa i Harmonia.
  • Buscar Objectius Personals.

Avaluació Inicial dels Alumnes

Es passarà un qüestionari (d'alimentació, d'hàbits de vestir-se i d'higiene) als pares sobre els hàbits que té el nen a casa i serà l'informe inicial.

Avaluació del Procés

Quan ja coneixem la situació de cada nen i sabem el que volem corregir o ensenyar al nen, passarem a observar amb una taula d'observació amb els ítems que ens interessen.

Avaluació Final

Serà una síntesi de tots els èxits adquirits pel nen durant el curs i també farem un informe del que no hem assolit amb el nen, que tindrem en compte per al curs vinent.

El Paper dels Adults en l'Autonomia Personal dels Nens

A partir d'aquests llaços, serà capaç de crear relacions saludables amb el seu entorn humà i natural. Si rep aquest afecte, serà capaç de donar i rebre afecte.

Necessitats Afectives

Els nens necessiten rebre missatges positius per sentir-se acceptats i reconeguts.

Bon Tracte

Implica que els adults facilitin al nen el desenvolupament de les seves capacitats d'aprenentatge i obtenció de coneixement mitjançant l'estimulació adequada. El nen ha d'estar estimulat i ajudat per desenvolupar la seva percepció; és indispensable que pugui experimentar i descobrir, i saber el resultat de la seva conducta afavoreix l'aprenentatge.

Capacitats i Habilitats a Desenvolupar en Educació Infantil:

Capacitats:

  1. Apego: Fer vincle afectiu amb altres segons les seves necessitats.
  2. Empatia: Capacitat de posar-se al lloc de l'altre.
  3. Participació en xarxes socials i ús de recursos de comunitat i escola: Capacitat de demanar, aportar i rebre ajuda de xarxes socials.

Habilitats:

  1. Nutritives: Donar-los materials per completar la maduració biològica, psicològica i social.
  2. Socialitzadora: Construir l'autoconcepte i la identitat.
  3. Educativa: Els adults assumeixen la responsabilitat de ser els principals educadors, amb una autoritat caracteritzada per l'afecte i l'empatia.

Càstigs i Recompenses

El càstig s'aplica quan el comportament no és adequat i es premia quan sí ho és.

Implicacions de les Famílies:

  • Informació escrita.
  • Reunions de tutoria.
  • Reunions trimestrals.
  • Entrevistes.
  • Contacte diari.

Estratègies Educatives per a la Creació i Manteniment d'Habilitats (1r Cicle d'Educació Infantil)

En el 1r cicle d'Educació Infantil s'han de desenvolupar les següents capacitats:

  • Adquirir una progressiva autonomia en les activitats habituals.
  • Desenvolupar les capacitats afectives.
  • Adquirir i mantenir hàbits bàsics relacionats amb la higiene, la salut, l'alimentació i la seguretat.
  • Relacionar-se amb els altres i adquirir pautes elementals de convivència i relació social.
  • Exercitar-se en la resolució pacífica dels conflictes.

Continguts:

  • Adquirir els hàbits elementals de salut i benestar.
  • Millora de les destreses motrius.
  • Habilitats manipulatives.
  • Desenvolupament del llenguatge.
  • Vincles afectius i regulació progressiva de l'expressió de sentiments i emocions.

Es treballaran els àmbits d'experiència: convivència, equilibri i desenvolupament de l'afectivitat, i hàbits de vida saludable.

Metodologia:

Es basaran en les experiències, activitats i el joc, i es fomentarà l'adquisició d'hàbits. Els hàbits cal considerar:

  • Hi ha d'haver regularitat i fermesa en la repetició.
  • S'ha de descompondre la conducta en accions més petites i successives perquè pugui ser apresa pel nen.
  • El nen ha de gaudir fent l'acció.
  • Hi ha d'haver canals de comunicació entre el nen i l'educador per reforçar l'hàbit.

L'objectiu és aconseguir que els hàbits siguin estables i siguin uns marcs de referència perquè les situacions siguin familiars i els nens hi estiguin còmodes, ja que adquirir bons hàbits en la infantesa forma adults molt més segurs i amb més autonomia.

Entradas relacionadas: