Guia completa sobre discapacitat intel·lectual, trastorns de la personalitat i comunicació
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6,33 KB
Discapacitat Intel·lectual
La discapacitat intel·lectual es defineix per limitacions significatives en el funcionament intel·lectual i en la conducta adaptativa. Es compon de dos elements principals:
- Funcionament intel·lectual: Rendiment intel·lectual inferior al normal.
- Conducta adaptativa: Inclou habilitats conceptuals, socials i pràctiques.
Intervenció en persones amb discapacitat intel·lectual
L'objectiu de la intervenció és potenciar el desenvolupament i la qualitat de vida. Les estratègies inclouen:
- Estimulació precoç.
- Tractament pedagògic i psicològic.
- Teràpia ocupacional.
- Teràpia biològica (farmacològica, dietètica, quirúrgica).
Es busca potenciar la teràpia per a la relació social, afavorir la independència i l'autocura, i proporcionar respecte, suport emocional i efectiu.
Les famílies de nens amb discapacitat intel·lectual necessiten suport per:
- Aconseguir la màxima independència possible per als seus fills.
- Motivar-los en les destreses bàsiques instrumentals, socials, formatives i professionals.
- Informar-los que les limitacions més grans sovint deriven de traves socials.
Trastorns de la Personalitat
Es descriuen diferents tipus de personalitat amb característiques distintives:
- Paranoide: Creu que tot va en contra seva i que la gent trama contra ell.
- Esquizoide: Viu en el seu món, és solitari i distant, i no li agrada que s'entrometin en la seva vida.
- Histriònica: Persona exagerada, es vesteix de forma cridanera, intenta seduir els altres, depèn de l'aprovació aliena i no li agrada que la critiquin.
- Antisocial: Actitud conflictiva amb la societat, pot presentar homofòbia, racisme i desacord amb les normes socials, involucrant-se en conflictes.
- Límit: Caracteritzat per una gran inestabilitat emocional. Necessita afecte i suport; la manca d'aquests pot portar a l'alcoholisme o pensaments suïcides.
Trastorns de l'Alimentació
Anorèxia Nerviosa
Es caracteritza per la renúncia a mantenir un pes corporal mínim saludable, acompanyada d'una por intensa a engreixar-se. Les conductes associades inclouen el rebuig d'aliments, vòmits autoinduïts i exercici excessiu. Les conseqüències poden ser pèrdua de pes, absència de menstruació i desnutrició.
Bulímia
Es manifesta com una necessitat persistent de consumir quantitats excessives d'aliments, seguida de conductes compensatòries com vòmits provocats, abús de laxants o diürètics, o períodes de dietes restrictives intermitents.
Intervenció en persones amb anorèxia o bulímia
El tractament ha de ser multidisciplinari i ben coordinat, incloent:
- Farmacoteràpia.
- Psicoteràpia.
- Intervenció dietètico-nutricional.
Trastorns Orgànics Mentals
Demència
Es refereix a deterioraments transitoris, permanents o progressius de les funcions cognitives. En el cas de la demència, hi ha un deteriorament progressiu amb una disminució de totes les funcions cognitives. Sovint són incurables i irreversibles, podent aparèixer de forma sobtada o progressiva, amb canvis d'humor i tendència a divagar.
Malaltia d'Alzheimer
És un tipus de demència caracteritzada pel deteriorament i pèrdua gradual de neurones cerebrals de causa desconeguda. Pot manifestar-se amb nerviosisme, explosió de còlera, paranoies i al·lucinacions.
El tractament de la malaltia d'Alzheimer inclou:
- Tractament farmacològic: Per retardar el progrés de la malaltia.
- Tractament no farmacològic: Inclou entrenament de l'atenció i la memòria, activitats terapèutiques, i estimulació social i física.
La Comunicació i els seus Elements
La comunicació és la base per transmetre i compartir informació. Els elements clau de la comunicació són:
- Emissor
- Receptor
- Codi
- Missatge
- Canal
- Context
Habilitat Comunicativa
L'habilitat comunicativa ve determinada per la capacitat de:
- Expressar els nostres pensaments amb claredat.
- Escoltar de forma activa.
Comunicació Verbal
És el tipus de comunicació que utilitza el llenguatge parlat o escrit. Pot existir pèrdua d'informació en la transmissió.
Comunicació No Verbal
No utilitza paraules, sinó signes diversos que donen sentit a la comunicació.
- Comunicació Vocal: Les emissions fòniques que produïm amb la boca. Són formes primitives de comunicació.
- Comunicació No Vocal: Formes de comunicació que no són emissions fòniques, com la cinèsia i la proxèmia.
Altres sistemes de comunicació no verbal inclouen:
- Visual: Senyals o avisos lluminosos (ex: consulta ocupada o no).
- Auditiva: Senyals o avisos sonors (ex: timbres, sirenes).
Parallenguatge
És el component vocal que no té en compte el contingut verbal, sinó la forma. Hem de dominar:
- Volum: Utilitzar un volum apropiat, modulant la veu.
- Velocitat, ritme i pauses: Adequar-los a la capacitat d'assimilació i comprensió del pacient.
- Pertorbacions en la parla: Evitar-les, ja que generen sensació d'inseguretat o incompetència.
Cinèsia
És l'estudi del moviment del nostre cos en la comunicació no verbal.
- Gestos del cap: Cap amunt (neutralitat), cap inclinat a un costat (interès), cap inclinat cap avall (actitud negativa o oposada).
- Expressió facial: Ha de ser coherent amb les 6 emocions bàsiques (alegria, tristesa, sorpresa, por, ira i fàstic).
- La mirada: Mirar algú demostra interès.
- Gestos dels braços i mans: Braços encreuats (actitud tancada, insegura), braços enrere (seguretat, poder, superioritat), braços avall, palmells de les mans cap endavant (sinceritat), dit índex endavant (mandat).