Guia Completa d'Entrenament Tècnic en Futbol d'Alt Nivell

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 12,45 KB

Factors de Progressió en l'Entrenament Tècnic

Fases de Desenvolupament del Treball Tècnic

  1. Activitat o exercici individual

  2. Activitat o exercici amb company (per parelles)

    • En posició estàtica
    • En posició dinàmica
  3. Activitat o exercici amb grup (més de 2 jugadors)

  4. Activitat o exercici amb equip (amb 11 jugadors)

Aspectes Variables per a la Progressió

La progressió es pot modular augmentant la velocitat, la intensitat i la dificultat (oposició, reducció d'espais, complexitat).

Accions Tècniques en Dificultat: Activitats Pràctiques

Activitats per Avaluar el Nivell Tècnic del Jugador

Realitzarem tests per avaluar cada acció tècnica.

Exercicis de Consolidació del Nivell Tècnic

Una vegada tinguem els resultats dels diferents tests, realitzarem una varietat d'exercicis per assegurar-nos que el jugador o la jugadora ha assolit bé el nivell tècnic que ens marquen els tests.

Exercicis de Millora amb Factors de Progressió

Una vegada hem comprovat la seva consolidació, progressarem sobre el nivell tècnic del jugador, aplicant els factors de progressió. Treballarem mitjançant exercicis pràctics amb dificultat creixent:

  • A un toc
  • Amb dos tocs
  • Amb tres tocs
  • Amb total llibertat

En grups reduïts:

  • En inferioritat numèrica (2x3, 3x4, etc.)
  • En igualtat numèrica (2x2, 3x3, 4x4, etc.)
  • En superioritat numèrica (3x2, 4x3, 5x4, etc.)

Amb ritme:

  • Poc intens
  • Elevat
  • Amb canvis de ritme

Amb reducció de l’espai:

  • Espai gran
  • Espai mig
  • Espai petit

Entrenament de Situacions Tècniques en Dificultat

Metodologia General

  • Amb velocitat del jugador
  • Amb velocitat de la pilota
  • Amb dificultat de la pilota:
    • Diverses procedències
    • Diverses trajectòries
  • Amb dificultat de l'oposició

Entrenament de Situacions de Joc: Tècnica i Tàctica Individual

  • Situacions d'1x0
  • Situacions d'1x1
  • Situacions de 2x1
  • Situacions de 2x2
  • Situacions de 3x2
  • Situacions de 3x3

Entrenament Tècnic per a Futbolistes d'Alt Nivell

Realitzarem el seu entrenament amb:

  • Exercicis o jocs competitius
  • Treball interrelacionat
  • Accions combinatives
  • Recorreguts tècnics
  • Correlacions tècniques
  • Entrenament específic dels jugadors en funció de la seva posició en l’equip (el seu lloc específic). Això ho realitzarem previ anàlisi del rendiment de les accions tècniques dels jugadors en els seus llocs específics, per després treballar les accions més utilitzades per cadascun d'ells.
  • Modificació de l'entrenament tècnic a partir de l’observació del futbol d’alt nivell

Continguts de Procediments

  1. Planificació de l'Entrenament Tècnic d'Alt Nivell

    • Identificació de les característiques de l’equip i dels jugadors/es.
    • Determinació dels objectius i continguts tècnics a prioritzar.
    • Distribució temporal dels continguts a treballar dins les estructures de la planificació: mesocicle, microcicle, sessió.
    • Selecció dels mitjans de treball (tipus d’activitats) i dels criteris metodològics a respectar.
    • Determinació dels mitjans de control per avaluar el treball a realitzar.
  2. Disseny d'una Programació d'Accions Tècniques en Etapa de Rendiment

    • Establiment d’objectius tècnics i dels continguts a treballar.
    • Valoració de les característiques dels jugadors/es i de les condicions de l’entorn.
    • Concreció de les activitats, especificant pautes d’organització i punts a corregir.
    • Seqüenciació i temporització dels exercicis.
    • Plantejament de criteris d’avaluació del treball a desenvolupar.
  3. Explicació de Tècnica Individual i Col·lectiva en Etapa de Rendiment

    • Determinació de la informació que cal comunicar.
    • Identificació de les característiques de les persones receptores.
    • Selecció de l’estratègia de relació i del mitjà de comunicació.
    • Explicació de les característiques de l’acció tècnica o tàctica individual.
    • Demostració clara dels punts clau de l’acció tècnica.
    • Control de la recepció i comprensió del missatge o la informació.
  4. Correcció d'Accions Tècniques Individuals i Col·lectives en Etapa de Rendiment

    • Identificació de l’objectiu de l’acció tècnica individual o col·lectiva.
    • Observació de l’execució per part de l’esportista.
    • Detecció d’accions incorrectes o inadequades.
    • Anàlisi de les causes d’aquestes accions incorrectes o inadequades.
    • Proposta de solucions.
    • Valoració de l’eficàcia de les solucions proposades.
  5. Avaluació d'Accions Tècniques Individuals i Col·lectives en Etapa de Rendiment

    • Determinació dels instruments de control per tal de valorar el nivell tècnic dels futbolistes.
    • Identificació dels tests per tal de valorar el nivell de tècnica individual i col·lectiva dels jugadors/es.
    • Obtenció dels resultats de l’aplicació dels tests.
    • Valoració dels resultats obtinguts.

Continguts d'Actituds

  • Presa de decisions en la selecció dels recursos didàctics de suport a l’explicació o la demostració de les accions tècniques individuals i col·lectives en l’etapa de rendiment en futbol.
  • Valoració de l’estil individual com a component estètic del gest tècnic en el marc de rendiment.
  • Seguretat en les explicacions i les demostracions:
    • Rigor en l’ús de la terminologia tècnica.
    • Ordre i claredat en les explicacions i les demostracions.
  • Recerca d’activitats noves i exercicis que motivin i que siguin atractius.
  • Innovació en les eines de control de les accions tècniques i tàctiques individuals.

Correlacions Tècniques

Concepte

Quan un jugador de futbol aconsegueix enllaçar (una darrere l’altra) dues o més accions tècniques.

Execucions Tècniques Bàsiques

  • Control-passada
  • Control-tir

Maneres de Treballar-les

  • Exercicis o jocs d’assimilació, avançats o competitius
  • Treballant automatismes del sistema de joc
  • Amb accions combinatives
  • Amb recorreguts

Circuits Tècnics

Concepte

És una forma de treballar els aspectes tècnics en un nombre determinat d’estacions o postes amb la finalitat de millorar la tècnica.

Aspectes Fonamentals en la Planificació Tècnica

  1. Definir objectius i establir un procés

    Els entrenaments han de tenir un objectiu tècnic concret. Si utilitzem mètodes d’interrelació, donem prioritat a un objectiu fix, o dos com a molt, que tinguin relació entre ells. Per exemple: si treballem la conducció, definim clarament l’objectiu (1 o 2 màx.): visió perifèrica i control permanent, per exemple; i després apliquem un mètode per a la millora. Sempre entrenem a partir del que ja sabem fer i apliquem línies de millora a partir del que no sabem fer. És per això que cal establir criteris d’avaluació.

  2. Exercicis coherents per a la transferència positiva i l'hàbit

    Assegurar exercicis coherents per aconseguir una transferència positiva i directa, així com l’hàbit.

  3. Entrenaments amens i fàcils d’executar

    Que el jugador treballi i estigui satisfet alhora.

  4. Intensitat adequada per a l'execució precisa

    Intensitat adient per executar amb precisió els gestos tècnics.

  5. Progressió i dificultat dels exercicis segons el nivell

    Progressió i dificultat dels exercicis segons el nivell tècnic dels jugadors. Si són de nivell superior, desmotiven el jugador, i si són de nivell menor, no hi ha càrrega de treball útil.

  6. Treballar accions sense pilota

    Treballar les accions que s’utilitzen quan no tenim la pilota.

  7. La importància de la pràctica constant

    El que no es practica constantment no es domina bé; el que no es domina bé s’utilitza poc i amb por.

  8. Exercicis basats en situacions reals de joc

    Els exercicis s’han de treure de situacions reals de joc, sobretot a partir de l’etapa de perfeccionament (15 anys).

  9. Adaptació dels exercicis al nivell de competició i capacitat

    Els exercicis han d’estar adaptats al nivell de la competició i a la capacitat tècnica dels jugadors.

  10. Exercicis senzills, variats i precisos

    Els exercicis han de ser senzills, variats, adaptats al nivell dels jugadors (exigint precisió).

  11. Progressió en la dificultat segons l'adaptació

    Progressar en la dificultat segons l’adaptació dels jugadors. Les variables són: intensitat, dificultat (+ complexitat, + oposició i + reducció d’espais), velocitat.

  12. Bona organització i coherència

    Bona organització, poques interrupcions, continuïtat i coherència (l’entrenador ha de preparar les sessions a consciència).

  13. Sessions de 90 minuts de treball real

    Sessions de 90’ de treball real.

  14. Coneixement dels exercicis per part de l'entrenador

    Un entrenador ha de conèixer i haver realitzat els exercicis que proposa (valorar dificultat i matisos d’execució).

  15. Tests periòdics per avaluar la millora

    Realitzar tests periòdics per avaluar els índexs de millora del nivell tècnic.

  16. Moment òptim d'aprenentatge en joves

    La capacitat d’assimilar aprenentatges per part dels joves té el seu moment alt als 11-12 anys (estereotip dinàmic i motriu que acaba als 14 anys aproximadament).

Factors Clau en l'Entrenament Tècnic

  1. Motivació i rendiment

    L’entrenador ha d’incidir i motivar el rendiment tot i el gran nombre de repeticions que es donen en l’aprenentatge tècnic.

  2. Meticulositat en l'ensenyament

    Ser meticulosos en l’ensenyament dels secrets de la tècnica i la seva mecànica. Hi ha un procés educatiu per cada acció tècnica i edat.

  3. Correcció efectiva i constructiva

    Saber corregir i percebre el que no es fa bé i per què (no desmotivar ni rebaixar el jugador que ho fa malament, només corregir). Corregir el que és just sense aclapara, corregint 1 o 2 aspectes perquè el jugador no hagi de pensar en dues coses alhora.

  4. Correcció selectiva

    Corregir només els jugadors que ho necessitin.

  5. Actitud de l'entrenador

    Un entrenador sense ganes ni temperament sempre tindrà problemes per motivar els seus jugadors.

  6. Puntualitat en l'entrenament

    Inici puntual de l’entrenament. L’entrenador el més puntual. Treball al camp preparat.

  7. Claredat en les explicacions

    Explicar amb claredat, no deixar lloc al dubte.

  8. Concentració en l'entrenament

    No distreure’s de l’entrenament, evitar converses alienes al propi entrenament.

  9. Importància del ritme i plantejament

    Un entrenament sense el ritme adequat o mal plantejat és pitjor que jugar un partidet.

  10. Evitar mecanitzar errors

    Mecanitzar una acció tècnica mal realitzada és pitjor que no ensenyar-la, ja que després és difícil eliminar uns reflexos per establir-ne d’altres.

  11. Consciència de la millora

    És important que l’entrenador faci veure la millora al jugador i que aquest en prengui consciència; d’aquesta manera s’autoavaluarà i motivarà per ser perseverant en la pràctica repetitiva de les accions.

  12. Actitud positiva del jugador

    Important l’actitud positiva en el jugador.

  13. Sessions amenes i serioses

    Les sessions han de ser amenes, però serioses. Entrenar-se jugant i jugar entrenant.

  14. Entrenament gratificant

    Un entrenament seriós i acceptat pel jugador produeix alegria, diverteix i és gratificant.

Entradas relacionadas: