Guia Completa d'Educació Ambiental i Sostenibilitat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 15,24 KB

Conceptes Clau en Sostenibilitat i Medi Ambient

Combustible fòssil: Restes orgàniques que s'han degradat sota terra durant milions d'anys, convertint-se així en gas, petroli o carbó.

Desenvolupament sostenible: El medi ambient, entès com el conjunt d'elements físics, químics, biològics i socials que influeixen en els éssers vius i les activitats humanes, és la base sobre la qual es fonamenta el desenvolupament sostenible. Aquest desenvolupament cerca satisfer les necessitats actuals sense comprometre els recursos i les oportunitats de les generacions futures, garantint un equilibri entre el creixement econòmic, la protecció ambiental i el benestar social.

La petjada ecològica: Quantitat de territori (àrea de terra i mar ecològicament productius) que es requereix per obtenir l'energia de recursos materials, els aliments i per absorbir els residus i les emissions en general, segons l'actual model de consum i nivell tecnològic d'una societat. S'expressa com a quantitat de superfície necessària per produir recursos consumits per una determinada comunitat humana i per absorbir els residus que genera.

Petjada Carbònica

Quantitat de diòxid de carboni que emetem a l'atmosfera. Matèria orgànica → C → Combustibles fòssils → ↑CO₂.

Petjada Hídrica

Volum d'aigua que consumim.

Petjada Ecològica (Impacte Diari)

Impacte que té per a nosaltres el que fem cada dia.

Equipament d'Educació Ambiental (EqEA)

Entenem per EqEA tots aquells espais educatius que disposen d'unes instal·lacions adequades per al desenvolupament d'un projecte pedagògic, amb finalitats i objectius propis de l'educació ambiental. Aquest projecte és dut a terme per un equip educatiu estable i professionalitzat, que compta amb una sèrie de recursos i materials per a l'execució i avaluació de les seves activitats. En la majoria dels casos, aquests han estat creats o adaptats pel propi equip, en funció de les persones usuàries, amb un model de gestió ètic des del punt de vista ambiental i integrat en el territori, amb la finalitat de tenir un paper explícit en la seva comunitat.

Greenwashing: Desinformació Ambiental Enganyosa

Greenwashing: Desinformació difosa per una organització per presentar una imatge pública ambientalment responsable; una imatge pública de responsabilitat ambiental promulgada per o per a una organització, etc., però que es percep com infundada o intencionadament enganyosa.

Els Set Pecats del Greenwashing

  1. Pecat de la compensació oculta: Només un o alguns dels comportaments de l'empresa són realment verds i es destaca només aquest atribut positiu del producte.
  2. Pecat de manca de proves: Les afirmacions realitzades per l'empresa no estan fonamentades, per tant, es proclamen beneficis ambientals sense cap evidència.
  3. Pecat de la vaguetat: Les afirmacions no es poden verificar, són massa generals, vagues o obscures. S'utilitzen paraules o conceptes que poden sonar bé, però que no tenen un significat clar.
  4. Pecat de la irrellevància: Els comportaments verds de l'empresa no milloren de manera significativa la seva activitat sostenible. Es fan afirmacions certes però inútils per al/la consumidor/a.
  5. Pecat del menor de dos mals: Els comportaments verds simplement reflecteixen una comparació entre dues opcions que, en cap cas, serien ambientalment coherents. Afirmacions irrellevants i de significat ecològic qüestionable.
  6. Pecat de la mentida: Els comportaments verds són, simplement, falsos. Es tracta de missatges impactants per impressionar, sense base real.
  7. Pecat de les etiquetes falses: Es tracta d'exagerar les virtuts d'un producte mitjançant icones de certificació falses o poc fiables.

Canvi Climàtic i els seus Impactes

L'Efecte Hivernacle

L'efecte hivernacle és el procés pel qual l'atmosfera d'un planeta fa que s'escalfi, permetent l'entrada de radiació solar visible, però impedint o dificultant l'emissió de calor des del planeta. Està provocat pels gasos d'efecte hivernacle: el vapor d'aigua, el diòxid de carboni, l'ozó, el metà i l'òxid nitrós són els encarregats de retenir aquesta calor. Aquest efecte és necessari per a la vida a la Terra; sense ell, la temperatura mitjana global terrestre seria de -18ºC.

El Canvi Climàtic

El canvi climàtic és una alteració del clima de la Terra accelerada per l'acció humana, que actualment provoca un procés d'escalfament global i ens ha conduït a una emergència climàtica. Històricament, el clima de la Terra ha canviat degut a processos naturals i cíclics, però ara l'acció humana altera la composició de l'atmosfera terrestre.

Impactes del Canvi Climàtic

  • Atmosfèric: Cada una de les darreres tres dècades ha estat successivament més càlida a la superfície de la Terra, fent que la temperatura global augmenti.
  • Oceans: No només augmenten les temperatures, sinó que també hi ha més acidificació.
  • Nivell del mar: La taxa d'increment del nivell del mar és superior a la mitjana, i es produeix una alteració en els corrents marins.
  • Alteració dels cicles hidrològics: Canvi de règim de precipitacions, neu i gel, que alteren els cicles hidrològics afectant els recursos hídrics en termes de qualitat i quantitat.
  • Fenòmens meteorològics extrems:
    • Precipitacions intenses
    • Inundacions
    • Ones de calor
    • Ciclons
    • Incendis forestals
    • Sequera

Solucions per al Canvi Climàtic

  • Reduir el consum energètic i fer servir fonts d'energia renovable.
  • Consumir aliments de producció local.
  • Utilitzar el transport públic.
  • Conservar i protegir els recursos naturals.
  • Evitar la desforestació i incendis descontrolats.
  • Fer boicot a les empreses més contaminants.
  • Donar suport a les polítiques que combaten el canvi climàtic.

Problemes Ambientals a les Illes Balears

Els problemes ambientals són conseqüència de l'activitat humana i tenen efectes negatius sobre el medi natural i la qualitat de vida.

Causes dels Problemes Ambientals a les Balears

  • Contaminació de l'aire i aigua.
  • Desforestació.
  • Creixement urbanístic.
  • Sobreexplotació de recursos.
  • Emissions de gasos d'efecte hivernacle.

Situació Ambiental Actual a les Balears

El turisme massiu i la urbanització descontrolada, especialment del litoral, han tingut un fort impacte ambiental, afectant la biodiversitat i els recursos naturals. Aquest fenomen es coneix com a balearització.

Conseqüències dels Problemes Ambientals

  • Canvi climàtic.
  • Pèrdua de biodiversitat.
  • Desertificació.
  • Escassetat d'aigua.
  • Degradació d'ecosistemes.
  • Principals impactes:
    • Sobreexplotació dels recursos hídrics.
    • Contaminació de l'aire i aigua.
    • Destrucció d'ecosistemes costaners.
    • Saturació urbanística.

Què és l'Educació Ambiental (EA)?

Procés permanent en el qual els individus i les comunitats adquireixen consciència del seu medi i aprenen els coneixements, els valors, les destreses i l'experiència, així com la determinació que els capaciti per actuar, individualment i col·lectivament, en la resolució dels problemes ambientals presents i futurs.

Consideracions Terminològiques en EA

Informació ambiental: Coneixement ambiental. Preocupació per la informació i capacitat per divulgar fets i coneixements (SABER).

Formació ambiental: Capacitació ambiental, adquisició i domini de coneixements i habilitats (SABER FER).

Educació ambiental: Coneixements i capacitat per fer i tenir les actituds i valors per portar-ho a la pràctica (SABER SER).

Principals Objectius de l'Educació Ambiental

  • Presa de consciència: Sensibilitat i consciència del medi ambient en general i dels seus problemes.
  • Coneixements: Comprensió bàsica del medi ambient en la seva totalitat, dels problemes relacionats i de la presència i funció de la humanitat en ell, la qual cosa comporta una responsabilitat crítica.
  • Actituds: Valors socials i un profund interès pel medi ambient que impulsi a participar activament en la seva protecció i millora.
  • Aptituds: Habilitats necessàries per resoldre els problemes ambientals.
  • Capacitat d'avaluació: Valoració de les mesures i els programes d'educació ambiental en funció dels factors ecològics, polítics, socials, estètics i educatius.
  • Participació: Desenvolupament del sentit de responsabilitat i la presa de consciència de la urgent necessitat de prestar atenció als problemes del medi ambient, per assegurar que s'adoptin mesures adequades al respecte.

Característiques dels Equipaments d'EA

Els EqEA desenvolupen la seva activitat educativa d'acord amb les característiques següents:

  • El context socioambiental on es troba ubicat l'equipament.
  • Les instal·lacions i els recursos disponibles.
  • La tipologia de persones destinatàries.

Tipologies d'Equipaments d'Educació Ambiental

Granja-escola

Equipament que utilitza el medi rural com a context per comprendre i viure les interrelacions entre les persones i l'entorn, així com el seu aprofitament (a través del treball a l'hort, amb els animals domèstics i en tallers de transformació dels aliments), i es compromet amb pràctiques agropecuàries sostenibles. Exemples: granja-escola, poble-escola, hort escolar, hort demostratiu.

Aula/Centre Ambiental

Són equipaments on l'entorn (natural, rural, urbà), els seus recursos o les conseqüències del seu ús són el centre d'interès. Mitjançant activitats d'interpretació, tallers, itineraris, es promou el desenvolupament de comportaments sostenibles. Exemples: Aules de la Natura, Aula del Mar, Aules Urbanes, Centres de Reciclatge, Albergs de Natura, Camps d'Aprenentatge, Centres d'Educació Ambiental, Escola d'Educació Ambiental.

Centres d'Interpretació (o de Visitants)

Són centres d'acollida de visitants, habitualment associats a un espai protegit. Ofereixen recursos com exposicions, biblioteques, maquetes, audiovisuals que permeten al visitant interpretar adequadament allò que veurà durant el recorregut pel medi. Són instal·lacions de visita diürna. Exemples: Centres de Visitants, Centres d'Interpretació del Patrimoni, Cases del Parc, Centres d'Informació, Museus-Cases de Ciència.

Centres de Referència en EA

Equipaments amb funció principal de generar i coordinar accions d'EA, mitjançant la formació de formadors i decisors, la divulgació d'experiències i bones pràctiques, l'assessorament pedagògic de projectes, el suport a grups de treball, i gestionen informació a través dels seus centres de documentació ambiental.

Museus per a l'Educació Ambiental

A les funcions habituals de conservació de col·leccions, investigació i divulgació, s'hi afegeixen projectes amb objectius propis de l'EA. Exemples: Ecomuseus, Museus Etnogràfics, Parcs Temàtics, Zoològics, Jardins Botànics, Aquaris, Aviaris.

Què és un Itinerari per a l'EA?

Conjunt de recursos (senyalitzacions, panells informatius, elements del medi) estructurats al voltant d'un recorregut, amb la finalitat de donar a conèixer els diferents aspectes de l'entorn de manera interdisciplinària. Sovint compten amb senyalització sobre el terreny, alguna instal·lació per fer activitats complementàries, i materials dissenyats per l'equip d'educació ambiental o pel/la professional que condueix l'activitat.

Tipologia d'Itineraris d'Educació Ambiental

Itineraris del Medi Natural

Fomenten el descobriment i la interpretació d'un entorn bàsicament natural. S'estructuren al llarg d'un recorregut amb parades ben delimitades, habitualment amb panells informatius i/o indicacions sobre el terreny que expliquen les característiques del medi natural de manera interdisciplinària. Exemple: itineraris desenvolupats en un espai natural protegit.

Itineraris del Medi Rural

Es desenvolupen en el medi rural per al descobriment i la comprensió dels elements propis d'aquest entorn. El recorregut inclou parades concretes i habitualment està guiat per textos escrits. Exemples: itineraris d'interpretació del medi en zones rurals (granja-escola).

Itineraris del Medi Urbà

Circuits organitzats en l'entorn urbà que busquen motivar la participació activa i la presa de consciència de la ciutadania sobre els problemes de la ciutat a partir del seu coneixement. Es tracten temes com l'estructura urbana, les zones verdes, els fluxos (energia, transport), els residus, així com aspectes sociològics, històrics, estètics i problemàtiques ambientals. Exemple: itineraris per zones verdes de la ciutat.

Promoure la Sostenibilitat a l'Escola

Es fa a través de dues estratègies:

Estratègia Organitzativa del Centre

  • Organització i gestió ambiental del centre (context de l'acció educativa).
  • Plantejaments institucionals i estructuració dels recursos materials i funcionals del centre coherents amb els principis de sostenibilitat ambiental, la qual cosa implica que un centre sigui ambientalment responsable.

Estratègia Curricular en EA

  • Actuacions didàctiques i d'organització curricular.
  • Centrada fonamentalment en la introducció de l'EA en el contingut curricular (Ex: unitats didàctiques, cursos, tallers, activitats, etc.).
  • Presenta dos models fonamentals:
    • a) Interdisciplinari: EA com a assignatura pròpia del currículum.
    • b) Multidisciplinari: EA transversal a totes les assignatures curriculars.

Cap a un Centre Ambientalment Sostenible

Un centre implicat en la sostenibilitat ambiental en les seves accions didàctiques i en la gestió del centre, que promogui la consciència crítica sobre les formes de vida humana i l'acció responsable amb el planeta.

Característiques d'un Centre Sostenible

  1. Preocupació per la reducció de la petjada ecològica del centre en relació amb àmbits com l'energia o l'aigua.
  2. Desenvolupament de comportaments i hàbits respectuosos amb el medi en àmbits com la producció de residus, el consum de recursos, la preservació de la biodiversitat.
  3. Promoció del consum de materials de menor impacte sobre el medi (locals, reciclables o reciclats).

Comunicació Ambiental

Procés de desenvolupament i intercanvi de missatges entre diversos agents socials amb l'objectiu de promoure l'extensió de coneixements, actituds i comportaments proambientals i sostenibles.

Entradas relacionadas: