Guia completa d'Educació Física per a persones amb discapacitat visual
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,14 KB
Diferència entre discapacitat i malaltia: Una malaltia pot provocar una deficiència, i aquesta una discapacitat. Les discapacitats poden derivar en malalties, però una persona amb discapacitat no és necessàriament una persona malalta.
Definició de deficiència: Segons l'OMS, és una alteració orgànica, una pèrdua o anormalitat d'una estructura o funció psicològica, fisiològica o anatòmica.
Definició de discapacitat: És un trastorn a nivell de la persona. Representa tota restricció o absència de la capacitat de realitzar una activitat de la manera que es considera normal per a una persona, a causa d'una deficiència.
Definició de minusvàlua: Trastorn a nivell social. Tres factors influeixen en la minusvàlua: la desviació de la normalitat, les normes culturals i altres desavantatges influenciats per defectes en independència física, mobilitat, ocupació, interacció social i desavantatges socials.
Definició de minusvàlua (OMS): Situació de desavantatge per a un ésser humà a causa d'una deficiència i/o discapacitat que limiten o impedeixen assolir un rol o paper en el conjunt de la societat.
Principis d'actuació:
- No tractar amb compassió, paternalisme ni llàstima.
- Ajudar a la integració, no a convertir la persona disminuïda en una persona normal.
- Les persones amb discapacitat tenen les mateixes necessitats que les persones sense discapacitat.
Objectius bàsics per integrar en un grup esportiu:
- Assumir les necessitats del propi cas.
- Fomentar l'autonomia de la persona a integrar.
- Respectar la diferència i promoure l'autoacceptació.
- Motivar buscant accions favorables per tal que es trobi a gust.
- Ajudar la persona a sentir-se activa.
Tipus de discapacitat: Sensorial, psíquiques i físiques.
Discapacitat visual:
Concepte: Deficiència que afecta l'òrgan de la vista. Es considera discapacitat visual quan es té un 10% o menys de visió amb correcció d'ulleres o lents de contacte.
Classificació d'esportistes:
- B1: Cecs totals, sense resta visual.
- B2: Persones amb baixa visió.
L'Educació Física en la Discapacitat Visual
Generalitats
Les capacitats físiques són les mateixes. La diferència rau en l'aprenentatge. Cal basar l'aprenentatge en experiències, afegint múltiples canals d'informació (oral, cinestèsic). És important motivar positivament cap a l'activitat física.
Objectius
- Perdre la por a l'espai.
- Orientar-se en l'espai.
- Percebre auditivament el moviment.
- Interpretar la resta visual.
Continguts
Els mateixos que per a persones sense discapacitat, però caldrà fer adaptacions, ja que no tot es podrà realitzar.
Recursos Didàctics
- Realitzar un acostament a l'alumne.
- Conèixer les seves implicacions i riscos.
- Si és B2, comprovar què pot veure (llum, contrastos, situació dels objectes, zona de visió).
La Informació
- És fonamental donar molta informació verbal i cinestèsica.
- La paraula és la principal via de comunicació; cal donar més informació sobre el moviment.
- Explicacions més detallades.
- Estructura clara.
- No abusar de gestos; reforçar-los amb la paraula.
- Verbalitzar les accions a realitzar.
- Utilitzar un vocabulari concret.
- Donar informació inicial de la sessió.
- Anar de l'específic al general.
Orientació en l'Espai
- Realitzar sessions de reconeixement.
- Reconeixement tàctil de l'estructura i els elements de treball.
- Reconèixer altres elements visuals.
- Estratègies per reforçar l'orientació: orientació a través del professor, estructura de l'espai, aprofitar l'espai visual, reforç d'orientació.
El Material
Criteris generals d'adaptació:
- Allò estrictament necessari.
- Sense adaptacions complicades.
- Que el material permeti realitzar més activitats.
- Mostrar-lo tàctilment.
- Col·locació en l'espai.
- Buscar el color que millor pugui veure.
- Més gran de l'habitual o amb contrastos de color.
Materials específics destacats:
- Pilotes sonores.
- Cordes d'acompanyament.
Formes d'Organitzar
- Per integrar-lo, l'estructura ha de ser clara i organitzada.
- En activitats en dispersió o curses en corba, cal l'ajut d'un altre alumne.
- Les activitats competitives poden crear frustracions.
Sistema de Crides
Es pot fer servir un sistema de crides lineals. El professor l'ha de cridar des del lloc on vol que arribi.
Sistema d'Acompanyament
S'utilitza quan l'alumne no pot participar sol.
Criteris d'Adaptació al Joc
Podem adaptar els següents paràmetres:
1. L'Espai
Es contempla des de tres punts de vista:
- Visual: colors de portes i parets.
- Tàctil: tipus de terra, parets.
- Sonor: sons propis de l'espai.
Si hi ha pendent, hi ha molt més risc. Preferir terra llis, sense pendent i rugós.
2. Material
- Visual: color que vegi millor, elements que destaquin.
- Tàctil: material més gran, tou, de tacte i olor agradable, corda d'acompanyament.
- Sonor: pilotes sonores.
3. Normes
- Permetre posició corporal de protecció.
- Crides de localització.
- Jugar de la mà.
- Modificar puntuació.
- Exigir el compliment de les normes.
- Incloure prohibicions específiques.
4. Tàctica
- Defensa en zona.
- Delimitar funcions.
- Ajudant.
5. Llenguatge
- Informació més extensa.
- Ser precís en la informació.
- Veu motivadora i sensible.
- To de veu suau i alegre.
6. Habilitats
- Modificar la forma de desplaçament dels companys.
- Simplificar les habilitats del nen amb discapacitat.
- Fer més complexes les habilitats de la resta de companys.
Altres Orientacions
- Acompanyament.
- Marxa moderada (espatlla, colze).
- Marxa dinàmica.
- Tècnica de protecció.
- Tècnica d'orientació indirecta.
Esports Adaptats
- Atletisme: No hi ha deficiències motores, però s'eliminen obstacles, tanques i llançament de martell. En el 4x400, 2 carrils per corredor i guia, 1a volta i compensació. El salt s'ha de pintar amb guix un metre i deixar la petjada; des d'allà es mesura.
- Natació: L'adaptació és mínima, només el viratge amb ajuda. El procés d'aprenentatge és més lent, amb més por i ansietat, però superat és igual. Molts beneficis en l'aigua (posició incòmoda: boca amunt perd el sentit de l'equilibri, oïda). Més temps de familiarització.
- Judo: Molt adaptable, integrats, poden competir persones amb i sense discapacitat visual.
- Ciclisme: En tàndem, no entrenen sols.
- Futbol Sala: Dues categories:
- B1: Modificacions: 4 jugadors + porter que veu i no pot sortir de l'àrea (2x5m). Pilota amb picarols, es sent molt poc. Antifaços i xixonera. Tres persones que orienten (entrenador al centre, porter a la defensa i un ajudant a l'altra porteria).
- B2: Sense modificacions. El porter pot sortir.
- Esquí: Alpí: guia davant i B1 darrere, depenent de la distància. Nòrdic.
- Escacs: Taulell amb caselles foradades per fixar les peces amb pitons. Peces negres amb relleu a sobre. Caselles també amb relleu per diferenciar.
- Vela: Competicions amb requadre. Tres persones: només una veu. B1 al timó. El que té una petita discapacitat porta el foque i el que veu la vela major.
Goalball
És un esport d'equip que es basa en la percepció auditiva i l'orientació espacial per situar-se en cada moment. Juguen 3 jugadors per equip, amb un màxim de 3 suplents. Consisteix a llançar la pilota cap a l'altre camp per fer gol a la porteria contrària. Els 3 jugadors de l'equip contrari intenten parar-la amb qualsevol part del cos, com si fossin porters de futbol. Porten antifaços de visió 0, de manera que tan sols perceben el so.
- Temps de joc: 2 parts de 12 minuts amb 3 minuts de descans. El temps s'atura quan el joc s'atura.
- Temps morts: 3 temps morts de 45 segons.
- Substitucions: 3 substitucions.
- Línies del camp: Perceptibles al tacte.
- Porteria: 9 metres de llarg per 1,30 d'alt.
- Pilota: Pesa 1,250 kg, amb un diàmetre de 75 cm, amb picarols a dins.
- Jugadors: Amb samarreta numerada i proteccions no superiors a 10 cm de gruix.
- Àrbitres: 2 àrbitres, 4 jutges de taula i 4 de meta.
Terreny de Joc
Mesura 9x18 metres i té diferents àrees:
- Àrea d'equip: 9x3 metres, lloc on poden parar la pilota (línia lateral de 1,5m, central de 0,5m sobre la lateral de 0,15m).
- Àrea de llançaments: 9x3 metres davant de l'àrea d'equip, és el lloc des d'on es pot llançar la pilota.
- Àrea neutral: 9x6 metres, zona intermèdia per on ha de botar la pilota.
Infraccions (canvi de possessió)
- Tir prematur.
- Passada fora: mentre se la passen del mateix equip.
- Retrocessió de la pilota: si passa més de mig camp després d'un rebuig.
Sancions (Faltes)
Un porter és penalitzat en cas de:
- Falta personal: defensa la porteria ell.
- Falta d'equip: la defensa l'últim que ha llençat la pilota.
Sancions Personals
- Pilota curta: la pilota no arriba a l'àrea contrària.
- Pilota alta: no toca la zona neutra.
- Pilota llarga: ha de tocar la zona neutra.
- Tercer llançament: no es poden fer 3 tirs consecutius.
- Defensa antireglamentària: defensa toca la pilota fora de l'àrea d'equip.
- Endarreriment personal del joc, conducta antiesportiva, antifaç, soroll.
Sancions d'Equip
- 10 segons: l'equip atacant disposa de 10 segons per fer el llançament.
- Endarreriment del joc d'equip.
- Conducta antiesportiva: banqueta.
- Instruccions antireglamentàries: no ordres de banqueta.
- Soroll.