Guia Completa: Fases de la Investigació i Metodologia Quantitativa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,82 KB

Fases de la Investigació Científica

Fase 1: Selecció i Formulació del Problema

  • Selecció del tema d'investigació.
  • Plantejament del problema: Es valora la idoneïtat, pertinència, rellevància i repercussió de l'objecte d'estudi.
  • Formulació d'objectius i/o hipòtesis.
  • Estat de l'art: Revisió de la literatura existent.
  • Marc teòric: Desenvolupament del fonament conceptual i contextual de la investigació.

Fase 2: Planificació del Disseny Metodològic

Aspectes de programació de la investigació (operativització del procés):

  • Mètode o dissenys de la investigació: Definició d'hipòtesis, preguntes i objectius, selecció de la mostra, estratègies de recollida, anàlisi i difusió de les dades.

Fase 3: Execució i Treball de Camp

Conjunt de tasques científic-tècniques orientades al desenvolupament i aplicació que estableix el període de planificació:

  • Recollida i anàlisi de dades.
  • Presa de decisions.

Fase 4: Anàlisi, Interpretació i Difusió de Dades

Treball amb les dades. Tasques que contemplen activitats des de la interpretació i disseminació de les dades obtingudes en la investigació:

  • Interpretació dels resultats.
  • Elaboració de conclusions.
  • Redacció de l'informe.
  • Publicació de resultats i procés crític compartit amb la comunitat científica.

Fase 5: Avaluació i Reflexió Final

Avaluació o autoavaluació del procés d'investigació. Identificació de limitacions i ètica. Nous desafiaments.

Metodologia Quantitativa

És una investigació empírica i analítica. Basa els seus estudis en nombres estadístics per donar resposta a relacions de causa-efecte concretes.

A diferència de la investigació qualitativa, que se centra en paraules, el mètode quantitatiu es basa en nombres i estadística, sent els estudis probabilístics la seva manera d'analitzar cada situació.

Característiques de la Metodologia Quantitativa

  • Necessita una relació numèrica entre les variables del problema d'investigació.
  • Les dades analitzades han de ser quantificables.
  • És descriptiva.
  • Analitza i prediu el comportament de la població.
  • Se centra en una causa i un efecte.
  • Els resultats poden aplicar-se a situacions generalistes.
  • S'orienta a resultats.
  • Estudia les conductes humanes i els comportaments d'una mostra de la població.

Dissenys No Experimentals

Disseny Comparatiu-Causal

Vol detectar factors associats a certs fenòmens mitjançant la comparació de semblances i diferències entre subjectes. Pretén explicar relacions de causalitat, però les variables de l'estudi no es poden manipular experimentalment.

Disseny Descriptiu

Pretén descriure un fenomen, la seva estructura i les seves característiques, sense arribar a una explicació exhaustiva. Té un caràcter exploratori.

Tipus de Dissenys Descriptius:

  • Estudis per Enquesta: Són estudis orientats a descriure característiques dels subjectes a través de preguntes directes (qüestionaris o entrevistes) a una mostra representativa. Expressen informació en termes quantitatius: percentatges o freqüències.
  • Estudis Observacionals: Són estudis on la informació s'obté a través de l'observació directa de la conducta dels subjectes. Inclou l'observació sistemàtica.

Dissenys de Desenvolupament

Descriuen l'evolució que experimenten les variables (els fenòmens) durant un interval de temps.

Tipus de Dissenys de Desenvolupament:

  • Estudis Longitudinals: S'estudien característiques dels mateixos individus en diferents moments o nivells d'edat (E1, E2, E3... En) mitjançant observacions repetides (O1, O2... On).
  • Estudis Transversals: En un mateix moment s'estudia una característica en diferents períodes evolutius. Es comparen diferents grups d'edat (G1, G2... Gn) observats en un mateix moment (O1).
  • Estudis de Cohorts: Comparació de la freqüència d'un determinat desenllaç entre dues poblacions, una de les quals està exposada a un factor de risc al qual no està exposada l'altra. Els individus que componen els grups d'estudi se seleccionen en funció de la presència d'una característica o exposició. Es selecciona un grup exposat i un grup no exposat.

Disseny Correlacional

S'utilitzen per descobrir les relacions entre dues o més variables, la direcció, el sentit i la magnitud d'aquesta relació, a través d'indicadors matemàtics (els coeficients de correlació).

Entradas relacionadas: