Guia Completa per a Entrevistes i Gèneres Radiofònics

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,23 KB


- Depenent del subjecte de l’entrevista:

poden ser a personalitats, a experts i analistes, o a gent del carrer. Cada una d’aquestes entrevistes implica coses molt diferents: temes, tracte, etc.

- No tenim les mateixes responsabilitats quan entrevistem a algú del carrer que a un polític, etc.

- Hem d’anar amb compte que la persona no se senti molesta.

- En el cas dels polítics, hem de vigilar que no imposiin el que volen que se’ls hi pregunti.

- Als experts i als polítics no se’ls hi pot donar la bateria de preguntes, només els hi podem dir el tema sobre el qual els entrevistarem. De tal manera, es poden preparar els temes i buscar la seva informació però sense saber les preguntes.

- Les entrevistes a la gent del carrer: prèviament hem de parlar amb ells, escoltar la seva veu, etc.

- Com sona la veu i com s’expressa la persona. Hi ha gent que per tipus de veu o altres anomalies, no podem posar la seva veu en antena.


- Hi ha 2 tipus d’entrevistes diferents:

1) Les que faran la gent del programa:


es faran a l’estudi. El productor aportarà documentació molt concreta i resumida. No les fem directament, ens diràn si has de preparar preguntes o no.

2) Quan fem enquestes al carrer, de forma directa:


sortim a l’exterior a enquestar a la gent sobre un tema concret. No tenen un valor seriós. Son explicatives, lúdiques. Ofereixen un espai de participació però el que es pretén és posar en veu de la gent del carrer opinions i experiències que ja sabem que existeixen.

Per evitar brevetat en les respostes hem de fer preguntes utilitzant les 5W (principalment en “per què” i el “com”). Escoltar és molt important durant es fa l’enquesta.

Tècniques de l’entrevista

- NO utilitzar laconisme (si, no, vale,...) Evitar brevetat en les respostes.

- Escoltar les respostes: que contestin el que preguntem per veure si se l’entén.

- Tenir les preguntes escrites per així poder fer anotacions, per fer una pre-edició.

- En el lloc, ens hem de presentar (dir el nom) i dir també per quina ràdio treballem.

- La primera cosa que gravarem serà el nom de les persones.

- Depenent de la resposta que hagi donat, la haurem de tornar a repetir per evitar brevetat.

- Quan acabem l’entrevista hem de donar els gràcies i no ens hem de comprometre a enviar una còpia.

- El micro/gravadora sempre els hem de tenir agafats nosaltres. Així podem tallar a la gent que s’enrolla.

- Abans de començar l’entrevista, hem d’escoltar els sorolls que hi ha al voltant. Per què els entrevistats entenguin bé el que els hi preguntem: INTEL!LIGIBILITAT.

Els talls de veu

- Normalment duren de 7/10 a 45 segons. Menys de 7 queda molt curt.

- Fan que et traslladis a un escenari.

- Per presentar i acomiadar es fa una breu introducció del que diran, per acomiadar es pot fer el mateix.

- En un tall de veu s’hauria d’incloure les opinions i valoracions de la gent entrevistada ja que nosaltres no ho podem fer.

- Últim pas: com treballem el tall. És millor que sigui el productor que fagi l’edició ja que si ho fa algú

 altre haurà de escoltar-ho tot. Ex: Tall 1 (des de 4’07’’ fins 4’22’’). 3 primeres i últimes paraules.

- Anotació conclusiva, no aguda: queda malament. Es pot evitar enganxar troços.

3.1.6 Radio fórmula informativa

-
Gènere que es basa en la emissió continuada de notícies i comentar l’actualitat. (trànsit, agenda cultural, previsió del temps,...)

- té una estructura formal repetitiva. Hot clock: agafem l’estona que vulguem i decidim com l’estructurem el nostre programa.

- Per anar bé, les radiofórmules han de tenir un rellotge de programació (hot clock). La radiofórmula és un tipus de programació.

- A nivell de producció només ho poden fer grans emissores, ja que és molt car.

- Utilitzen centres territorials on aprofiten per tenir informació per tot arreu.

3.1.7 Magazine informatiu -


És un gran gènere, perquè està composat de diferents espais i seccions que a l’hora també són gèneres. És una barreja dels gèneres amb debats, tertúlies, reportatges, entrevistes,...

- Els mitjans de ràdio d’aquí és gent gran i els magazins son per homes i els magazins d’entreteniment són més per dones. Existeix masclisme.

3.1.8 Locució d’intormatius

-
Actualment a la ràdio es vol transmetre a l’oient Naturalisme i fluidesa. Seria comú en tots els gèneres però en els informatius intentem mantenir una petita distància amb l’oient perquè sinó el discurs perd credibilitat.

- Hem d’anar molt amb compte en ordenar els grups fònicis, perquè si els tallem per un lloc no adequat, podem canviar tot el seu significat.

- L’entonació ha d’intentar ser neutral (depèn de cada emisora).

- Les paraules claus s’han d’intentar ressaltar. Així té més ritme i és més entenedor.

- L’mprovització aàreix sobretot amb les retransmissions, però s’hauria d’evitar.

Entradas relacionadas: