Guia Completa: Estructura i Creació de Propostes Educatives

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,74 KB

Què és una proposta educativa?

Una proposta educativa és un pla que fem per organitzar activitats pensades per a un grup d'infants. Aquest pla té uns objectius clars, és a dir, coses que volem aconseguir amb els infants. Per fer-lo bé, hem de tenir en compte com són els infants, què necessiten i què volem que aprenguin.

Com s'estructura una proposta educativa?

1. Contextualització: On i com són els infants

  • On som: el nom de l’escola, la classe, l'espai...
  • Com és el grup: edat dels infants, característiques generals (si són més moguts, si són molt curiosos, si tenen diferents cultures, si hi ha alguna necessitat especial...).
  • Què hem observat: alguna cosa que ens cridi l’atenció i que justifica que vulguem treballar certs aspectes.

Exemple: A la llar d’infants Piscis, tenim un grup d’infants de 2-3 anys amb molta diversitat cultural. Vam observar que molts infants responen molt bé als sons i les textures, però no mostren gaire interès per les olors. Això ens fa pensar que podem potenciar l’olfacte.

2. Justificació: Per què fem aquesta proposta?

  • Per què creiem important fer aquesta activitat en aquest moment.
  • Què aporta al desenvolupament dels infants.
  • En quin punt del curs o del creixement dels infants ens trobem.

Exemple: Vivim en una societat on els infants estan molt exposats a tecnologies, cosa que fa que sovint utilitzin menys els sentits del tacte i l'olfacte. Volem fer una proposta on, a través del joc i de l’experimentació, els infants puguin explorar amb el cos i els sentits, millorant la seva curiositat i el seu desenvolupament global.

3. Objectius: Què volem aconseguir?

  • Cap a on volem portar els infants.
  • Quins aprenentatges o actituds volem afavorir.

Exemples:

  • Fomentar la col·laboració entre infants a partir del joc sensorial.
  • Estimular l'olfacte a través del reconeixement d'olors variades.
  • Potenciar la classificació d'objectes a partir de les textures.
  • Afavorir la curiositat i l'autonomia en les activitats d’experimentació.

4. Continguts: Què treballarem?

  • Coneixements: el què.
  • Habilitats: el saber fer.
  • Actituds: el saber estar.

Exemples:

  • Coneixement de diferents materials i les seves textures (suau, rugós, fi...).
  • Diferenciació d’olors (dolces, fortes, suaus...).
  • Escolta activa de sons d'objectes i animals.
  • Respecte pel material i pel torn de paraula durant els jocs en grup.

5. Activitats: Què farem?

  • Títol de l'activitat.
  • Descripció breu del que es farà.
  • Material necessari.
  • Durada aproximada.

Exemples:

  • Detectius de l’olor: Els infants hauran d'endevinar què hi ha dins de pots opacs només olorant.
  • Mapa sensorial: Crearem un mural gran on enganxarem teles, papers i altres materials per tocar i explorar.
  • Colors i sorpreses: A partir de bosses opaques amb objectes dins, els infants hauran de tocar i intentar endevinar què hi ha.
  • Quin animal sóc?: A través de sons d'animals, els infants hauran de descobrir quin animal sona i imitar-lo.

6. Metodologia: Com ho farem?

  • Tipus de metodologia (joc lliure, guiat, experimentació...).
  • Rol de l’educador (acompanyar, observar, guiar...).
  • Organització dels infants (grup gran, petits grups, individual...).
  • Material que utilitzarem.

Exemple: Treballarem mitjançant el joc lliure i guiat. El paper de l’educador serà observar i ajudar quan sigui necessari, deixant espai a l’autonomia. Farem activitats tant en petits grups com en gran grup, en espais oberts i tranquils. Utilitzarem materials naturals, reciclats i sensorials.

7. Avaluació: Com sabrem si hem assolit els objectius?

  • Quins aspectes observarem en els infants.
  • Com recollirem la informació (observació directa, fotos, mural, conversa amb els infants...).
  • Quan avaluarem (durant l’activitat, al final, etc.).

Exemples:

  • Observar si els infants són capaços de reconèixer i diferenciar olors.
  • Veure si es mostren participatius i actius en les activitats.
  • Analitzar si saben ordenar objectes segons textures quan es proposa.
  • Recollir anècdotes, frases o moments clau en una graella d'observació.

Entradas relacionadas: