Guia Completa: Ensenyament d'Escriptura, Gramàtica i Correcció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,25 KB

Diferència entre Error i Falta en l'Aprenentatge

En el context de l'aprenentatge, és crucial distingir entre error i falta:

  • Errors: L'infant comet un error perquè encara no ha treballat o assimilat el concepte.
  • Faltes: L'infant comet una falta tot i haver treballat el concepte prèviament.

Conclusions Clau sobre l'Ensenyament de la Llengua

L'ensenyament adequat de la llengua ha de ser una combinació equilibrada de teoria i pràctica, fomentant la reflexió sobre el seu ús. Això implica comprendre el sistema de la llengua, la normativa i les condicions d'ús. Ensenyar usos implica ensenyar a reflexionar, i reflexionar implica ensenyar usos.

És fonamental utilitzar la gramàtica implícita, és a dir, aprendre la gramàtica mentre s'usa la llengua. A l'escola, hem de transitar del model de gramàtica implícita a la gramàtica explícita, explicant o ajudant el nen a descobrir que el llenguatge és un sistema estructurat a partir del que ell ja utilitza. Aquesta aproximació és la que es proposa en l'article de Xavier Fontich.

La Gramàtica Explícita: Objectius per als Mestres

Com a mestres, hem d'aspirar a un ensenyament de la gramàtica explícita que inclogui:

  • L'explicació raonada de les regles que regulen l'ús de la llengua.
  • Les condicions i regles necessàries per construir frases i textos coherents.
  • La relació entre les regles gramaticals i la producció de textos.

Articles Clau: Ensenyament d'Escriptura i Gramàtica

Article 1: Escriure en una Societat Alfabetitzada (I)

Aquest article, titulat "Escriure és participar en una societat alfabetitzada. Bases per a l’ensenyament de l’escriptura a l’educació obligatòria (I)", es basa en tres idees clau per a l'ensenyament de l'escriptura:

  1. Crear un entorn integrador: Fomentar que l'escriptura s'integri en les activitats habituals de l'escola, evitant la poca diversitat de gèneres discursius que es troba en models on els alumnes només escolten, resolen exercicis de llibre de text o escriuen dictats.
  2. Parlar per escriure: L'acte d'escriure sovint implica una gran quantitat de diàleg i reflexió oral sobre el que s'està escrivint.
  3. Llegir per escriure, escriure per llegir: L'escriptura és un diàleg constant entre textos. Quan algú escriu, és crucial anticipar les possibles reaccions dels lectors. Aprendre a escriure no es basa simplement en la gramàtica i l'ortografia, sinó que engloba una gran diversitat de situacions comunicatives.

Partim de la base que escriure és participar en la comunicació verbal humana en una societat alfabetitzada, i que les activitats d'escriptura s'entrellacen de manera inseparable amb les de lectura i amb la comunicació oral.

Article 2: Escriure i Aprendre a Escriure (II)

En aquest segon article, "Escriure i aprendre a escriure, dues activitats que s’encreuen. Bases per a l’ensenyament de l’escriptura a l’educació obligatòria (II)", s'aborda com l'escola pot ajudar l'alumnat a progressar en el domini dels gèneres escrits. Es basa en dues idees clau:

  1. Activitats d'ensenyament d'escriptura: Les activitats escrites han de tenir sempre un objectiu comunicatiu clar, fins i tot si s'escriu per a un mateix.
  2. Escriptura i gèneres discursius: Cal establir un doble objectiu per a les activitats d'ensenyament de l'escriptura: un objectiu discursiu (relacionat amb el gènere textual) i un objectiu específic d'aprenentatge.

Article 3: Ensenyar Gramàtica: El Perquè, Què i Com

De Xavier Fontich, l'article "Ensenyar gramàtica: quan el perquè articula el què i el com", explora les qüestions fonamentals de l'ensenyament gramatical: què i com cal ensenyar, i com aprenen els alumnes. L'article posa èmfasi en el "perquè" com a element articulador.

L'ensenyament gramatical té per objectiu principal ampliar els recursos de l'aprenent per reflexionar sobre la llengua. Aquest article es fonamenta en cinc idees clau:

  1. Ensenyament gramatical
  2. Ús lingüístic
  3. Sistema de la llengua
  4. Reflexió
  5. Activitat metalingüística

És important revisar dues qüestions bàsiques en aquest context: el contingut gramatical i els processos d'ensenyament i aprenentatge.

Article 4: La Correcció d'Escrits en l'Era Digital

Daniel Cassany, en el seu article "La correcció dels escrits: del vermell al núvol", analitza l'impacte de l'era digital en la correcció. Amb l'arribada d'internet, estem vivint un moment de canvi que exigeix adaptar-se a nous mètodes de correcció que inclouen les noves tecnologies.

D'una banda, les eines digitals i les xarxes ens proporcionen accés a una vasta quantitat d'informació i faciliten la cerca. D'altra banda, poden induir un rol més passiu en l'aprenentatge autònom si no s'utilitzen adequadament. El nostre objectiu com a mestres és aprofitar les oportunitats favorables que ens proporciona internet per a una correcció més eficaç i reflexiva.

Entradas relacionadas: